expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Kimi Räikkonen: životopis a kariéra v F1, WRC a NASCAR


31.10.2024
 | 
6 min. čtení.

Dětství, začátky v motokárách a před vstupem do F1

Kimi Räikkönen se narodil 17. října 1979 ve finském Espoo. Už jako malý chlapec byl fascinován rychlostí, takže když se v deseti letech začal věnovat motokárám, naplno se projevila jeho vášeň pro rychlost a soutěživost. Talent, který měl od narození, rozvíjel opravdu dlouho a motokáry byly jen začátkem.

Postupně se Kimi propracoval do vyšších úrovní sportu a úspěšně se účastnil prestižních šampionátů, jako je Formule Super A, kde patřil mezi nejlepší jezdce. Jeho výkony nezůstaly bez povšimnutí a brzy udělal první krok do světa monopostů.

První zkušenosti s jednosedadlovými vozy získal Kimi při své účasti v seriálu Formula Ford Euro Cup. Zde prokázal svou schopnost jezdit rychle a dravě, což mu umožnilo dosáhnout působivých výsledků a na konci sezony skončit na celkovém pátém místě. Po tomto úspěchu se přesunul do zimní série Formule Renault a britské Formule Renault.

V obou sériích prokázal výjimečnou rychlost a konzistentní výkonnost. V britské Formuli Renault vyhrál sedm z deseti závodů a získal také titul mistra světa pro rok 2000. Obhájil tak svůj mistrovský titul z předchozího roku ve Formuli Renault.

Právě úspěšné mistrovství v roce 2000, kdy vyhrál sedm z deseti závodů, mu otevřelo dveře do královské rodiny Formule 1.

První sezóna v F1 u Sauberu a úspěšný přestup do McLarenu

Kimi zahájil svou kariéru v F1 v roce 2001 v týmu Sauber, kde se mu hned v prvním závodě, Velké ceně Austrálie, podařilo bodovat a skončil šestý. Svou první sezónu tak zakončil poměrně úspěšně, když získal 9 bodů a celkově skončil na 10. místě.

Díky svým schopnostem si získal pozornost velkých týmů, a tak si ho následující rok vybral McLaren jako náhradu za jiného Fina, Miku Häkkinen .

V McLarenu rychle dokázal, že to byla správná volba. Přestože ve svém prvním roce neobsadil přední příčky, dokázal získat 24 bodů a celkově skončil šestý. Umístění. O rok později už to ale bylo mnohem lepší, protože dostal velmi slušný vůz a dokázal bojovat o titul. V této sezóně také získal své první vítězství v F1.

V dramatickém souboji skončil v celkovém pořadí o pouhé dva body zpět. Michael Schumacher což byl vzhledem k jeho věku a zkušenostem významný úspěch. Zcela přirozeně se očekávalo, že bude v tomto trendu pokračovat.

V roce 2004 měl bohužel smůlu a celkem osmkrát nedojel do cíle. V následující sezóně však opět ukázal svou sílu a vyhrál sedm závodů. Opět bojoval o titul, ale tentokrát skončil druhý, když ho porazil Fernando Alonso. Sezóna 2006 byla pro Kimiho opět obtížná a opět nedokázal konkurovat těm nejlepším.

Přestup do Ferrari, titul a pak přestávka ve WRC a NASCAR

Räikkönen přestoupil po svém působení u McLarenu do Ferrari a hned ve své první sezóně v roce 2007 ukázal, co v něm je. Hned v prvním roce získal svůj první titul mistra F1. Tento triumf si skutečně zasloužil, protože vyhrál 6 závodů a získal celých 110 bodů. Po skončení roku bylo jasné, že bude pokračovat v červené stáji.

V roce 2008 si opět připsal několik vítězství, ale v šampionátu skončil až třetí, protože Ferrari začalo ztrácet na konkurenci. O rok později se situace ještě zhoršila, když přišly změny pravidel a Kimi získal celkem jen 48 bodů.

Po skončení sezóny 2009 se Räikkönen rozhodl ukončit kariéru v F1 a přesunul se do světa rallye, kde začal s týmem Citroën závodit v kategorii WRC a znovu našel svou rychlost.

Jeho výkony ve WRC jsou skutečně pozoruhodné, zejména na nováčka. Přestože nedosáhl na nejvyšší příčky, dokázal v sobě znovu najít chuť závodit a dva roky po sobě, v letech 2010 a 2011, skončil na 10. místě v celkovém pořadí WRC.

V roce 2011 startoval také ve třídě NASCAR, kde se zúčastnil několika závodů Nationwide a Truck Series. Jeho angažmá však nemělo dlouhého trvání a začalo se projevovat, že mu svět F1 chybí čím dál víc. Na konci roku 2011 proto oznámil svůj návrat do F1. Nejprve jednal s týmem Williams, ale nakonec se dohodl s Lotusem.

Jeho návrat do F1, jak se mu dařilo a jak ukončil kariéru

Po návratu do formule 1 v roce 2012 Kimi Räikkönen ukázal, že mu nechybí původní rychlost, tentokrát však v kombinaci se zkušenostmi. Ve své první sezóně s týmem vyhrál Velkou cenu Abú Zabí a pravidelně se umisťoval na stupních vítězů. To mu vyneslo třetí místo a 207 bodů. O rok později jich získal 183 a 5. místo.

V roce 2014 se vrátil do Ferrari, kde absolvoval až pět sezón. Nejúspěšnější byla ta poslední, v roce 2018, kdy si připsal 251 bodů a konečné třetí místo. Vítězstvím ve Velké ceně USA ukončil pětileté období bez mistrovského titulu.

V roce 2019 se Kimi přesunul do týmu Alfa Romeo, kde využil své bohaté zkušenosti k rozvoji týmu a mentorování mladších jezdců.

V této roli si užil řadu zajímavých výkonů, ale jeho nejlepším výsledkem bylo 4. místo ve Velké ceně Brazílie v jeho premiérové sezoně 2019. V roce 2021 oznámil konec aktivní závodní kariéry ve Formuli 1.

Dnes se Räikkönen věnuje osobnímu životu mimo závodní okruhy. Tráví hodně času se svou rodinou a příležitostně se účastní veřejných akcí nebo událostí. Je aktivní na sociálních sítích a sdílí své životní zkušenosti. Má jednoho syna a jednu dceru a stejně jako mnoho dalších legend F1 si užívá zaslouženého důchodu.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku