Chtěli jste vždy zažít pocit větru ve vlasech, bezprostřednost vnímání cesty či pořádnou dávku slunečního záření nad hlavou? Přesně to nabízí kabriolet a ačkoli výběr toho správného modelu však může být na první pohled výzva, stačí se jen zaměřit na ty nejdůležitější parametry. Pojďte se spolu s námi podívat na to, které to jsou.
Možná tomu neuvěříte, ale kabriolet svůj původ datuje do 18. století, byť ne jako typické auto. Jednalo se totiž o kočár, který byl v té době na silnici běžný.
Ve Francii totiž místní kočí upravili lehký kočár tak, že byl se sklopnou střechou a otevřenou konstrukcí, čímž poskytoval vzdušnou jízdu. S příchodem spalovacích motorů bylo pouze otázkou času, kdy se něco podobné stane i autu a to přišlo v roce 1899. Nadšenci upravili Renault Voiturette a dali mu skládací střechu.
O 10 let později představila továrna Cadillac první sériové verze s plátěnou střechou a to model Type 30. Od něj se pak začala vyvíjet další auta s otevřenou nebo skládací střechou, jejichž konstrukce se postupem času zlepšila.
Přibyly pevnější podvozky, první aerodynamické linie a celkové zlepšení tvaru tak, aby bylo auto nejen stylové, ale i stabilní, a to na vyšší rychlost. Dnes může mít kabriolet odnímatelnou či skládací střechu, a to plátěnou i pevnou.
Mezi důvody koupě a současně nejsilnější stránky cabrio auta patří pocit svobody. Ten zajišťuje panoramatický výhled do všech stran a na nebe. Na druhou stranu, karoserie obvykle bývá s nižší torzní tuhostí a při jízdě se připravte na více hluku i více péče. Navzdory všemu, povozit se v kabrioletu za to stojí!
Při výběru kabrioletu je prvořadou otázkou zejména to, jaký typ střechy zvolíte. U pevné střechy oceníte její ochranu před hlukem a větrem, ale stejně tak udržení teploty uvnitř auta i v chladnějších dnech. Díky masivní konstrukci se zvyšuje tuhost karoserie při vyšší rychlosti a posádka je při havárii také více v bezpečí.
Výhodou je i pevné uchycení střechy bez kmitání látky při vyšších rychlostech. Naopak, celý systém střechy je o něco těžší spolu s mechanismem otevvírání a připravit se je třeba i na méně místa v zavazadlovém prostoru a vyšší kupní cenu.
Pokud si naopak zvolíte plátěnou střechu, ta je hmotnostně lehčí, má jednodušší konstrukci a většinou i méně komplikovaný systém otevvírání a zavírání.
Úspora hmotnosti prospívá lepší akceleraci a snižuje spotřebu paliva, více místa zůstává i na zavazadla. Látkový povrch dává kabrioletu autentický retro charakter a to je přesně to, co mnozí nadšenci vyhledávají při jízdě v něm.
Nevýhodou naopak je slabší zvuková izolace a větší náchylnost na opotřebení látky pod vlivem slunce či vlhkosti, takže je nutné dbát na péči. V opačném případě se připravte po pár sezónách na její výměnu. Látková střecha je zároveň rizikem v případě nehody či nárazu, což bývá vyváženo silnějším A-sloupkem.
Další kritéria výběru jsou už velmi podobná, jako u klasických aut, i když s mírnými specifiky. Mnoho lidí si například myslí, že kabriolet musí mít silný benzínový motor, ale vůbec tomu tak není. Právě naopak, charakter jízdy je o pohodě. Samozřejmě, benzín je tišší a má kultivovanější chod, ale zvažte i diesel.
Ten vyniká nižší spotřebou při dlouhých přesunech po dálnicích a silným krouticím momentem při rozjezdu. To, zda bude mít hlučnější chod, závisí i od toho, jak starý kabriolet kupujete, ale ty nejnovější mají už vynikající odhlučnění.
Speciálně u kabrioletu je důležitá i jeho estetická stránka, čili výběr laku a barvy interiéru. Světlejší barvy jsou lepší na léto a umí auto opticky zvětšit.
Na druhou stranu, mnohem snadněji odhalí i drobné nečistoty a škrábance, takže se připravte na to, že údržba bude náročnější. Naopak, tmavé odstíny působí elegantně, ale v horkách se rychleji přehřívají. Pokud jde o interiér, pokud je světlejší, máte pocit vzdušnosti, avšak snese méně zašpinění. Tmavší interiér je naopak luxusnější.
Důležitá je i výbava. Airbagy i moderní brzdové systémy by měly být samozřejmostí, ale zvažte stejně tak i výkonnou klimatizaci či kvalitní audio systém. Bez těchto prvků kabriolet ani nekupujte, připravíte se o mnoho komfortu.
Kabrio auta si u nás získala své příznivce nejen díky pocitu svobody, který nabízejí, ale i pro kombinaci stylu, nespoutanosti a spontánnosti.
K oblíbeným typům patří například Mazda MX‑5, která vyniká nízkou hmotností, kvalitním podvozkem a spolehlivou střechou. Díky tomu nabízí neopakovatelný pocit z jízdy a její konstrukce zajišťuje i nízké provozní náklady. Zavazadlový prostor je ale skromný a při vyšších rychlostech vás občas překvapí vítr.
Pokud jde o prémiový komfort, ten získáte s BMW řady 4 Cabrio. Tichý interiér, dostatek místa pro čtyři pasažéry a pevná skládací střecha, to vše zvyšuje pocit jistoty a pohodlí. S prémiovým provedením ale přichází i prémiová cena.
Ta je typická i pro značku Mercedes, kde je oblíbeným kabrioletem kompaktní model třídy C. Ten sází na luxusní materiály i adaptivní tlumiče, které se přizpůsobí stavu vozovky. Jízda je pohodlná i na dlouhých trasách, avšak sportovně naladění řidiči si na své příliš nepřijdou. Vyšší jsou i náklady na servis.
Ideální volbou se pak může jevit Audi A3 Cabriolet. Jde o kompaktní řešení do města i na výlety s rychlým skládacím systémem střechy. Motorizace jsou úsporné i dynamické, kvalita materiálů je velmi dobrá a auto je spolehlivé.
zakoupené na runder.cz 03.04.2025
zakoupené na runder.cz 15.04.2025
zakoupené na runder.cz 06.04.2025
zakoupené na runder.cz 11.04.2025
zakoupené na runder.cz 15.04.2025
zakoupené na runder.cz 15.04.2025