expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Jim Clark: životopis, kariéra, tituly, statistiky a smrt


28.08.2024
 | 
6 min. čtení.

Skotská závodní legenda F1 s úspěchy i mimo tuto královskou sérii a rekordy v počtu pole positions i vítězství v jedné sezóně. Jim Clark byl závodník známý nejen svými mimořádnými úspěchy na závodních okruzích. Tato legenda se nesmazatelně zapsala do historie motorsportu a my si dnes představíme jeho životopis.

Narození, dětství a závodění v sériích Indy a Le Mans

Jim Clark se narodil 4. března 1936 v malém skotském městečku Kilmany. Zde vyrůstal v prostředí farmářské rodiny, ale už v mladém věku se projevil jeho zájem o motorová vozidla, kdy se často toulal kolem farmy se zájmem o traktory.

Už během dospívání se tak, přestože s tím jeho rodiče nesouhlasili, zapsal do závodu místních rallye, ať už silničních nebo do vrchu. To vše se odehrálo do roku 1960, přičemž v 50. letech jezdil Clark za týmy Border Reivers i Lotus Elite. Na národních akcích dokonce na vozidlech Jaguar a Porsche získal celkem 18 vítězství.

Ještě zajímavější momenty zažil Clark na závodě v Le Mans, kde získal nejlepší výsledek právě v roce 1960, kdy s vozem Aston Martin dosáhl třetího místa.

Jimovo nadšení pro rychlost a mechaniku ho tak na začátku dospělého věku nakonec zavedlo k účasti nejen na 24 hodin Le Mans, ale také na závodech Indy Cars. Tady se poprvé představil v roce 1963 a ihned si vyjel pozoruhodné druhé místo v celkovém. Rychle si tak vybudoval jméno díky výjimečným jezdeckým schopnostem.

O dva roky později, v roce 1965, Jim Clark už dominoval a zvítězil, čímž se zároveň stal prvním pilotem, který vyhrál na autě s motorem umístěným vzadu. V tomto směru šlo o velký technologický posun v tehdejším automobilovém závodění.

Debut ve Formuli 1 a působení v sezónách 1960 až 1962

Jimm Clark začal svou pouť ve Formuli 1 debutem v roce 1960 na Velké ceně Nizozemska v Zandvoortu a to v týmu Lotus, původně jako náhradník. Přestože jeho první závod v této nejprestižnější motoristické sérii nebyl bez problémů, protože ji nedokončil kvůli technickým problémům, ukázal slibné náznaky závodního talentu.

Během následujících sezón 1960 až 1962 si Clark rychle vybudoval reputaci jednoho z nejtalentovanějších pilotů na okruhu. V roce 1960, navzdory několika odstoupením ze závodu pro technické problémy, získal celkem 10. místo.

Sezóna 1961 byla pro Clarkse přelomová. Zaznamenal své první pódiové umístění ve Formuli 1 na Velké ceně Belgie, kde skončil na třetím místě.

Tento úspěch byl znamením toho, že se Jim Clark stal opravdu silnou konkurencí pro ostatní jezdce. Jeho rychlost a zejména neuvěřitelná schopnost udržet vysoké tempo po celý závod, předurčily jeho následující kariéru ve Formuli 1.

V roce 1962 Clark dokázal, že je nejen rychlý, ale také schopen konzistentně soutěžit o vítězství. V letošním ročníku dosáhl svého prvního vítězství v F1, znovu na Velké ceně Belgie. Zatímco v roce 1961 získal 11 bodů a 7. místo v pořadí, v této sezóně už bojoval o titul as 30. body skončil v celkovém hodnocení druhý.

První titul, druhý titul a kariéra v F1 až do sezóny 1967

Jim Clark se po prvních úspěšných sezónách stal ve Formuli 1 silou, se kterou bylo třeba počítat. Ukázalo se to naplno už v roce 1963, kdy získal svůj první mistrovský titul. Celkově v tomto ročníku zvítězil v sedmi z deseti závodů.

