expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Jak řešit a opravit prasklé čelní sklo od kamínku v zimě?


22.02.2025
 | 
6 min. čtení.

Stačí jeden nešťastný úder kamínku a na vašem skle se může objevit nepříjemná trhlina. Otázka potom zní, co s tím? Kdy je ještě možné sklo opravit a kdy už uvažovat o jeho výměně? Právě teď se dozvíte, jak postupovat při řešení prasklého čelního skla od kamínku, kdy se to nejčasteji stává a co s tím dělat.

Kdy nejčastěji praskne čelní sklo a co říká zákon

Čelní sklo nejčastěji praskne v důsledku nárazu kamínku nebo jiného předmětu během jízdy. To se stává zejména při vyšších rychlostech a v případě, že jedete velmi těsně za autem před vámi. Rizikové je i období zimy nebo těsně po zimě.

K prasklinám často dochází na cestách, které jsou udržovány proti námraze a ledu posypovým štěrkem. Dalším rizikovým faktorem jsou cesty, na kterých se pohybuje mnoho nákladních aut, která nejčastěji mohou vyhodit kamínky spod zadních kol. Samozřejmě, může se tak stát i od osobních aut, u nich je ale riziko nižší.

Prasknutí čelního skla od kamínku se vyskytuje i na podzim. Tehdy jsou cesty více mokré a blátivé, přičemž větší déšť a nánosy bláta zvyšují riziko, že se na cestu z okolních polí dostanou kamínky. Jejich vystřelení tak je potom otázkou času.

Pokud jde o pohled legislativy na událost spojenou s prasknutím čelního skla, je-li prasklina nebo trhlina v oblasti řidičova výhledu nebo je příliš velká, vozidlo je považováno za nebezpečné a nemusí být způsobilé. V tom případě je potřeba oprava nebo výměna skla, jinak riskujete pokutu nebo zákaz používání auta.

Zákon přesně stanovuje, že za velkou prasklinu, která dělá vozidlo neschopným, se považuje prasklina větší než 20 mm a nachází se v místě stírání.

Potřebujete rychlou pomoc? Lepení, ale nejlépe pouze od odborníka

Pokud jste právě propadli panice, uklidněte se. Menší praskliny se dají řešit opravou, která však musí být co nejrychlejší po vzniku. Ideální je, pokud budete mít u sebe náplast, kterou nalepíte na sklo na místo praskliny, aby se do ní nedostala voda .

Samotná oprava praskliny pak spočívá ve vyplnění poškozeného místa speciální pryskyřicí, někdy nazývanou i lepidlo, která se pod tlakem vstříkne do trhliny. Tato pryskyřice vyplní prostor, zlepší pevnost skla a zabrání dalšímu rozšiřování praskliny. Po vytvrzení se povrch vyhladí, aby byl co nejvíce opticky neviditelný.

Opravit se dají menší praskliny, které by neměly mít více než 2 cm v průměru. Ideální jsou malá kruhová poškození od kamínků, která se nerozšiřují dále. Prasklina by neměla být v blízkosti okrajů skla nebo v oblasti řidičova výhledu.

Pokud se poškození nachází v kritické zóně, oprava nemusí být účinná. To samé platí, pokud jde o větší nebo se rozšiřující praskliny ve tvaru pavučiny.

Pokud jste si i na vašem čelním skle všimli menší praskliny nebo kruhové poškození a troufáte si ho opravit sami, existují na to speciální sady na opravu čelního skla Víte s nimi prasklinu vyplnit, zakonzervovat a stabilizovat poškozenou oblast a ušetřit si tak nemálo času i peněz. Kvalitní sady v tom mají výborné výsledky.

Kdy je třeba čelní sklo vyměnit a jak se postupuje

Jakékoli poškození čelního skla má vliv na jízdu a její bezpečnost. Platí to zejména tehdy, pokud oprava skla nestačí a pro poškození ho třeba vyměnit.

Výměna čelního skla je zpravidla nutná při prasklinách, které se nacházejí v zorném poli řidiče. I malé praskliny v této oblasti mohou zhoršit viditelnost a ohrozit bezpečnost, přičemž pokud jsou delší než 10 cm, mohou se dále šířit a oslabit celkovou pevnost skla. Nebezpečné jsou i praskliny, které jsou na okrajích čelního skla.

Moderní čelní skla jsou vrstvená a poškození vnitřní vrstvy hlubokými prasklinami může způsobit snížení pevnosti skla. Praskliny ve tvaru pavučiny nebo hvězdy mohou být také problém, protože mají tendenci se dále rozšiřovat.

Pokud jde o výměnu, svěřte ji odbornému servisu. Při ní se původní sklo vyjme, rám se očistí, odstraní se zbytky starého lepidla a zkontroluje se, zda není poškozený. Na rám se potom nanese speciální lepidlo určené pro čelní skla, sklo se umístí do rámu a pevně přitlačí. Většinou je potom nutné počkat 1 až 3 hodiny.

Během této doby lepidlo s novým sklem zaschne a sklo se zpevní. Nakonec je třeba zkontrolovat, zda sklo správně sedí a nepropouští vodu ani vzduch. Po výměně skla je dobré alespoň 24 hodin nechat auto na místě, kde nebude vystaveno vodě a mrazu.

Náklady kryje povinné i havarijní smluvní pojištění

Pokud vám čelní sklo poškodil jiný řidič kamínkem, který odletěl z jeho auta, můžete náklady na opravu či výměnu pokrýt i z povinného ručení.

Máte-li havarijní pojištění, výměnu či opravu čelního skla vám pojišťovna proplatí bez ohledu na viníka, což je výhoda, pokud jej nezjistíte nebo nevíte, kdo poškození způsobil. To je jeho výhoda, ale je třeba počítat s tím, že je dražší.

Pokud nemáte havarijní pojištění, ale chcete si přesto pokrýt případné náklady na opravu čelního skla, můžete si k PZP sjednat připojištění čelního skla. Toto pokrývá výměnu a opravy skla bez ohledu na viníka, podobně jako havarijní pojištění, avšak za nižší cenu. Na druhou stranu, výše krytí škody je obvykle nižší.

Bez havarijního pojištění nebo připojištění čelního skla k PZP vám pojišťovna škodu neproplatí. Pokud vám například na dálnici odletí kámen z neznámého vozidla a poškodí sklo, ale neznáte EČV viníka, musíte opravu hradit sami.

Pojištění se vyplatí zejména tehdy, máte-li dražší auto a tedy i nové čelní sklo a jeho výměna by byla finančně vysokou položkou. Stejně tak ho zvažte i v případech, je-li čelní sklo vybaveno různými senzory nebo kamerami, které spolupracují s asistenčními systémy. Při výměně skla totiž třeba vyměnit i tyto součástky.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku