Motorový olej plní v leteckém motoru řadu funkcí: mazání, chlazení, čištění, ochranu proti korozi, snižování hluku a činnost vrtule; nejdůležitější je samozřejmě mazání. Netřeba dodávat, že bez oleje by se všechny pohyblivé části rychle opotřebovaly. Olej vytváří vrstvu mezi částmi motoru a snižuje tření. Olej lze vizualizovat jako miliony malých kuličkových ložisek molekulární velikosti valících se mezi pohyblivými částmi. Velikost těchto kuliček je určena vůlemi motoru a určuje, jakou viskozitu musí mít olej pro dlouhou životnost motoru.
Motorový olej musí odolávat vysokým teplotám, tlaku a zatížení. Má určité vlastnosti jako viskozita a obsahuje přísady na čištění motoru . Při správném tření (viskozitě) oleje jsou ztráty v motoru sníženy na minimum. V úvahu se bere použití motoru, teplota, podnebí, umístění a konstrukce motoru. Výrobce motoru obvykle doporučuje použít určitý typ oleje podle různých okolností.
Viskozita oleje nebo jeho připravenost proudit při různých teplotách je pro piloty pravděpodobně nejdůležitější. Během studeného zimního startu bude olej hustší než během letního teplého startu. Oba případy vyžadují, aby se tlak oleje dosáhl do 30 sekund po startu a tak se zabránilo poškození motoru. Oleje mají určité viskozity nebo jsou běžně známé jako třídy. Univerzální oleje jsou schopny udržovat svoji specifickou viskozitu v širokém rozmezí teplot. Motorové oleje vyšších tříd se používají při vyšších teplotách okolí při startu a nedoporučuje se je používat v mrazivých arktických podmínkách.
Oproti motorovým olejem v automobilech , musí oleje v motorech letadel vydržet mnohem náročnější podmínky . Navíc automobilové motory jsou chlazené vodou, zatímco většina leteckých motorů je chlazena vzduchem, aby se snížila celková hmotnost letadla.
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 15.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024