expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Jízda ve větru: jak jezdit, i v silném větru a na co si dát pozor


01.06.2025
 | 
6 min. čtení.

Vítr umí potrápit nejednoho řidiče. I mírný boční závan dokáže rozházet stabilitu vozidla, nehledě na prudký vítr na otevřených úsecích silnic a dálnic. V následujícím textu proto najdete tipy, jak si s větrem poradit, jak přizpůsobit jízdu a na co si dát nejvíce pozor, pokud vás zastihne vítr.

(Zdroj: depositphotos.com)

Čím je jízda ve větru specifická a kdy a kde nejvíce fouká

Vítr je přírodní jev, kterému se na cestě občas prostě nevyhnete. Dokáže vám řízení opravdu ztížit, například když fouká zboku, tlačí celé auto nabok a je to cítit i na volantu, který musíte vyrovnávat. Čím vyšší a hranatější vozidlo řídíte, tím více ho vítr chytí. Nejhorší jsou mosty, otevřené roviny a výjezd z lesů.

V tom momentě to s vámi může hodit a i když budete volant držet, klidně může nastat jeho pohyb. Podobně to může být i na cestě, pokud jedete v zákrytu vedle většího vozidla, typicky autobusu nebo kamionu a náhle ho rychle předjedete.

U nás fouká nejvíce na otevřených prostranstvích, ale i v horských oblastech a průchodech. Problémem jsou i estakády nebo dlouhé mosty na dálnicích.

Po přechodu studené fronty se vítr dokáže rozfoukat i v nížinách, v létě bývá vítr nejsilnější odpoledne, kdy je vzduch rozpálený. Pokud plánujete cestu k Jadranu, počítejte s větrem na otevřených nížinách. Na severu Evropy zase vítr z oceánu dokáže rozfoukat dlouhé cesty nebo vysuté mosty, které se nacházejí přímo nad mořem.

Při jízdě ve větru je specifikem i dodržování vzdálenosti a odstupu od vozidel. Pozor si dejte jak při předjíždění, tak při dojíždění aut. Máte-li přívěsný vozík, počítejte s tím, že vítr ho může rozkolísat. To samé platí i při střešním boxu.

Základní zásady: zpomalit, dodržovat odstup, jezdit plynule

Když fouká na cestě, nejdůležitější je zpomalit. Menší odpor vzduchu totiž znamená, že boční náraz nemá takovou páku a vy stíháte vyrovnat směr jízdy.

Druhou zásadou je mít větší odstup. Pokud vítr posune auto o půl metru, stále máte rezervu, abyste neťukli auto před vámi a ani svodidla. Velmi důležité je také jezdit plynule, čili žádné trhání volantem, prudké zrychlení ani brzdění.

Držte volant pevně, ale uvolněně. Ideální je poloha tzv. a ruce mějte mírně pokrčené, abyste tlumili malé nárazy větru. Máte-li tempomat, raději ho vypněte. Náhlé změny odporu vzduchu by ho nutily prudce přidávat či ubírat, což autu na stabilitě nepřidá. Pokud se dá, podřaďte, nižší převod dá motoru více síly a akčnosti.

Důležité je také sundat ze střechy auta všechno, co tam být nemá. Střešní box, nosič kol, prázdný kufr na víku, to všechno je pro vítr příležitost, jak se do auta opřít. Pozor i na váhu, snažte se ji rozložit co nejníže a do středu auta.

Těžké věci dejte na dno kufru a co nejblíže k opěradlům zadních sedadel. Sledujte i to, jak se kývají stromy, zástavy či karoserie aut před vámi. Mějte vždy připravený plán B, například i v podobě alternativní cesty. Máte-li možnost jet mimo otevřených prostor nebo ve výšce, kde fouká nejvíce, zkuste změnit trasu.

(Zdroj: depositphotos.com)

Kdy je třeba raději zastavit a kde a kdy raději nezastavovat

Pokud s volantem neustále bojujete, vítr vás s autem hází z pruhu do pruhu a po cestě se kutálejí větve, není třeba s větrem bojovat. Raději zvolte pauzu.

Zastavte i před dlouhým mostem, horským sedlem či úsekem, kde navigace nebo rádio hlásí nárazy bočního větru nad běžný limit. Pár minut přestávky je bezpečnějších, než napjatá jízda v křeči. Všímejte si i aut, která jedou proti. Pokud jich je stále méně a méně, může jít o znamení, že před vámi je nějaká vážnější překážka.

Nejjistější útočiště najdete za pevnou zdí. Pumpy či parkoviště u velké budovy spolehlivě tlumí vítr. Naopak, auto nechte dál od stromů a přístřešků. Kola natočte k obrubníku a zatáhněte ruční brzdu, aby vás vítr neodsoudil.

Vyhněte se zastavení na vrcholu mostu, hřebeni kopce, široké rovině či krajnici hned za slepou zatáčkou. Tam jste přímo na ráně a jiné vozidlo vás může snadno zasáhnout zezadu nebo pokud ho vítr vyhodí ze stopy. Rovněž neparkujte pod starými stromy, u billboardů ani pod vysokým kovovým sloupem a konstrukcí.

Největší vítr obvykle trvá jen několik minut, takže dokud si dáte kávu, dotankujete nebo si odpočinete, podmínky se často viditelně uklidní. Pokud však předpověď hlásí silný vítr na delší dobu, zvažte i přerušení cesty nebo návrat, pokud se to dá.

Na co si dát ještě pozor a co dělat, pokud auto odfoukne z cesty

Silný vítr nedělá problémy jen přímým nárazem. Z okolí dokáže vyfouknout drobný štěrk či větve a rozsypat je po vozovce nebo přímo na vás.

Pokud současně fouká a prší, vítr rozpráší vodu z kaluží do jízdních pruhů. Zde hrozí aquaplaning, kdy nedokáže vozidlo jistý čas kontrolovat vůbec. Opatrní buďte i při objíždění souprav s přívěsy, vítr je dokáže v sekundě posunout i do vašeho pruhu. Pozor i při nastupování do auta, vítr dokáže pořádně zamávat s dveřmi.

Pokud vás odfoukne mimo vozovku, nepanikařte a netrhejte volant zpět. Držte ho pevně, zlehka uberte plyn a nechte auto zpomalit v přímém směru. Pokud zastavíte na krajnici a nevíte se pohnout, zapněte výstražná světla, v mlze i mlhová.

Pokud jste skončili až v příkopě, vypněte motor, zkontrolujte, zda nikdo není zraněný a z místa mimo vozovku zavolejte pomoc. Nepokoušejte se vycouvat sami, dokud nevíte, zda podvozek, ramena a pneumatiky neutrpěly skryté poškození. Ohnutá náprava nebo natržený bok pláště se může totiž projevit až při vyšší rychlosti.

Pokud jste vyvázli jen s krátkým výletem na štěrkovou krajnici, dopřejte si pár nádechů a pauzu. Adrenalin klesne, ruce přestanou brnět a soustředíte se na další jízdu. Větru totiž neodoláte silou, ale pouze rozvahou a plynulou jízdou v absolutním klidu.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku