Ne každý se narodí s volantem v rukou, ale Mark Webber k tomu neměl daleko. Australan, který se z malého města dostal až na světová pódia Formuly 1, je příkladem toho, že tvrdá práce, vytrvalost a samozřejmě i talent dokážou prolomit všechny bariéry. Ačkoliv nezískal ani jeden titul, jeho profesionální životopis stojí za pozornost.
Mark Webber se narodil 27. srpna 1976 v australském Queanbeyanu, nedaleko Canberry. Už od malička ho lákal sport, například jako dítě podával míče při zápasech rugbyového týmu Canberra Raiders. Jeho dětské vzory ale byli Alain Prost či motocyklista Kevina Schwantze a právě to rozhodlo, kam se bude jeho život ubírat.
Na rozdíl od většiny jezdců se k motokárám dostal později, jako patnáctiletý, ale i navzdory pozdnímu startu se rychle prosadil. V roce 1993 vyhrál státní šampionát a o rok později už jezdil ve Formuli Ford s autem půjčeným od Craiga Lowndes.
Vedle závodů si přivydělával jako instruktor na okruhu v Sydney. Zlomem však bylo získání sponzoringu od Zlatých stránek, který mu otevřel dveře do Evropy.
Ve Velké Británii zazářil ve Formuli Ford v roce 1996, kde vyhrál 4 závody a stal se vicemistrem. Na Ford Festivalu skončil třetí, stejně tak i v sérii Formula Ford Euro Cup. V sezóně 1997 se dostal do Formule 3, kde i navzdory technickým problémům dokázal zaujmout. V letech 1998 a 1999 vstoupil i do světa sportovních vozů.
Všiml si ho Mercedes-AMG a Mark patřil s Berndem Schneiderem k nejrychlejším dvojicím v šampionátu FIA GT. Po vážné havárii v Le Mans 1999 se však opět zaměřil na formulové série, konkrétně Formuli 3000, kde se stal vicemistrem.
Webber vstoupil do F1 v roce 2002 jako jezdec týmu Minardi. Ačkoli už předtím měl možnost si vyzkoušet monopost Arrows, tato premiéra byla úplně odlišná.
Ačkoli šlo o jeden z nejslabších týmů, hned ve své první velké ceně získal 5. místo. V chaotických závodech předvedl perfektní výkon a postaral se o obrovskou senzaci. To mělo za následek, že si ho vyhlédl lepší tým, a to Jaguar.
V sezóně 2003 tak už měl k dispozici lepší auto a dokázal to promítnout do výsledků. Celkově bodoval až 7krát, měl silné kvalifikace a sezónu zakončil se 17 body. V roce 2004 však Jaguar stagnoval, auto bylo nespolehlivé a výsledky slabší. Přesto Webber stále podával konzistentní výkony a v ročníku si vyjezdil 7 bodů.
Rok 2005 znamenal zlom, Mark totiž přestoupil do týmu Williams BMW. Zpočátku to vypadalo slibně, v Malajsii startoval z 2. místa a v Monaku získal své první pódium, když finišoval třetí. Sezóna však byla plná technických problémů a Williams se postupně propadával v pořadí. Webber skončil s 36 body na 10. místě.
Očekávání od sezóny 2006 byla vysoká, ale podobně jako v Jaguaru, i zde rychle narazili na realitu. Williams po ztrátě BMW jako partnera výrazně oslabil a ačkoli Webber jezdil dobře, auto ho často zradilo. Sezónu ukončil jen se 7 body.
Po odchodu z Williamsu se Mark Webber v roce 2007 připojil k Red Bullu, který sice ještě nepatřil mezi špičku, ale tým měl opravdu vysoké ambice.
První rok byl plný smůly a ačkoli Mark ukazoval rychlost, často vypadával kvůli technickým problémům či kvůli okolnostem. Vyvrcholením byla Grand Prix Japonska, kde jezdil na 2. místě, dokud ho zezadu nesestřelil mladý Sebastian Vettel.
Ani sezóna 2008 ještě nepřinesla ovoce, ačkoli oproti konečně přišlo pravidelnější bodování. Skutečný zlom však přišel v roce 2009 s novým vozem RB5 od Adriana Neweyho. Red Bull vystřelil mezi elitu a Webber konečně získal první vítězství kariéry, v Německu. Další přidal v Brazílii a celkově skončil na 4. místě s 69,5 body.
Rok 2010 už byl o mnoho lepší a Red Bull začal v F1 dominovat. Webber vyhrál čtyři velké ceny, vedl šampionát a bojoval o titul až do posledních závodů. Rivalita s týmovým kolegou Vettelem byla typická pro celý ročník a ačkoli nakonec Mark titul nevyhrál, zaknihoval si 242 bodů a celkově třetí místo v šampionátu.
O rok později, v sezóně 2011, byl Webber znovu silný, ale Vettel dominoval. S jediným vítězstvím v sezóně však dokázal získat znovu 3. místo a tentokrát až 258 bodů. Ačkoli o rok později přidal vítězství dvě, stačilo to až na 6. místo.
Sezóna 2013 byla pro Webbera rozloučením s Formulí 1. Už v úvodu se spekulovalo, že jde o jeho poslední rok, a i když to oficiálně potvrdil až později, cítit to bylo během celého ročníku. Vůz Red Bull byl opět silný, ale Sebastian Vettel byl zkrátka nepřekonatelný. Webber si ale držel formu a sbíral pódia i druhá místa, ačkoli bez vítězství.
V Malajsii došlo ke konfliktu, když se Vettel neřídil týmovou dohodou a předjel ho. Celkově skončil na 3. místě se 199 body, přičemž bodoval v 16 z 19 závodů. Kariéru zakončil přesně tím, čím byl typický, a to konzistentní jízdou.
Mark Webber odjel ve Formuli 1 celkem 217 velkých cen, z nichž 9 vyhrál. Spolu stál na pódiu až 42krát, získal 13 pole positions a 19krát zajel nejrychlejší kolo v závodě. Celkem nasbíral 1047,5 bodu. Třikrát skončil v celkovém pořadí třetí, a to v letech 2010, 2011 a 2013. Nejblíže k titulu byl právě v sezóně 2010.
Během zlatého období Red Bullu byl jeho klíčovým pilířem, ale ani po konci v F1 závodit nepřestal, přestoupil do vytrvalostního šampionátu FIA WEC.
Zde jezdil za Porsche a v roce 2015 získal titul mistra světa v kategorii LMP1. Po ukončení závodění v roce 2016 zůstal součástí motoristického dění jako komentátor, poradce a ambasador a zároveň vytrvale pomáhá mladým jezdcům s kariérou.
zakoupené na runder.cz 29.04.2025
zakoupené na runder.cz 06.05.2025
zakoupené na runder.cz 17.04.2025
zakoupené na runder.cz 08.05.2025
zakoupené na runder.cz 23.04.2025
zakoupené na runder.cz 23.04.2025