V minulosti výjimka a pouze jako součást nejvyšší výbavy v autě, dnes už standard. Klimatizace v autě je v létě velký pomocník a často krát i nejlepším přítelem. Jak ji ale používat správně, jaká má v létě specifika, jaké má využití celkově a jaké jsou nejčastější chyby, kterých se řidiči dopouštějí? Zde najdete odpovědi.
(Zdroj: depositphotos.com)
Klimatizace v autě je dnes téměř neoddělitelnou součástí výbavy. Už dávno nejde jen o luxus, ale o praktickou součást základního pohodlí jízdy v létě.
Základ fungování spočívá v cirkulaci chladiva přes uzavřený okruh. Kompresor ho nejprve stlačí, čímž se zahřeje, následně se zchladí v kondenzátoru a poté se odpařuje ve výparníku. Právě tam se odebírá teplo z kabiny a do prostoru se vhání studený a sušší vzduch. Tento cyklus probíhá neustále, dokud je klimatizace zapnutá.
V moderních autech se dnes používají chladiva jako R134a nebo ekologičtější R1234yf, která jsou méně škodlivá pro životní prostředí. Novější systémy jsou navrženy tak, aby byly účinnější, tišší a především energeticky úspornější.
Klimatizace však dnes není jen o ochlazení. Je to propracovaný systém, který pracuje podle podmínek během celého roku. Důležitým účinkem je vysušování vzduchu, díky čemuž se v autě méně tvoří vlhkost a to pomáhá předcházet zamlžování oken. Zapnutí klimatizace tak urychluje odmlžení čelního skla a to i v zimě.
Zatímco v minulosti byla klimatizace pouze manuální, dnes už může být i automatická. Taková si sama reguluje teplotu a rozdělení vzduchu v kabině. Vy nemusíte nic nastavovat a systém pracuje sám, čímž se stává inteligentním pomocníkem.
Ano, největší smysl má klimatizace v létě. Každou jízdu umí udělat mnohem příjemnější, ale jen tehdy, pokud se používá správně a znáte její specifika v létě.
První věc, kterou se vyplatí udělat ještě před zapnutím klimatizace, je vyvětrat auto a nechat teplý vzduch uniknout. Klimatizace tak nebude muset ze začátku pracovat na plné obrátky a požadovanou teplotu dosáhnete rychleji, čímž ušetříte její výkon i palivo.
Druhou věcí je nastavení teploty během jízdy. Rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou by neměl být extrémní, jinak riskujete teplotní šok po vystoupení. Dobrým pravidlem je držet teplotu v kabině o 6 až 8 stupňů níže, než je venku. Klimatizace tak nebude zbytečně přetěžována a vy se budete cítit komfortně.
Další věc, kterou si spousta lidí neuvědomuje, je směr proudu vzduchu. Foukat přímo do obličeje a na hrudník je příjemné, ale může způsobit bolesti hlavy, ztuhlý krk i nachlazení. Lepší je nasměrovat výdechy nahoru či do středu kabiny.
Chcete-li dosáhnout co nejlepší efektivity, přepínejte také mezi vnitřní a vnější cirkulací. Při horku pomáhá vnitřní cirkulace udržet už ochlazený vzduch v kabině, ale při delší jízdě se doporučuje občas přepnout i na vnější přívod, aby se vzduch vyměňoval. V opačném případě hrozí znovu bolest hlavy a malátnost.
(Zdroj: depositphotos.com)
Mnozí řidiči v létě po nastoupení okamžitě zapnou klimatizaci na plný výkon. V praxi jde o jednu z nejčastějších chyb, ale ne jedinou, která vede k zatížení systému. Pokud je interiér velmi přehřátý, nejprve vozidlo vyvětrejte přes dveře a okna.
Takto se rychleji zbavíte nejteplejšího vzduchu a klimatizace po zapnutí bude efektivněji pracovat, včetně rychlejšího vychlazení kabiny.
Další častou chybou je dlouhodobé používání vnitřní cirkulace vzduchu. I když to pomáhá rychleji zchladit kabinu, časem se začne zvyšovat vlhkost a hladina CO2. To způsobuje únavu u vás a zejména nadměrné zamlžování oken, a to i v létě. Další častou chybou je nesprávné směřování vzduchu, a to zejména na obličej a hrudník.
Na chvíli to může působit příjemně, ale často to vede k bolesti hlavy a můžete si přivodit i nachlazení. Mnohem lepší je proto nasměrovat vzduch nahoru nebo do prostoru, aby se rozptýlil rovnoměrně po kabině a příjemně ji celou vychladil. Pokud je venku extrémně teplo, zvolte rozptyl na všechny směry, čili nahoru, dolů i na vás.
Důležitá je i pravidelná údržba. Kabinový filtr by se měl měnit alespoň jednou ročně nebo každých 20 tisíc km. Je-li zanesený, sníží se účinnost klimatizace a zhorší se i kvalita vzduchu. V takovém případě klimatizace více uškodí, než pomůže.
Aby mohla během léta klimatizace fungovat, nestačí ji zapnout a doufat, že bude chladit. Po dlouhé zimní přestávce může být zanesená, zapáchat, mohou v ní být bakterie nebo mohlo uniknout chladivo z klimatizačního systému, problémů je více.
Nejčastějším problémem bývá nepříjemný zápach po zapnutí. Ten způsobují bakterie a plísně usazené ve výparníku a v potrubí. Řešením je dezinfekce systému, kterou můžete provést jednoduše i svépomocí přes speciální autokosmetiku. Důležité je také před létem zkontrolovat chladivo, zda už jeho únik nebo aktuální hladinu.
I když klimatizace může na první pohled technicky fungovat, při nízké hladině chladiva se její výkon snižuje, ochlazení trvá déle a systém se více namáhá.
Navíc, dlouhodobý provoz s nedostatkem chladiva může poškodit kompresor, což už není levná záležitost na opravu nebo výměnu. Doplnit chladivo můžete prakticky v každém servisu, jelikož přístroje k tomu určené jsou totiž stále rozšířenější.
Nesmíme zapomenout ani na zmiňovaný kabinový filtr, který je důležitý nejen pro kvalitu vzduchu jako takového, ale i klimatizaci. Je-li zanesený, klimatizace sice chladí, ale vzduch, který dýcháte, může být plný bakterií. Snižuje se tím i průtok vzduchu a klimatizace tedy nedosahuje maximální efektivity, což má vliv na spotřebu i teplotu.
zakoupené na runder.cz 25.07.2025
zakoupené na runder.cz 07.07.2025
zakoupené na runder.cz 18.07.2025
zakoupené na runder.cz 22.07.2025
zakoupené na runder.cz 11.07.2025
zakoupené na runder.cz 15.07.2025