Obecně platí, že benzinové motory snášejí zimu snáze, než ty naftové. Studené starty jsou pro zážehové motory mnohem méně náročné, než pro ty vznětové. Motor nepotřebuje překonat vysokou kompresi a start je i v zimě jednodušší.
Na rozdíl od aditiv do nafty, jejichž cílem je i usnadnění startu a zároveň zabránění mrznutí samotné nafty, aditiva do benzínu mají jinou funkci.
Na to, aby vám benzín v nádrži zamrzl, by totiž musely teploty klesnout i na -45 °C, což je v současných podmínkách, které panují u nás v zimě, jen těžko představitelné. Cílem aditiva je spíše preventivně působit proti vodě v motorovém a palivovém systému, která se zde může usadit a pod vlivem mrazu tvořit mikrokrystaly ladu.
Pokud se ptáte, jak se může voda v nádrži či motorových částech objevit, tak to souvisí jak s tankováním, tak s kondenzací. V zimě a pod vlivem nízké teploty totiž molekuly vody přecházejí z plynného skupenství na to kapalné.
Zimní aditivum způsobí to, že zabrání tomuto přechodu a současně působí proti tvorbě zmíněných mikrokrystalů ledu. Obsahuje také látky, které vážou vodu a pomáhají tak k jejímu odstranění z celého palivového systému. S tímto efektem zároveň souvisí i preventivní vliv vůči korozi, kterou by voda mohla v systému způsobit.
Kromě toho, že zimní aditiva do benzínu působí proti vodě a jejímu zamrzání, pomáhají zlepšit jeho vlastnosti při nízkých teplotách a prodloužit životnost motoru.
Jejich používání pomáhá předcházet vzniku parafínových krystalů, které se mohou objevit v benzínu při nízké teplotě a způsobit ucpávání filtru a potrubí. V jejich složení jsou i látky snižující hustotu paliva a usnadňující startování motoru.
Zároveň tak udržují jeho hladký chod a to i tím, že usnadňují průtok paliva do něj a pomáhají na jeho účinnější spalování přímo v motoru. Pokud jde o startování motoru, v této oblasti zlepšují schopnost benzínu odpařovat se při nízké teplotě, což umožňuje rychlejší a spolehlivější startování benzinového motoru v zimě.
Aditiva také obsahují korozní inhibitory, které pomáhají chránit palivový systém a komponenty motoru před rzí . Stejně tak jsou v jejich složení čisticí látky pomáhající odstraňovat usazeniny ze vstřikovačů a zvyšovat účinnost motoru.
Výhodou všech zmíněných účinků je podpora delší životnosti motoru a zároveň zvýšení efektivnosti jeho práce. Viditelné by mělo být i snížení jeho hlučnosti, zvláště pokud máte starší benzínový motor. Několik aditiva obsahují i látky, které zmírňují negativní vliv biosložek, které se do benzinů stále více přidávají.
Tak jako naftová aditiva, i ta benzinová jsou v nabídce v různých druzích. Při výběru je třeba zohlednit v první řadě teplotu, do které bude aditivum fungovat. Většinou je to do -40 °C, což je pro naše podmínky dostačující. Druhým kritériem by mělo být určení pro konkrétní druhy benzinových motorů a to včetně těch s turbodmychadly.
Platí to jednak pro starší motory, ale současně i pro ty moderní, kde se doporučuje přečíst manuál od výrobce pro možnou kompatibilitu zimního aditiva. Třetím a z pohledu funkčnosti nejdůležitějším kritériem je složení a z toho plynoucí účinky.
Některá aditiva slouží primárně k odvodnění palivového systému, jiná jsou zaměřena na podporu startování studeného motoru, další pak mohou zvýšit jeho účinnost, včetně snížení spotřeby paliva nebo zlepšení jeho chodu. Všechny typy aditiv působí jako prevence usazování vody v palivovém a motorovém systému.
Totéž platí i pro účinek prevence tvorby mikrokrystalů ledu. Snižují také riziko vzniku koroze, kyselosti a oxidace, čímž prodlužují životnost motoru. Při výběru se můžete orientovat také podle značky, například Dynamax, Carlson, Sheron zda Velvana.
Aditiva se rozlišují i svým objemem. Ty nejmenší jsou v balení 250 ml, ty větší mají obvykle 500 ml, což ovlivní i pravidelnost dávkování.
Na rozdíl od nafty, kde čerpací stanice na zimu mění složení a přizpůsobují ji chladným podmínkám, se u nás ve většině případů nemění receptura benzinů. Mnoho motoristů si tak oprávněně klade otázku, zda je použití aditiva zapotřebí.
Přestože jsou moderní motory navrženy tak, aby bez problémů zvládly i zimní podmínky, což je ve spojení s tankováním prémiových paliv teoreticky dostačující, zimní aditivum má svůj smysl. Platí to nejen pro naftové, ale také pro benzinové motory. Speciálně doporučujeme jejich používání pro častější zimní starty a kratší trasy autem.
Totéž platí i tehdy, jezdíte-li s autem naopak příliš mnoho a to právě v zimním období. Opotřebení filtrů i mazacích olejů je tehdy mnohem vyšší.
Netřeba také zapomínat na preventivní účinek do budoucnosti, zvláště pokud jde o stav, funkčnost a efektivitu práce motoru a celého palivového systému. Využívání aditiv je tak úsporou do budoucnosti a prodlužuje životnost motoru a palivového systému.
Tak jako u aditiv do nafty, i benzinová aditiva se dávkují před natankováním. Na 60 litrů paliva stačí do nádrže nalít 250 ml až 300 ml aditiva. V zimním období a pro dosažení maximální efektivnosti byste měli používat aditivum při každém tankování. Pokud půjde o tzv. odvodňovač , postačí použití jednou za 3 měsíce.
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024