Jeho spojení s týmem Lotus, pod vedením Colina Chapmana, se stalo symbolem a zároveň nedílnou součástí jeho úspěšné éry v polovině 60. let.

Po prvním titulu v roce 1963, pokračoval Jim Clark ve vysokém tempu a prokazování svého umění na trati iv následující sezóně. Titul sice nezískal, ale vyjel si 3. místo a 32 bodů. O rok později, v roce 1965, však již opět dominoval, získal i svůj druhý mistrovský titul, přičemž opět dosahoval vynikajících výkonů a výsledků.

Vyhrál šest z deseti závodů, získal 54 bodů a tak se zapsal do historie F1 jako závodník, který dokázal získat alespoň dva mistrovské tituly. V tomto roce získal i vítězství v závodě Indy 500 jako jeden z mála pilotů v historii F1 vůbec.

V období po svém druhém titulu pokračoval v kariéře ai když už třetí titul nepřidal, stále měl sílu a rychlost. V roce 1966 získal 16 bodů a 6. místo, o rok později dokonce až 41 bodů a celkem skončil v klasifikaci třetí. Ve své poslední sezóně, kterou měl velmi dobře rozjetou, dosáhl 9 bodů a skončil 11. v pořadí.

Jeho smrt v roce 1968, závěrečné statistiky a rekordy

Clark tragicky zemřel 7. dubna 1968 během závodu F2 na okruhu v Hockenheimu v Německu, což byl pro motoristický svět šokující moment. Clarkov Lotus 48 vyjel z trati a narazil do stromu, což ukončilo jeho život ve věku pouhých 32 let.

Tato sezóna tak byla pro něj osudová, přičemž právě v roce 1968 získal i své poslední vítězství v F1, hned na úvodní Velké ceně Jižní Afriky.

Kromě dvou mistrovských titulů se Jim Clark zapsal do historie F1 i dalšími pozoruhodnými statistikami. Během své kariéry ve Formuli 1 vyhrál 25 z celkem 72 závodů, ve kterých startoval. Dosáhl také celkem 33 pódiových umístění a 33 pole positions, celkově nasbíral v Lotusu za 8 let 264 bodů.

Jeho rekordy v té době zahrnovaly i nejvyšší počet pole positions za jednu sezónu, kdy získal 9 pole positions v roce 1963. Clark také držel rekord pro největší počet vítězství v jedné sezóně, když vyhrál 7 závodů a to v roce 1963 i v roce 1965.

Kromě jeho úspěchů na závodních okruzích však byl Jim Clark také významnou společenskou osobností té doby. Navzdory úspěchům a titulům zůstal stále pokorný a skromný, přičemž volný čas velmi rád trávil ve svém rodném Skotsku. Stejně jako mnoho jiných pilotů té doby, Jim Clark byla legenda v F1 i mimo ni.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

review-person-icon
Ověřená zákaznice

zakoupeno na runder.cz 13.09.2024

100%
Vše proběhlo naprosto v pořádku.
  • + Rychlá reakce
review-person-icon
Spokojený odběratel

zakoupeno na runder.cz 15.09.2024

100%
Celkově jsem spokojený zákazník, protože jsem zde na e-shopu nalezl přesně zboží, jaké jsem potřeboval - 1l láhev s výraznou vinětou Technický benzín. Láhev je pro mne vzácná. Lepší než plechovka. Láhev je plastová, nerezne, je nerozbitná. Má na sobě natištěnou dobře čitelnou vinětu Technický benzín. Vždycky si ji můžete dolít z plechovky.
  • + - výborný sortiment, nabízejí technický benzín v láhví 1l
  • + - rychlé doručení zboží, dobrá cena, slušné jednání
review-person-icon
Ověřený zákazník

zakoupeno na runder.cz 19.09.2024

100%
Rychlost a spolehlivost
Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Rychlá doprava  až do Vaší garáže
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku