Zimní cesty jsou sice krásné, ale zároveň mohou být i pořádně ošidné a plné nástrah. Stačí jeden nepozorný moment a z krásné jízdy se může stát neplánovaný test řidičských schopností. Černý led, hustá mlha, nečekaná námraza a samozřejmě sníh, to vše jsou faktory, které mají zásadní vliv. Jak je zvládnout?
Led na cestě může mít několik podob a ani jedna z nich není příjemná. