Když se mluví o Formuli 1, jméno Jenson Button rozhodně nesmí chybět. Tento britský jezdec vstoupil do světa nejvyšší kategorie formulí na začátku 21. století a okamžitě upoutal pozornost odborníků i fanoušků. Jaký je jeho příběh, jaká byla jeho kariéra a čeho dosáhl? Podívejte se s námi na jeho životopis.
Jenson Button se narodil 19. ledna 1980 v malém anglickém městečku Frome v Somersetu. Už jako malého chlapce ho přitahovaly závodní dráhy a rychlost, vždyť jeho otec závodil v 70. letech. V dětství rád závodil na kolech BMX a ještě ve škole začal s tátou sledovat Formuli 1. V té době se mu podařilo získat titul mistra světa.
V sedmi letech proto začal jezdit na motokárách a jeho otec ho nutil jezdit v dešti na kluzkých pneumatikách, aby získal lepší dovednosti.
Během své juniorské motokárové kariéry získal mnoho zajímavých úspěchů a vítězství, například v roce 1989 vyhrál britskou Super Prix. Když vyrostl z motokár, přešel do Formule Ford, kde začal sbírat závodní zkušenosti.
V místních i národních závodech získával jedno vítězství za druhým a rychle si vybudoval pověst velmi talentovaného pilota. Svými výkony na trati se dostal o úroveň výš do světa Formule 3000, kde se setkal s budoucími šampiony. V této kategorii již čelil tvrdé konkurenci a naučil se bojovat pod tlakem.
V roce 1999 jezdil za tým OAK Racing v britské Formuli 3 a na konci sezony skončil na třetím místě celkového pořadí s celkovým počtem 168 bodů. To již upoutalo pozornost královské rodiny F1, konkrétně britské stáje Williams, která právě hledala jezdce.
Jenson Button tak vstoupil do Formule 1 hned v následující sezóně 2000. První rok strávil v týmu Williams, kde okamžitě ukázal, že má nejen talent, ale také srdce, odhodlání a především schopnost vyrovnat se nejlepším jezdcům.
Jako jeden z nejmladších jezdců si Button rychle získal pozornost díky své schopnosti rychle se učit a přizpůsobit se vysokým nárokům F1. Přestože byl jeho debutový rok náročný, dokázal získat cenné body a pravidelně se umisťovat na bodovaných pozicích. Celkem získal 12 bodů a skončil na 8. místě.
Po své premiérové sezoně u Williamsu se Button přesunul do Benettonu, kde zahájil sezonu 2001. Tento rok však již pro něj byl z hlediska výsledků mnohem obtížnější.
Benetton se potýkal s technickými problémy a nebyl zrovna v popředí startovního pole. Pro Jensona to znamenalo řadu špatných výsledků a ani body nebyly takové, v jaké by doufal. Přesto se nevzdal a na trati bojoval jako lev.
V roce 2002 přešel tým Benetton k Renaultu, což mu přineslo nové zdroje, lepší techniku a tím i naději pro jeho kariéru. Přestože sezóna byla stále náročná, monoposty v barvách Renaultu se častěji objevovaly v popředí. Button se opět prosazoval v bodování, podařilo se mu získat 14 bodů a celkově obsadit 7. místo.
Po sezóně 2002 se Jenson Button přesunul do týmu BAR, kde jeho kariéra ve Formuli 1 nabrala zcela nový směr. V sezóně 2003 se tým snažil o velké zlepšení, ale stále to nebylo to, co Button očekával. Přesto se Jenson ukázal jako stabilní i spolehlivý jezdec, který dokázal týmu přinést potřebné body, celkem až 17.
Rok 2004 byl pro Buttona zlomový. V týmu BAR se mu podařilo dosáhnout prvních umístění na stupních vítězů a dokonce byl blízko svému prvnímu vítězství. Jeho výkony byly po celou sezónu silné, což se projevilo jen 85 bodů a celkové 3. místo.
Sezona 2005 však již tak úspěšná nebyla, Jenson poprvé bodoval až ve Velké ceně Francie a celkově v sezoně získal pouze 37 bodů.
V roce 2006 se BAR transformoval na Honda Racing Team a s novým jménem a prostředky se očekávaly lepší výsledky. Jenson si během náročného závodu v Maďarsku připsal dlouho očekávané první vítězství v kariéře a celkem 56 bodů za celou sezónu.
V letech 2007 a 2008 však pozice klesaly. Tým se potýkal s výkonem vozu, což znamenalo, že Button byl často daleko od pódiových umístění. V roce 2009 se z týmu Honda stal Brawn GP a právě zde přišla Buttonova nejlepší sezóna. Celkem 95 bodů, 6 vítězství a konečně vytoužený titul mistra světa.
Po zisku titulu s týmem Brawn GP přešel Jenson Button od sezony 2010 do McLarenu, kde strávil zbytek své kariéry ve Formuli 1. Jeho první roky v McLarenu byly úspěšné s mnoha vítězstvími a umístěními na stupních vítězů, přičemž vrcholem bylo druhé místo v šampionátu hned v roce 2011, kdy získal celkem 270 bodů.
S přibývajícími roky však McLaren začínal ztrácet konkurenceschopnost, což se projevilo i na Buttonových výsledcích, přestože na trati zůstával bojovníkem.
V sezoně 2016 Button oznámil, že to bude jeho poslední rok ve Formuli 1. Celkově získal pouze 21 bodů a skončil na 15. místě. V roce 2017 se konečně znovu objevil na Velké ceně Monaka v ulicích Monte Carla, ale závod nakonec nedokončil.
Po skončení kariéry v F1 se však závodění nevzdal, naopak vyzkoušel i další kategorie. Nastoupil do japonské série Super GT, kde si vyzkoušel závodění jiným stylem a s jiným typem vozu. Kromě toho se zúčastnil prestižních vytrvalostních závodů, jako je 24 hodin Le Mans, a vyzkoušel si také závody NASCAR, kde absolvoval 3 závody.
Dnes Jenson pokračuje jako televizní komentátor a analytik závodů F1 a využívá svých zkušeností k poskytování odborných analýz a komentářů. Stejně jako mnoho dalších veteránů F1 se věnuje také podnikání a charitativní činnosti.
zakoupené na runder.cz 31.01.2025
zakoupené na runder.cz 20.01.2025
zakoupené na runder.cz 23.01.2025
zakoupené na runder.cz 25.01.2025
zakoupené na runder.cz 19.01.2025
zakoupené na runder.cz 21.01.2025