Zimní jízda má své kouzlo, ale dokáže i pěkně potrápit. Někdy stačí jeden nevinný pohyb volantem a auto tančí na kluzké cestě a neumíte ho nijak zkrotit. Pokud nechcete při každé vločce ztrácet nervy nebo se bát každého stoupání, je třeba se předem připravit na všechny alternativy. Nyní se na ně podíváme víc.
Největším rizikem v zimě je smyk. Prvním typem takového smyku je nedotáčivý smyk, kdy přední náprava nereaguje na otáčení a vozidlo jede dál rovně.
Tento typ smyku je obzvláště nebezpečný, protože řidič ztrácí kontrolu nad autem většinou rychle a nepředvídatelně. V zimních podmínkách, kdy jsou silnice pokryty ledem a sněhem, se riziko nedotáčivého smyku výrazně zvyšuje, jelikož kluzký povrch snižuje přilnavost pneumatik, zejména předních, což znemožní jejich ovládání.
Následky spojené s nedotáčivým smykem jsou různé, nejvážnější je nehoda s jinými vozidly, nejméně vážným, ale neméně rizikovým, výjezd ze silnice. Abyste minimalizovali jakékoli poškození či riziko havárie, je třeba vědět, co dělat.
Prvním krokem je zachovat klid a nedělat náhlé pohyby volantem, náhle nebrzdit nebo náhle nepřidávat. Namísto toho jemně uvolněte plyn a nechte vozidlo přirozeně vyrovnat. Pokuste se otočit volant ve směru, kterým auto skluzuje, čímž pomůžete obnovit kontrolu. Otočení ale musí být mírné a maximálně citlivé, ne trhané.
Abyste vůbec minimalizovali to, že dojde k uklouznutí, je třeba udělat co nejvíce pro prevenci celé situace. Základem jsou kvalitní zimní pneumatiky, správný tlak v nich a přizpůsobení rychlosti i způsobu jízdy aktuální situaci.
Přetáčivý smyk nastává, když vaše auto při zatáčení ztratí kontrolu a začne se otáčet kolem vlastní osy Jedná se tedy o ztrátu kontroly nad zadní nápravou.
Představte si, že jedete do zatáčky na zasněžené silnici a místo plynulého obratu se vozidlo začne nečekaně točit. Nejčastěji je tomu tak, že záď vozidla začne předjíždět přední. Zatímco přetáčivý smyk je pro vznik více rizikový pro vozidla se zadním náhonem , ten nedotáčivý se týká spíše vozidel s předním náhonem.
Tento smyk se vyskytuje na kluzkých površích, kde snížená přilnavost pneumatik způsobuje, že auto nereaguje správně. V zimních podmínkách je riziko přetáčivého smyku vyšší kvůli ledu, sněhu a mokrým cestám, které snižují trakci pneumatik.
Kromě toho mohou nepříznivé počasí, jako silné větry nebo náhlý pokles teploty, ještě více zvýšit pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem. I zde platí, že je třeba zachovat klid a pro zvládnutí smyku je nejlepší vytočit volant do opačné strany, než je průběh zatáčky. Do toho přidejte plyn, abyste eliminovali změnu osy auta.
Vyhněte se prudkému brzdění a náhlým úpravám volantu, protože to může způsobit ještě větší ztrátu kontroly. Naopak, míru skluzu umíte nejlépe upravit citlivou prací s plynem po jeho úvodním zatlačení a citlivou prací volantem.
Zima přináší kromě zatáček i jízdu do kopce nebo z kopce, zvláště pokud jedete v horách. V tom prvním případě je třeba se zařídit podle způsobu náhonu auta.
Nejčastějším typem pohonu je u nás přední náhon, což je v zimě asi nejvíce praktické. Přední kola, která jsou poháněna, tlačí auto nahoru do kopce a současně i určují jeho směřování na kluzké silnici. Zároveň je zde vyvíjen tlak motorem, což zlepšuje přilnavost pneumatik k vozovce a zamezuje prokluzování, takže stoupání je plynulé.
Zadní náhon je již v zimě náročnější. Přední kola jsou sice tlačena motorem do cesty, ale pohon je na zadních. Ty tlačí auto nahoru a nejsou-li dostatečně zatíženy, mohou ztratit trakci. Je třeba se proto vyhýbat prudkému brzdění nebo zastavení.
Nejlepší volbou při stoupání do kopce je pohon 4 x4, tedy všech čtyř kol. Ten zajišťuje nejlepší trakci, což je obrovská výhoda při stoupání, zvláště pokud jde io zatáčení. Ve většině podmínek je jízda do kopce plynulá, bez klouzání a bez ztráty kontroly nad směrem jízdy. Pokud je třeba, novějším autům pomůže i elektronický asistent.
V každém případě platí, že při zimní jízdě do kopce je třeba dívat na plynulost. Nezastavujte v prudkém svahu, prudce nebrzděte a prudce neměňte směr jízdy. Pokud ani to nepomůže, je třeba ještě před kopcem obout zimní řetězy .
Jízda z kopce není také v zimě žádná prochází, právě naopak. Platí to obzvlášť tehdy, když jsou cesty pokryty ledem, námrazou nebo sněhem, ale i jindy.
Zde platí, že nejvíce je třeba si dávat pozor na místech, jako jsou mosty, zatáčky nebo tmavší úseky cesty. Právě tam se led a náledí mohou objevit nejvíce, dokonce i na vrstvě sněhu. V těchto případech je třeba jít pomaleji a zejména plynuleji.
Druhou zásadou je, že pokud už potřebujete brzdit, nedělejte to prudce. Náhlé brzdění může způsobit, že kola se zablokují a auto začne klouzat. Používejte brzdění motorem, tedy snižte převodovou rychlost, aby auto přirozeně zpomalilo. Pokud nemáte systém ABS, brzděte plynule a rovnoměrně, s ním můžete i o něco intenzivnější.
Pokud pojedete do zatáčky, už před ní snižte rychlost a k řízení směru používejte pouze jemné pohyby volantem. Vyhýbejte se náhlým otočkám. Pokud už auto začne klouzat, jemně otočte volant zpět do směru, kam chcete jet a pevně jej držte.
Pokud se ocitnete na ledě a v prudkém klesání, může se stát, že ani jemné či intenzivní brzdění a už vůbec ne otáčení volantem vás nemusí nijak zastavit. Proto je třeba myslet na prevenci, zejména na kvalitní zimní pneumatiky s dostatečný dezénem a na obutí zimních řetězů. Pamatujte, je lepší je mít obuté, než nemít vůbec.
zakoupené na runder.cz 19.01.2025
zakoupené na runder.cz 20.01.2025
zakoupené na runder.cz 16.01.2025
zakoupené na runder.cz 16.01.2025
zakoupené na runder.cz 17.01.2025
zakoupené na runder.cz 26.01.2025