To, že by zřejmě nikdo nechtěl havarované auto, je víc, než jasné. Právě proto existuje již při internetové inzerci na portálech nebo v online bazarech možnost zaškrtnutí kolonky „nehavarované auto“. Ne vždy tomu tak ale musí opravdu být.
Pokud prodejce vozidla deklaruje, že auto nebylo havarováno, měl by to doložit výpisem z pojistných událostí a to v každé zemi, kde bylo auto registrováno. V opačném případě mu můžete, ale také nemusíte věřit, případně byste si měli nechat auto prověřit sami. Dnes k tomu existuje již řada možností, včetně online ověření historie.
Velmi často se také stává, že prodejce nemusí vědět, že auto bylo havarováno, zejména tehdy, není-li první a jediný majitel. Na to by vás však měl upozornit.
Dalším typickým příkladem je, že vůz havarovaný i byl, ale šlo pouze o drobnou škodu, například na předním či zadním nárazníku, na jedněch dveřích, na přední kapotě, na kapotě kufru nebo na střeše. Ano, i poškození střechy je poškození.
Statistiky jsou přitom v případě ojetých vozů pro vás jako kupujícího poměrně dost nepříznivé. Čím je auto starší, tím je větší pravděpodobnost, že zažilo škodnou událost. U více než 10 letých aut je přitom šance, že natrefíte na auto po nějaké škodě, až 50 %. Klidně i kvůli nesprávnému obutí letních pneumatik v zimě !
Nejen informace o bezškodném provozu, ale i nízký počet kilometrů je důvodem pro vyšší prodejní cenu a tedy pro lepší výdělek autobazaru nebo soukromého prodejce. Podezřele nízký počet kilometrů přitom umí zdůvodnit různě.
Nejčastější výmluvou je tvrzení, že auto bylo používáno jen na víkendové jízdy, čili se s ním nejezdilo často a právě proto má menší počet kilometrů.
Populárním trikem je i tvrzení, že předchozí majitel měl několik vozidel, které střídal a právě to, které kupujete, patřilo k těm, které používal méně. K tomu příbuzná výmluva nebo zdůvodnění je, že předchozí majitel žil blízko práce nebo používal MHD, takže auto mělo krátké denní trasy, což vede k nižšímu počtu kilometrů.
Pro zdůvodnění nízkého počtu kilometrů se používá i tvrzení, že auto bylo často parkováno nebo nebylo pravidelně používáno z různých důvodů, například kvůli dlouhodobé nepřítomnosti majitele či kvůli jeho odcestování do zahraničí.
Mezi zdůvodnění patří i tvrzení, že auto bylo koupeno jako druhé vozidlo do rodiny a proto se používalo pouze sporadicky. To, zda sedí počet kilometrů na odometru s reálným stavem, můžete poznat i podle některých „kosmetických“ znaků, například opotřebení volantu a řídící páky, vysezení sedačky či stavu pantů dveří.
Důležitým kritériem výběru ojetého auta je přitom i počet jeho předešlých majitelů. Vyšší hodnotu mají ta auta, která se prodávají po prvním majiteli.
I zde však používají autobazary nebo prodejci jednoduchý trik: pokud bylo auto dovezeno ze zahraničí au nás na Slovensku mělo pouze jednoho majitele, pak deklarují, že jde o vozidlo po prvním majiteli. Zatají však, že v zahraničí jich mohlo být více, přičemž vy jako kupující bez ověření nemáte šanci zjistit, jak to bylo opravdu.
Alternativou k tomu jsou neúplné informace o historii vozidla a vynechání detailů o počtu předchozích majitelů, pokud jich bylo více. Někdy může prodejce tvrdit, že nemůže poskytnout informace kvůli zákonu o ochraně osobních údajů.
Prodejci také s oblibou používají nespecifické odpovědi, že auto mělo jen několik majitelů a to bez poskytnutí konkrétních detailů. S tím souvisí snaha zdůraznit jiné přednosti vozu, například výbava, nízký počet najetých kilometrů nebo levné pojištění PZP , aby odvrátil pozornost od počtu majitelů.
Prodejce může tvrdit, že nemá k dispozici úplnou servisní historii a jiné dokumenty, které by mohly potvrdit počet předchozích majitelů. To nejlepší, co můžete proto udělat, je nechat si auto prověřit buď u výrobce nebo přes speciální službu.
Nízký nájezd kilometrů lze zdůvodnit i některými „výmluvami“ o původu nebo předchozím majiteli. Pokud jde navíc o auto z dovozu, například z Německa, pak používají autobazary nebo soukromí prodejci přikrášlení původního majitele. Příklad o německém lékaři v důchodu je pouze jeden z mnoha.
Často bývá přikrášlený původ důvodem i na vyšší prodejní cenu, než by jinak byla pro daný model s daným rokem výroby a počtem kilometrů. Pokud bylo auto lakované, což je samo o sobě podezřelé, používá se argument o jeho garážování.
To ovšem ani zdaleka není všechno. Autobazary často provádějí rozsáhlé kosmetické úpravy, jako jsou detailní čištění, voskování a opravy menších škrábanců nebo odřenin laku , aby auto vypadalo zachovalejší. Typické je i dočasné snížení hluku nebo vibrací, čímž se může prodejce snažit zakrýt opotřebení ložiska a výfuku.
Ke zvýšení prodejní ceny se používají také triky s poskytnutím falešných nebo upravených dokumentů servisu, aby se vytvořil dojem lepší údržby.
Při koupi ojetého auta je proto, pokud to vaše možnosti umožňují, provést pečlivou kontrolu a využít služeb nezávislého mechanika. Po koupi je přitom důležité jako první vyměnit olej a olejový filtr, u starších aut i rozvody.
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 31.10.2024