Jaro je už tady a léto se nezadržitelně blíží, což je neklamným znamením, že je nejvyšší čas vytáhnout z garáže váš kabriolet. Určitě se už vidíte s větrem ve vlasech za volantem, ale než se tato představa stane realitou, je třeba cabrio na jaro, léto a celou sezónu pořádně připravit. Právě na to se nyní podíváme trochu blíže.
Kabriolet v zimě potřebuje o něco více pozornosti než klasické auto s uzavřenou konstrukcí, zejména pokud jde o střechu. Je přitom jedno, jestli jde o látkovou, která je vyrobená z jemnějších materiálů, nebo o pevnou, ale stále sklápěcí.
Všechny části střechy jsou náchylné na chlad, vlhkost i námrazu, proto byste měli dbát na jejich pravidelné čištění, vysušení a ošetřování vhodnými prostředky. Pokud vám auto stojí v garáži během silných mrazů nebo sněžení, je to to nejlepší, co pro něj umíte udělat. Na druhou stranu, i zde je dobrá kontrola mechanismu střechy.
Velkou pozornost si kromě střechy zaslouží i interiér, konkrétně vnitřní čalounění, které může trpět vlhkostí. Platí to pro koberce i pro sedačky.
Pokud už musíte v zimě s kabrioletem někam jet, co nejvíce se vyhýbejte jízdě v dešti nebo sněhu. Může se to zdát jako samozřejmost, ale stačí krátký a nečekaný liják, sněžení či vítr a střecha i interiér se mohou nenávratně poškodit.
Netřeba zapomínat ani na podvozek. Podvozek kabrioletu často nemá masivní konstrukci, proto se o něj třeba dobře starat, zejména pokud jezdíte tam, kde v zimě více solí cesty. Sůl podporuje korozi a může napáchat škody na kovových i gumových částech. Po zimě je proto naprostou nutností důkladné umytí podvozku.
Začátek jara je přesně to období, kdy si váš kabriolet zaslouží důkladnou pozornost. Začít třeba tím, co platí i pro obyčejná auta, tedy brzdami. Pokud jste jezdili i v zimě, sůl a nečistoty se mohly dostat k brzdovým kotoučům i k destičkám.
Jako druhé třeba prověřit hladinu motorového oleje, chladicí kapaliny a dalších technických kapalin a pokud třeba, neváhejte je doplnit.
Důležitým je i stav autobaterie. Nižší teploty dokážou pořádně otestovat její výdrž a pokud jste přes zimu jezdili jen zřídka, může se stát, že baterie bude vybitá a vy nenastartujete. Někdy stačí jen její dobití, jindy je potřebná výměna. Spolu s baterií zkontrolujte i funkčnost osvětlení, ať už jde o přední, zadní nebo směrovky.
Zapomenout netřeba ani na pneumatiky. Ano, v případě kabrioletů se obvykle v zimě nejezdí a tak je pravděpodobné, že máte letní pneumatiky, ale pozornost věnujte hloubce jejich dezénu a vizuálnímu stavu. Jen tehdy totiž vždy splní svůj účel.
Pokud jde o pneumatiky, zkontrolujte i jejich tlak a celkově vyvážení kol. Platí to zejména tehdy, pokud jste s kabrioletem nejezdili delší dobu. Nevyvážené kola a nedostatečný tlak v nich se projeví nestabilitou během jízdy, nedobrým držením stopy, vyšším hlukem od kol a méně přesným řízením. To všechno třeba vyřešit.
Nejvíce se kabriolet pyšní samozřejmě střechou kabrioletu. Platí však, že zároveň jde o nejcitlivější část auta a to zejména v zimním období.
Pokud vlastníte model s plátěnou střechou, na jaře třeba začít s jejím důkladným vyčištěním, protože prach a nečistoty se během zimy mohou usazovat v tkanině a postupně ji znehodnocovat. Použijte speciální přípravky určené na textilní střechy, které zajistí šetrné odstranění špíny a ochrání materiál před předčasným stárnutím.
Po vyčištění je vhodné aplikovat impregnaci, která zabezpečí odolnost vůči vlhkosti a udrží střechu v dobrém stavu i tehdy, když vás na cestě překvapí nečekaný déšť. Před každým složením střechy po dešti či umytí ji důkladně vysušte.
Pokud disponujete kovovou skládací střechou, i ta si po zimě zaslouží pozornost. Důkladně zkontrolujte gumové těsnění a spoje, abyste předešli nepříjemnému zatékání při prudkých deštích. Očistěte i povrch střechy, především od zbytků soli či drobného písku. To všechno může zapříčinit škrábance a později vyvolat korozi.
Pokud při otevírání či zavírání cítíte větší odpor nebo slyšíte skřípot, zaměřte se na promazání mechanismů na to určeným mazivem. Pokud máte elektrické stahování střechy, nejen po zimě je dobré zkontrolovat motorek i kabeláž.
Během sezóny si v kabrioletu samozřejmě vychutnáváte jízdu se sklopenou střechou. To znamená, že interiér je vystaven slunci, větru, prachu a vlhkosti.
Právě slunce a jeho UV záření se na materiálech uvnitř dokáže podepsat nejvíce. Běžně způsobuje vyblednutí či popraskání povrchů, ať už jde o sedačky, palubní desku, čalounění nebo jiné části. Platí to pro textil, plasty, kovy i pro kožený povrch.
Při plastech se proto vyplatí používat čisticí prostředky s UV ochranou, které zabrání jejich stárnutí a zachovají jim původní vzhled. Nezapomínejte důkladně povytírat všechny rohy a spáry, kde se může usazovat prach. Při otevřené střeše se do auta snadno dostanou nečistoty a právě proto je péče o cabrio a jeho interiér zásadní.
Pokud jde o sedadla, každému materiálu vyhovuje jiný přístup. Při textilních potazích je základem pravidelné vysávání a pokud na nich najdete skvrny, je dobré je co nejdříve vyčistit vhodným přípravkem na textil. Po zimě je dobré i tepování.
Kožené sedadla si vyžadují ošetřování, ale jen na to určenými speciálními balzámy, které kůži hydratují a zabraňují jejímu praskání. V létě je vystavená vysychání, což vede ke vzniku postupně se zvětšujících trhlin a právě proto se o ni třeba starat nejvíce. Po zimě ji důkladně vyčistěte a naolejujte, ale pravidelně tak dělte i během jara a léta.
zakoupené na runder.cz 03.04.2025
zakoupené na runder.cz 01.04.2025
zakoupené na runder.cz 08.04.2025
zakoupené na runder.cz 10.04.2025
zakoupené na runder.cz 07.04.2025
zakoupené na runder.cz 02.04.2025