Vývoj bezvzduchové pneumatiky
Francouzská značka Michelin pracuje na bezvzduchové pneumatice Uptis již od roku 2005. Poprvé byl koncept představen v roce 2019 na montrealském summitu Movin'On o udržitelné mobilitě. Cílem bylo představit řešení, které je odolné vůči propíchnutí nebo proražení, a tím pádem odstranit nebezpečí defektu na cestách.
Dobrý výsledek se měl podařit díky hi-tech materiálům (sklená a uhlíková vlákna v kombinaci s pryskyřicí), přičemž si při vývoji Michelin uplatnil více než 50 patentů. Nová pneumatika slibuje delší životnost, téměř nulovou údržbu a vyšší bezpečnost.
Testování v reálném provozu
Již začátkem ledna letošního roku byly pneumatiky Michelin Uptis nasazeny na flotile 30 elektrických dodávek Toyota Hiace pro DHL v Singapuru či na některých terénních čtyřkolkách. Nyní francouzská společnost oznámila, že rozšiřuje testovací program i na další vozidla v reálném provozu.
Aktuálně Michelin testuje bezvzduchové pneumatiky na dodávkách (Citroën Jumpy), které vlastní francouzská poštovní služba La Poste. Jedná se tak o první fázi, která bude sloužit ke sbírání cenných dat. Následně se data využijí na druhou fázi, která proběhne příští rok, kdy obdrží revoluční pláště dalších 40 lehkých užitkových vozidel. Ty budou jezdit v Evropě v severofrancouzských městech Lesquin, Valenciennes a Douai.
Nová technologie v případě úspěchu pravděpodobně ještě nebude nasazena v segmentu osobních aut. Michelin spíše počítá, že pneumatiky Uptis budou rozšířeny ve světě dodávek. To navzdory tomu, že nedávno se pochlubil úspěšným testem nové pneumatiky při rychlosti 210 km/h.
Udržitelnost vůči životnímu prostředí
Při sériové výrobě ze stoprocentně udržitelných a recyklovatelných materiálů by Michelin Uptis mohl významně přispět ke snižování potřeby nejen vstupních surovin, ale i odpadu. Francouzská značka dokonce tvrdí, že ročně celosvětově musíme zbytečně zlikvidovat přibližně 200 milionů kusů pneumatik, převážně kvůli jejich poškození propíchnutím nebo proražením. To prý pro názornost odpovídá váze dvou stovek Eiffelových věží.
A co cena?
Když se nové technologie dočkáme, je třeba počítat is vyšší cenou. Pneumatika by měla být dražší přibližně o 60 eur ve srovnání se standardní technologií. Její výhodou bude také možnost výměny dezénu, což dokáže zajistit delší životnost. Mimo jiné si budou moci majitelé vybrat dezén podle svých potřeb. Pneumatika bude zároveň snazší, což se určitě projeví i na spotřebě.
Co říkáte na bezvzduchovou pneumatiku od společnosti Michelin? Dejte nám vědět na našich sociálních sítích.
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024