Olejové čerpadlo slouží k tlakové cirkulaci motorového oleje v pístovém spalovacím motoru. Zajišťuje tak dostatečný tlak oleje , který je potřebný pro správné mazání a chlazení pohyblivých částí motoru. Kromě primárního účelu mazání však tento tlak může pohánět i hydraulická zdvihadla ventilů či variátory pro variabilní časování ventilů. Mezi nejčastěji používaná olejová čerpadla patří:
Na začátku se nachází motorový olej v olejové vaně. Z olejové vany se motorový olej nasává přes sací koš pomocí olejového čerpadla do olejového filtru , ze kterého se pak olej dostává ke klikové hřídeli. Tam jsou pomocí samostatných kanálů mazána hlavní ložiska k likového hřídele. Z hlavních ložisek klikového hřídele se olej postupně dostává do ojničních ložisek. Po ojničních ložiscích následují písty a válce, které jsou mazány pomocí trysek. Tyto trysky stříkají olej na stěny válců. Kromě toho se olej dostává i do samotné hlavy válců, kde maže ventilový mechanismus.
Známe také tzv. přídavná elektrická čerpadla, která však nemají mnoho společná s hlavním olejovým čerpadlem. Přídavné elektrické čerpadlo slouží k cirkulaci motorového oleje přes horká ložiska turbodmychadla i několik minut po vypnutí motoru. Takto je zajištěno chlazení turbodmychadla.
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024