Dnes už veterán, ale kdysi mimořádně talentovaný mladý pilot, jehož kariéra nebyla jen o Formuli 1. Jean Alesi má za sebou nezapomenutelný profesionální i osobní životopis, přičemž se dokázal prosadit jak ve formulových, tak i neformulových soutěžích. Pojďte se spolu s námi podívat na to, co všechno dokázal a dosáhl.
Jean Alesi se narodil 11. června 1964 ve francouzském Avignonu a už od dětství bylo zřejmé, že má talent pro rychlost a závodění. Ačkoli zpočátku se zdálo, že mu půjde lépe rallye, rozhodl se nakonec pro formulový šampionát Renault 5.
Toto rozhodnutí se ukázalo jako zásadní, protože se naplno projevily jeho schopnosti, které později mohl rozvinout v juniorském věku bez omezení.
V roce 1987 už získal titul ve francouzské Formuli 3, čímž potvrdil své ambice a ukázal, že má před sebou velkou kariéru. V této kategorii, kde bylo talentovaných soupeřů opravdu dost, si vybudoval reputaci agresivního závodníka, který věděl využít každou příležitost ke zlepšení pozice na trati. Proto se posunul do Formule 3000.
Tam se v prvním ročníku seznamoval s novým prostředím, ale pouze proto, aby v roce 1989, ve své druhé sezóně ve Formuli 3000, vybojoval titul. Ten si cenil o to víc, že jeho největším rivalem byl další domácí pilot, Erik Comas.
V tomto období Alesi prokázal nejen talent pro rychlost, ale i výjimečnou bojovnost. Právě jeho rivalita s Érikem Comasem, s kterým soutěžil o každý bod a vítězství, ho dokázala posouvat dál. Každý závod byl pro něj zkouškou a zároveň příležitostí dokázat, že má na to, aby se stal nejlepším pilotem F 3000 v celém Francouzsku.
Jeho výsledky se už brzy ukázaly i v nejvyšší formulové kategorii, F1. Jean Alesi vstoupil do světa Formule 1 v roce 1989 v týmu Tyrrell, přičemž debutoval právě na okruhu Paula Ricarda ve Francouzsku. Výsledek? Senzační 4. místo.
Na své první Grand Prix nahradil Michela Alboreta a ihned ukázal, že může soutěžit s nejlepšími. V další sezóně se proto stal řádným pilotem týmu.
V dalším roce absolvoval celou sezónu s na Velké ceně USA dokázal dokonce jistou dobu vést závod před Ayrtonem Sennou. Bylo tedy jen otázkou času, kdy si talentovaného Francouze všimne lepší tým a to se i stalo. V roce 1991 se přesunul do Ferrari, přičemž už ve své první sezóně dokázal získat 21 bodů a celkově 7. místo.
Rok 1992 přinesl stabilnější a zejména lepší výkony. Alesi pravidelně dosahoval pódiových umístění a v konečném hodnocení se opět umístnil na 7. místě. V sezóně 1993, když do týmu vstoupil i Gerhard Berger, se posunul už na 6. místo.
V zlepšování pokračoval i v sezóně 1994, když 4-krát skončil na pódiu a s 24 body získal 5. místo. Vrcholem jeho dosavadní kariéry ve Ferrari byl rok 1995. Nejen, že vyhrál Grand Prix Kanady, jediný závod ve své kariéře, ale podařilo se mu překonat své bodové maximum a získat až 42 bodů. Celkově skončil pátý.
Výkonů Alessiho si během působení ve Ferrari všiml tým Benetton. Tam se v roce 1996 přesunul a to spolu se svým kolegou Gerhardem Bergerem.
V Benettonu měl do jisté míry nahradit čerstvého mistra světa, Michaela Schumachera, který se naopak upsal Ferrari. Hned první sezóna se začala pro Alesiho nadmíru dobře, protože dosáhl nejvyšší počet bodů v kariéře, až 47. V konečném pořadí to znamenalo 4. místo, ale je třeba říct, že jeho výkony byly nevyrovnané.
Po nešťastných incidentech, jako byl například výpadek v Austrálii, když ignoroval několik rádiových pokynů, či po technických problémech, dokázal i v následujícím roce 4. příčku obhájit. Získal však už o mnoho méně bodů v sezóně, pouze 36.
V roce 1998 tak přešel do týmu Sauber. To už představovalo ústup z boje o přední příčky a Alesi se čím dál více umisťoval až ve střední části startovního pole. Podařilo se mu získat pouze 9 bodů, nejlepší výkon předvedl během Grand Prix Belgie, kde skončil na 3. místě. To bylo jeho poslední pódiové umístění v kariéře F1.
V sezóně 1998 už byla konkurence zkrátka příliš silná a technické nedostatky v týmu mu neumožnili vytěžit potenciál na úplné maximum. Rok 1999 byl ještě náročnější, jeho výkony klesli a celkově získal v sezóně pouze 2 body za dvě šesté místa.
V posledních dvou sezónách v F1, v letech 2000 a 2001, už byl Alesi jen stínem své zašlé slávy. V roce 2000 závodil za tým Prost, ale technické problémy vozidla vedly k tomu, že sezóna skončila s nulovým počtem bodů. Rok 2001 přinesl ještě poslední menší úspěch, nejprve v týmu Prost, po odchodu z něho ještě v týmu Jordan.
Ročník 2001 zakončil na 15. místě v konečném pořadí jezdců a připsal si 5 bodů. Poslední velkou cenou pro něho, ale například i pro Miku Häkkinena, byla Grand Prix Japonska. S závoděním však po F1 Jean Alesi ještě neskončil.
Po odchodu se věnoval i jiným sériím, například DTM, kde jezdil s vozy Mercedes. Tu se mu podařilo dosáhnout v prvním roce 5. místo a odnesl si i vítězství, ale postupně se jeho výsledky zhoršily. Přešel tak v roce 2008 do Speedcar Series.
Tu už v první sezóně skončil na 4. místě s dvěma vítězstvími a v druhé sezóně na 5. Místě. Jeho vášeň pro závodění však znova pokračovala, tentokrát v slavných závodech Le Mans. pro závodní výzvy pokračovala i v sérii Le Mans. S týmem AF Corse dosáhl několik pódiových umístění a skončil na 2. místě v šampionátu.
Celkově během kariéry v F1 odjezdil 202 závodů, během kterých byl 32-krát na pódiu, 2-krát získal pole position a spolu dosáhl v kariéře až 241 bodů.
zakoupené na runder.cz 19.03.2025
zakoupené na runder.cz 21.03.2025
zakoupené na runder.cz 20.03.2025
zakoupené na runder.cz 01.04.2025
zakoupené na runder.cz 23.03.2025
zakoupené na runder.cz 01.04.2025