Problémy a meziroční propad prodejů
Seat v posledním období, které bylo pro automobilový průmysl značně kritické, pocítil samá negativa. Všechno to začalo čipovou a polovodičovou krizí a faktem je, že španělská automobilka v koncernu dostává nedostatkové součástky jako poslední ze všech. Můžeme tak hodnotit, že ji Volkswagen doslova ve svém zájmovém žebříčku odsunul na poslední místo.
Aby toho nebylo málo, španělská automobilka i přes své atraktivní produkty zažila v srpnu na evropském automobilovém trhu meziroční pokles až o 42%. Následující měsíc čísla dopadla ještě hůře! V červenci došlo k poklesu až o 45% ve srovnání s rokem 2021. Koncern a samotná značka však předpokládaly, že čísla budou mnohem pozitivnější.
Vyjádření Volkswagenu
Poslední dobu to vypadá jako kdyby Volkswagen na svou španělskou značku zapomínal. Do popředí se dostává více jeho sportovní a elektrická odnož Cupra, která je již samostatnou značkou. V Barceloně se proto začaly obávat, že koncern značku Seat jednoduše zruší. Celou situaci začal následně uklidňovat Thomas Schäfer, generální ředitel koncernu Volkswagen a člen představenstva Seatu.
Ten se vyjádřil pro britský AutoCar následovně: „Na plánech týkajících se Seatu stále pracujeme. Nezabíjíme Seat. Musíme jen rozhodnout o jeho budoucnosti. Do roku 2028 nebo 2029 je vše v pořádku. Jde o vstupní značku pro mladé, která nám v Evropě hraje do karet, především ve Španělsku, Velké Británii a Rakousku.“ Zůstává Seatu tak 6 až 7 let života? Zvláštní vyjádření ve spojení se Seatem padlo i na adresu stále rostoucí Cupry: „Cupra je budoucnost Seatu. Cupra je příštím znovuobjevením Seatu. Cupra bude ještě rychleji směřovat k elektrifikaci.“ Z těchto vyjádření však není zcela jasné, co čeká španělskou automobilovou značku.
„Značka mobility“?
Existence Seatu po boku Cupry, která vyrábí elektrické automobily, moc nedává smysl. Zároveň i zelená politika Evropské unie je vůči spalovacím motorům nekompromisní. Schäfer však pro britský magazín naznačil, že se Seat může přetransformovat na poskytovatele mobilních řešení (car-sharingová společnost). Pojmenoval to jako „značka mobility“. V podobném duchu funguje i nově založená společnost Reanult Mobilize.
Možnou budoucnost značky mohl naznačit koncept Seat Minimo (elektrická čtyřkolka), který byl představen v roce 2019. Koneckonců elektrická budoucnost čeká i Seat, ale pravděpodobně s trochu jinak nastavenou strategií než v případě ostatních koncernových značek. Ty by se i nadále měly soustředit na výrobu a prodej standardních elektrických automobilů. V Seate se předpokládá, že by portfolio časem tvořily i elektrické skútry.
Konečný osud této v minulosti oblíbené značky ukáže až čas a samotné kroky mateřského koncernu. Nechme se překvapit, ale doufáme, že Volkswagen nepřistoupí k úplnému zrušení Seatu. A co si myslíte vy? Dejte nám vědět váš názor!
zakoupené na runder.cz 10.12.2024
zakoupené na runder.cz 25.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.12.2024
zakoupené na runder.cz 02.12.2024
zakoupené na runder.cz 12.12.2024
zakoupené na runder.cz 06.12.2024