Mika Häkkinen se narodil 28. září 1968 v Helsinkách, ve Finsku. Prakticky už od útlého věku projevoval nesmírnou vášeň pro motorsport a měl štěstí, že byl vychováván v rodině, která podporovala jeho zájmy, včetně závodních.
Jeho dětství bylo poznamenáno častými návštěvami závodních drah, kde s obdivem sledoval dovednosti a odvahu závodníků. Zajímavostí je, že ho zároveň bavilo riskovat, například když jako dítě závodil na kole bez pedálů. To vše výrazně ovlivnilo jeho budoucí směr a ambice, zvláště pokud šlo o adrenalin avášeň pro rychlost.
Už jako malý kluk začal svou závodní kariéru v motokárách, kde si rychle vybudoval reputaci jako talentovaný a soutěživý jezdec. V těchto letech strávil hodiny na drahách, kde piloval své dovednosti a učil se ovládat co nejlépe vůz.
Stejně tak už od mladého věku rozvíjel své strategické myšlení potřebné pro úspěch na závodním okruhu, což přeměnil na několik velkých výsledků.
Do roku 1990 dokázal vyhrát 5 motokárových okruhů ve Finsku, přidal i tři mistrovství Skandinávie, vyhrál i mistrovství Formule Opel a později se probojoval i do britské Formule 3, kde se také stal mistrem. Jeho talent a neustálé zlepšování techniky jej rychle odlišovaly od vrstevníků a naznačovaly jeho budoucí úspěchy.
Häkkinen se zapsal do světa Formule 1 v roce 1991, kdy se stal součástí týmu Lotus. Tento krok byl pro něj obrovským skokem, protože najednou musel čelit výzvám na nejvyšší úrovni ve Formuli 1. Přestože byl tým Lotus v té době považován za méně konkurenceschopný, Häkkinen využil této příležitosti k získání cenných zkušeností.
Jeho odhodlání a dovednosti nezůstaly bez povšimnutí a v roce 1993 přišel zásadní okamžik, přestup do týmu McLaren. Tento tým byl v té době jedním z lídrů v šampionátu F1, což Häkkinenovi poskytlo možnost, aby naplno ukázal potenciál.
Přestup byl pro Häkkinena nejen skokem do vyšší ligy, ale přinesl mu i přístup ke špičkovým technologiím, což mu umožnilo maximálně se rozvinout.
Toto nové prostředí a zdroje, které mu byly k dispozici, Häkkinen využil naplno. Jeho první sezóny s McLarenem byly plné učení a postupných zlepšení, zejména v letech 1995 a 1996, kdy se ukazovalo, že spolu s Coulthardem budou skvělá dvojice.
V roce 1995 se Häkkinena podruhé narodil, protože v poslední Velké ceně v tréninku po těžké nehodě upadl do bezvědomí. Nezastavilo ho to a jeho pokrok, podobně jako i týmu, se projevilo naplno v sezóně 1997. Tým změnil design z klasické bílo-červené kombinace na stříbrno-černou a Hakkinen vyhrál poslední závod.
V roce 1998 dosáhl vytouženého vrcholu své kariéry ziskem svého prvního mistrovského titulu v F1. Tato sezóna představovala vrchol jeho úsilí, kde využil každé příležitosti k demonstraci svých schopností. Jeho výkony byly výjimečné, nejen s ohledem na konzistenci, ale také na schopnosti v kritických momentech.
Velké souboje sváděl zejména s Michaelem Schumacherem na Ferrari, ale technické vylepšení, které McLaren dosáhl od poslední sezóny, nechalo konkurenci daleko vzadu. To se projevilo i tím, že v této sezóně tým vyhrál Pohár konstruktérů.
Následující rok, 1999, Mika Häkkinen svůj titul úspěšně obhájil. I v této sezóně prokázal obrovskou odolnost a soustředění, ale je třeba říci, že mu pomohlo i štěstí. Zranění Schumachera totiž vyřadilo ve středu sezóny a tak nemohl bodovat. Vyvrcholením bylo několik dramatických závodů, kde prokázal své mistrovství.
Platilo to zejména o závěru sezóny, kde bojoval o titul až do posledního momentu s druhým pilotem Ferrari, Eddiem Irvinem. Tyto dvě vítězné sezóny představovaly vrchol, jelikož v té další se situace změnila a bohužel k horšímu.
V roce 2000 čelil Mika znovu tlaku ze strany Schumachera a Ferrari, kteří po letech budování týmu a zlepšování dokázali „létajícího Fina“ porazit.
Rok 2000 byl pro Häkkinena zlomový. Navzdory jeho výkonům se Schumacherovi podařilo získat mistrovský titul, což ukončilo jeho krátkou, ale intenzivní dominanci. Rivalita mezi nimi se však stala jednou z nejikoničtějších v dějinách F1, Jejich vzájemná soutěživost přitáhla pozornost fanoušků po celém světě, ale byla vždy fair-play.
V roce 2001, která byla jeho poslední sezónou, přišly momenty zklamání. McLaren měl sice poměrně rychlé auto, ale to mělo příliš často technické problémy. Během roku tak zažíval smíšené emoce a výsledky, přičemž mnoho závodů nedokončil.
Na konci sezóny 2001 se rozhodl ukončit svoji kariéru ve Formuli 1, čímž uzavřel důležitou kapitolu svého života. Nejprve se sice mluvilo o přestávce, ale už brzy bylo jasné, že jde o definitivní konec. Toto rozhodnutí bylo ovlivněn i jeho předchozí nehodou v roce 1995 na trati v Adelaide, která ho téměř stála život.
Tato traumatická zkušenost zanechala na Häkkinenovi trvalé stopy, i když se z fyzických zranění úspěšně zotavil. Po odchodu z F1 se neodvrátil úplně od závodního světa a přešel do šampionátu DTM, kde soutěžil za tým Mercedes-Benz.
V roce 2007 svou kariéru definitivně ukončil. Dnes je často vidět jako ambasador pro několik značek a objevuje se také komentátor pro Formuli 1.
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024