expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Jaké jsou nejčastější zlozvyky při řízení? Tady je TOP 10


06.06.2024

Řízení je dovednost, která vyžaduje soustředěnou pozornost a disciplínu, ale mnozí řidiči často podléhají zlozvykům, které ohrožují bezpečnost i plynulost dopravy. Tyto zlozvyky zvyšují riziko nehod a mohou vést ik předčasnému opotřebení vozidla. Pojďme se tedy podívat na 10 nejčastějších zlozvyků a to, co s nimi dělat.



Stání se zařazením rychlostním stupněm

Stání se zařazeným rychlostním stupněm je běžná praxe mezi řidiči, kteří chtějí být připraveni rychle reagovat, když semafor zasvítí na zelenou. Tato metoda může být však z dlouhodobého hlediska velmi škodlivá pro převodovku, zejména při manuálních převodovkách . Když motor běží a auto stojí se zařazenou rychlostí, neustálému tlaku je vystavena i spojka, což výrazně vede k jejímu předčasnému opotřebení.

Noha nevědomky položená na spojkovém pedálu

Mnozí řidiči si často ani neuvědomují, že mají nohu položenou na spojce, což může mít negativní vliv na výkon a životnost vozidla. Tento zlozvyk často způsobuje předčasné opotřebení spojkového systému. I když se zdá, že noha na pedálu spojky jen spočívá, může to způsobit, že spojka není plně zapojena. Tento kontakt mezi spojkovým kotoučem a setrvačníkem vede k jejich zvýšenému opotřebení.

Jízda z kopce nebo do křižovatky na „neutrály“

Jízda na neutrály z kopce či do křižovatky může vést ke ztrátě kontroly nad vozidlem, neboť ztratíte výhody motorového brzdění. To zvyšuje zátěž na brzdy, což vede k jejich rychlejšímu opotřebení a riziku přehřátí. Pokud dojde k nečekaným situacím v křižovatce, možnost rychlého akcelerování je omezená, když máte zařazen „neutrál“. Proto je bezpečnější a lepší vjíždět do křižovatky brzděním motorem.

Vytáčení studeného motoru či jeho zahřívání na místě

Zahřívání studeného motoru na místě bylo kdysi běžnou praxí, ale u moderních aut už není potřeba a jde o zlozvyky z nevědomosti. Dlouhé zahřívání na místě způsobuje nadměrné opotřebení motoru , protože ten se efektivněji zahřívá při jízdě. Okamžité vytáčení studeného motoru je také škodlivé, protože olej nemá čas řádně promazat části motoru. Ideální je krátké zahřátí motoru a vyražení na cestu.

Silné třískání dveřmi i kufrem při zavírání

Třískání dveřmi a kufrem auta může vyvolat více škod, než by se mohlo zdát. Tento zlozvyk může poškodit zámky, těsnění a zda deformovat strukturu dveří i kufru. Nadměrný tlak a vibrace způsobené silným zavíráním také narušují správné nastavení dveří, což vede k problémům s těsněním a zvýšenému riziku koroze. Pravidelné třískání také opotřebovává mechanismy určené k odemykání a zamykání.

Otáčení kol na místě a bez pohybu

Otáčení kol na místě, kdy auto stojí nebo se pohybuje velmi pomalu, způsobuje nežádoucí opotřebení pneumatik a zbytečný tlak na řídící mechanismus. Často to vede k předčasnému opotřebení pneumatik, protože pryže trpí pod zvýšeným třením, když se snaží pohybovat po pevném povrchu. Navíc tato praxe může způsobit nadměrné zatížení komponent řízení, zejména pokud jde o čepy a ložiska.

Jízda na převodovém stupni s nízkými otáčkami

Jízda na příliš nízkých otáčkách a tedy na nízkém převodovém stupni může také způsobit škody na motorovém systému. Tento zlozvyk může vést k nedostatečnému mazání, zvýšenému opotřebení či k poškození motoru, jelikož motor se musí více namáhat k udržení jeho výkonu. Rizikem je i předčasná porucha dvouhmotného setrvačníku a samozřejmě neefektivní spalování paliva.

Vynechávání údržby a prodlužování intervalů

Vynechávání pravidelné údržby vozidla nebo prodlužování intervalů mezi servisními prohlídkami je časté a to zejména při tzv. služebních vozidlech. Toto vede k postupnému snižování spolehlivosti vozidla a zvyšuje riziko náhlého selhání důležitých komponentů. Pravidelná údržba zahrnuje kontrolu a výměnu oleje , kontrolu brzdového systému a chladicí kapaliny, které jsou háklivé na zanedbání.

Dlouhodobé hmotnostní přetěžování vozidla

Dlouhodobé přetěžování vozidla nad jeho nosnost může mít závažné důsledky pro jeho stav a fungování. Když auto pravidelně přepravuje těžké náklady, které přesahují jeho maximální povolenou hmotnost, často to vede k nadměrnému opotřebení podvozku, brzdového systému a pneumatik. Také může dojít ke zvýšenému zatížení motoru a převodovky, což může zkrátit jejich životnost a zvýšit riziko poruch.

Zanedbávání péče o interiér a exteriér

Zanedbávání údržby interiéru a exteriéru vozidla má také negativní důsledky na jeho vzhled, hodnotu a stejně tak i funkčnost. Neudržovaný interiér může hromadit různé nečistoty a alergeny, což vede k poškození čalounění a nepříjemnému prostředí pro cestující. Na exteriéru může nedostatečná péče zase způsobit korozi nebo poškození laku, rizikem jsou i časté škrábance při mytí s prahem.

Ignorování varovných kontrolek

Dalším častým zlozvykem je ignorování varovných kontrolek na palubní desce, což vede k vážným mechanickým problémům a drahým opravám. Tyto kontrolky jsou navrženy tak, aby upozornily řidiče na problémy s vozidlem, jako jsou problémy s motorem, brzdovým systémem nebo tlakem v pneumatikách. Jejich zanedbávání znamená, že malé problémy, které by se daly snadno opravit, mohou eskalovat do vážných poruch.

Agresivní jízda s rozjížděním a častým brzděním

Agresivní jízda, charakterizovaná rychlým rozjížděním a častým prudkým brzděním, je nejen nebezpečná, ale také škodlivá. Tento styl jízdy vede k nadměrnému opotřebení motoru, brzdového systému a pneumatik. Časté prudké zrychlování zvyšuje spotřebu paliva a zbytečně zatěžuje motor, zatímco náhlé brzdění zase rychle opotřebovává brzdové destičky a kotouče. Naopak, defenzivní jízda je mnohem lepší!

;
Expedujeme do 24 hodin 90% zboží
Rychlá doprava až do Vaší garáže
Pečlivě balíme aby balík došel v pořádku