Rok 2025 je tady a pro řidiče na Slovensku nepřináší právě nejpozitivnější zprávy. Ceny pohonných hmot, daně, pojištění či poplatky, zdá se, že vše míří jedním směrem a to vzhůru. Pokud vlastníte auto nebo o něm uvažujete, připravte se na to, že si budete muset za náklady s ním spojené připlatit. Co všechno vás čeká?
Na Slovensku jsou dálniční známky nezbytností pro každého, kdo chce cestovat alespoň jako – tak rychle. Již několik let fungují výhradně elektronicky a právě rok 2025 přináší citelné změny jejich cen a to v drtivé většině jejich typů.
Zatímco 10-ti denní známka mírně zlevní z původních 12 € na 10,80 €, cena 365-denní vyskočí z 60 € až na 90 €. Jednodenní známka, která byla zavedena teprve nedávno, podraží na 8,10 €, měsíční se mírně zvýší na 17,10 €. Dobrou zprávou je možnost posunutí platnosti známky až o 60 dní od jejího zakoupení, původně to bylo 13 dní.
Zlepšil se také systém, který nyní zabrání duplicitním nákupům 365denní známky pro stejné vozidlo. Tento problém se týkal služebních aut, kde se řidiči střídali a nevědomky kupovali další známku, případně více aut v rodině.
Pokud jste plánovali koupit 365denní známku ještě za starou cenu, systém to bohužel při již platné známce neumožní. Rovněž nebude možné posunout začátek platnosti za výhodnější cenu z předchozího roku. Velký pozor si dejte na neoficiální stránky, které prodávají dálniční známky za vyšší ceny a účtují dodatečné poplatky.
Jedinou oficiální stránkou pro nákup dálničních známek na Slovensku je eznamka.sk, kterou provozuje Národní dálniční společnost. Ostatním se vyhněte.
Zdražováním dálničních známek však rok 2025 na Slovensku nekončí. Zásadní změnou je zvýšení základní sazby daně z přidané hodnoty a to z 20 % na 23 %. Tato změna se přímo promítne do cen aut, nových i ojetých , které se prodávají s DPH. To znamená vyšší náklady při koupi vozidla a to prakticky pro každého.
U nových aut je situace jednoduchá, protože všechny se prodávají s DPH a proto se zvýšení sazby přímo promítne do konečné ceny. I malé procento navíc může znamenat stovky až tisíce eur v závislosti na hodnotě vozu.
U ojetých vozů je rozdíl v tom, zda je prodává soukromá osoba nebo podnikatel. Pokud jej prodává podnikatel a plátce DPH, tak změnu pocítíte i zde.
Příkladem může být Škoda Superb s cenou 20 000 € bez DPH. Při původní sazbě 20 % byla DPH 4 000 €, takže konečná cena auta byla 24 000 €. Při nové sazbě 23 % se DPH zvýší na 4 6 00 € a konečná cena stoupne na 24 600 €. Rozdíl 600 € je výrazný, zvláště pokud si uvědomíte, že u dražších aut bude navýšení citelnější.
Růst cen se dotkne všech segmentů trhu, od malých městských aut přes rodinná vozidla až po luxusní modely či užitková auta. Očekává se, že po lednu může dojít k dočasnému poklesu zájmu o koupi aut, zejména v prvních měsících roku.
Na vyšší výdaje je třeba se připravit i při pojištění vašeho auta, zejména u povinného smluvního pojištění. To je u nás zákonem stanoveno jako povinné pro každé motorové vozidlo, které se používá na silničních komunikacích. Jeho úkolem je krýt škody způsobené třetím osobám na majetku, zdraví nebo životě v případě dopravní nehody.
Bez platného PZP se vystavujete nejen riziku mastné pokuty , ale také vysokým finančním nákladům v případě způsobení škody, kterou budete muset uhradit.
Od roku 2025 si za PZP připlatíte a ne málo. V důsledku inflace, konsolidačního balíčku a legislativních změn přijatých ještě v létě 2024 se očekává zvýšení průměrné ceny pojištění přibližně o 10 %.
V novém roce však naroste a to na více než 150 € ročně. Zvyšování cen pojištění provází i zpřísnění pokut za jeho absenci. Zatímco dosud byly pokuty v rozmezí 16,60 € až 3 319,40 €, od roku 2025 budou v rozpětí 50 € až 5 000 €. Ještě více než v minutě se proto vyplatí detailněji porovnávat nabídky jednotlivých pojišťoven.
Ceny i podmínky se mohou výrazně lišit a proto může být výhodné pojistit vozidlo jinde, než jste měli dosud. Zde jsou nejlepším nástrojem online kalkulačky a porovnávače pojištění, které vám mohou pomoci najít nejvýhodnější nabídku na jednom místě.
Od roku 2025 také platí pro nová auta přísnější emisní limity, což se také odrazí na jejich ceně. Zatímco dosud mohla vozidla vypustit do ovzduší maximálně 115 gramů CO2 na km, nový limit je jen 93,6 gramu . To odpovídá spotřebě 3,9 litru benzínu zda 3,5 litru nafty na 100 k m. Pokud se tyto limity překročí, musí automobilka zaplatit pokutu.
Její výše je stanovena podle gramů CO2, přičemž za každý gram navíc je pokutu 95 € za každé jedno prodané auto. A to se promítne i do jejich cen.
Výsledek? Nová spalovací auta budou opět dražší. Automobilky zároveň musí investovat do technologií, které emise snižují, ale zároveň platí, alespoň podle Mezinárodní rady pro čistou dopravu, že většina evropských značek tyto limity nesplňuje.
Naopak, elektromobily by mohly zlevnit. Poptávka po nich klesla a to tlačí jejich ceny dolů, zejména proto, aby se vyprázdnily jejich zásoby. Navíc, elektromobily pomáhají výrobcům vyrovnávat flotilové emise, což snižuje zmíněné pokuty.
Otázka, zda si koupit spalovací auto nebo elektromobil , tak bude v letošním roce ještě aktuálnější. Spalovací auta ale nadále zůstávají lepší volbou pro řidiče, kteří jezdí dlouhé trasy a potřebují rychlé tankování. Naopak, elektromobily dávají smysl pro městské řidiče. Nezanedbatelným faktorem je však stále i jejich cena.
zakoupené na runder.cz 18.01.2025
zakoupené na runder.cz 22.01.2025
zakoupené na runder.cz 27.01.2025
zakoupené na runder.cz 26.01.2025
zakoupené na runder.cz 20.01.2025
zakoupené na runder.cz 25.01.2025