Modrý kouř vycházející z výfuku je varovným signálem, který byste neměli ignorovat. Nikdy nevěstí nic dobrého a může naznačovat hned několik problémů. Pokud to však včas zpozorujete a začnete s tím něco dělat, tyto problémy lze vyřešit. Abychom vám to všechno usnadnili, v tomto článku vám ukážeme, co je modrý kouř, co ho způsobuje, ale i to, jak se ho zbavit.
Modrý kouř je jasný signál toho, že motor vašeho automobilu spaluje olej. Stane se to tak, že pístní kroužky nebo těsnění vedení ventilů (případně jiné komponenty motoru) jsou opotřebované nebo zlomené, což způsobuje únik oleje. Olej následně teče do spalovací komory, kde se spaluje spolu s palivem a vytváří se modrý kouř. Také vytváří nepříjemný zápach a může být zdraví nebezpečný.
Existuje několik důvodů zodpovědných za modrý kouř vycházející z výfukového potrubí. V tomto článku rozdělíme tyto důvody na 2 skupiny: modrý kouř z výfuku při startu a modrý kouř z výfuku při akceleraci.
1. Spousta modrého kouře při startování benzinového motoru: špatné těsnění ventilů
Když nastartujete auto a po chvíli stání uvidíte, že z výfuku vychází modrý kouř, pravděpodobně to bude mít na svědomí špatné těsnění ventilů. Každý motor má ventily, které se otevírají a zavírají. Tyto ventily se vyrábějí tak, aby se mechanicky otevíraly tlakem a nechaly vzduch s benzínem vniknout do motoru. Po spálení směsi vzduchu a benzínu vypouštějí z motoru také výfukové plyny.
Olej se používá k zakrytí horní části ventilů, kde vahadlo tlačí na tlak. Zde se nacházejí těsnění ventilů, které zabraňují proudění tohoto oleje do motoru. Pokud jsou tyto ventily opotřebované nebo zlomené, olej pronikne do motoru a poté se spolu se vzduchem a benzínem spálí, což způsobuje modrý kouř.
2. Při startování dieselového vozidla se vyskytuje modrý kouř: poškozená žhavící svíčka
Tento případ se zase týká naftového motoru. K tomu, aby vznětový motor nastartoval, je potřebná žhavící svíčka, která zapálí naftu. Jakmile je však motor zahřátý, není třeba použití žhavicí svíčky, protože teplo motoru způsobuje vznícení motorové nafty.
Pokud má však vznětový motor poškozenou žhavící svíčku, bude při startu vytvářet modrý kouř, dokud se nezahřeje.
1. Zaseknutý ventil PVC
Pokud ve svém automobilu neustále pozorujete modrý kouř, první věcí, kterou byste měli zkontrolovat, je ventil PCV (Positive Crankcase Ventilation). Funkce ventilu PCV uvolňuje tlak (který se hromadí v olejové vaně) do sacího potrubí (kde motor dostává vzduch do chodu). Sací potrubí je spojeno také se vzduchovým filtrem vašeho motoru. Takže pokud se ventil PCV zasekne, bude nadále míchat olej se vzduchem a jinými plyny uvnitř motoru . Spalování této směsi způsobí modrý kouř.
2. Opotřebovaný motor
Opotřebovaný motor je dalším viníkem zodpovědným za modrý kouř z výfukového potrubí. Každý motor má písty, které se pohybují nahoru a dolů po válci. Každý píst má po boku pístní kroužky. Úkolem těchto kroužků je pomoci pístu vytvářet pevné těsnění proti válci. Takže pokud jsou kroužky nebo válec opotřebované, olej zpod pístu bude stoupat. Potom se olej smíchá se vzduchem a benzínem, ve spalovacím prostoru shoří a způsobí modrý kouř.
3. Modrý kouř přichází se ztrátou převodové kapaliny
K řízení řazení převodových stupňů se u starších vozidel používá modulátor pomocí vakuově řízených automatických převodovek. Dojde-li k problémům s modulátorem, například k poruše membrány, umožňuje to motoru nasávat převodovou kapalinu. Potom se tato převodová kapalina spálí jako olej a vytvoří se modrý kouř vycházející z výfukových plynů.
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 24.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024