Skupina Volvo Cars se rozhodla vybudovat svůj třetí evropský závod na východním Slovensku. Značka si tímto vytvoří výrobní trojúhelník, který bude pokrývat region s největším odbytem. Další závody jsou momentálně situovány do belgického Gentu (pro západní Evropu) a ve švédském Torslandu (pro severní Evropu). U nás je v plánu vybudovat závod v průmyslovém parku Valaliky při Košicích. Jde o otevření evropské produkční fabriky po téměř 60 letech! Závody v Torslandu a v Gentu byly totiž otevřeny v letech 1964-1965.
Samotná výstavba by měla probíhat od roku 2023 do roku 2027, kdy Volvo proinvestuje 1,2 miliardy eur. S investicí přislíbil pomoc a podporu stát ve výši přibližně 20%. V závodě je v plánu vyrábět výlučně elektromobily as jejich sériovou výrobou by mělo začít od roku 2026. Cílem projektu je výroba až 250 000 aut ročně. Globální ambicí skupiny je v polovině tohoto desetiletí prodávat 1,2 milionu vozů ročně. Práci v závodě by mělo najít 3300 lidí, ale očekává se vytvoření až 13000 pracovních míst v regionu.
„Plně se soustředíme na dosažení cíle být čistě elektrickou značkou v oblasti mobility do roku 2030, což je v souladu s naším záměrem,” řekl Jim Rowan, generální ředitel a prezident Volvo Cars. Jak dále dodal: „Expanze v Evropě, našem největším regionu z hlediska prodejů, je klíčovou pro náš přechod k elektrifikaci a pokračující růst. Velmi se těším nejen na rozšíření Volvo Cars na Slovensko, ale také na přivítání nových kolegů a partnerů.”
„Vážím si, že Volvo Cars se rozhodlo postavit svůj nový závod právě na Slovensku. Svědčí to o důvěrě v tuto zemi a její stabilitu. Nový závod Volvo Cars je pro nás významný hned ze dvou důvodů. Za prvé, vznikne na východním Slovensku, čímž významnou měrou zlepší sociální a ekonomickou situaci v regionu. Za druhé, v závodě se budou vyrábět jen auta na elektrický pohon, což pro slovenský automobilový průmysl představuje perspektivu konkurenceschopnosti v nové ekologické éře,“ řekl Eduard Heger, předseda vlády SR.
„I osobně mě velmi těší, že naše země uspěla v soutěži o mega investici, která přinese rozvoj a množství pracovních míst východní části Slovenska. Dnes se nám podařilo splnit další z našich velkých cílů – přivést na východ naší země nového investora s množstvím přímých i nepřímých pracovních příležitostí,” uvedl Richard Sulík, ministr hospodářství SR.
K nové investici se vyjádřila i opozice, která schvaluje příchod nového investora na východ Slovenska. Zároveň se na sociální síti vyjádřil lídr opoziční strany Směr Róbert Fico, který tvrdí, že podepsal deklaraci, která garantuje investice společnosti Volvo na Slovensku iv případě změny vlády. „Nedávno se mě obrátil R. Sulík, abych podepsal politickou deklaraci garantující, že investice Volvo na Slovensku bude mít podporu i po parlamentních volbách a změně vlády. Podepsal jsem to,“ píše Fico.
Rychlý odhad analytiků říká, že investice by měla zvednout růst slovenského hrubého domácího produktu o 1%, přičemž i samotný náběh výroby by mohl přispět 1% k růstu. Zároveň továrna přispěje k ekonomickému růstu a pomůže nejméně rozvinutým okresům, které se nacházejí v této části Slovenska. Zpravidla statistiky říkají, že jedno pracovní místo v automobilce způsobí vytvoření dalších šesti na Slovensku.
Příchod investora může výrazně ovlivňovat i zvyšování průměrné mzdy v regionu. Platy v českých automobilkách se různí od oblasti či pozice. Volvo Cars ve své fabrice slibuje platy v rozmezí 1000-2000 eur. Problémem může být hledání kvalitní pracovní síly, které je pro migraci obyvatelstva za prací v regionu nedostatek.
Zajímavostí je, že Volvo Cars má ambici stát se do roku 2025 uhlíkově neutrální značkou. Ve svých automobilkách chce využívat pouze klimaticky neutrální energie pro uhlíkově neutrální procesy. Můžeme očekávat, že u Košic půjde o nejmodernější a nejekologičtější závod, který bude nejlepším příkladem jak udržitelně a efektivně vyrábět prémiová elektrická vozidla. Svými plány cílí na nejvyšší globální standardy energie a environmentální efektivity, což přináší slovenskému automobilovému sektoru i dlouhodobější perspektivu.
Zatím není oficiálně známo jaké typy elektromobilů bude Volvo vyrábět v nové moderní a ekologické fabrice u Košic. Jelikož skupina patří pod větší nadnárodní koncern Zhejiang Geely Holding Group s centrálou v Číně můžeme očekávat výrobu různých dalších značek elektromobilů jako Lotus, Lynk & Co či Polestar. Nechme se překvapit, co další přinese příchod páté automobilky na Slovensko.
zakoupené na runder.cz 08.12.2024
zakoupené na runder.cz 12.12.2024
zakoupené na runder.cz 12.12.2024
zakoupené na runder.cz 07.12.2024
zakoupené na runder.cz 07.12.2024
zakoupené na runder.cz 06.12.2024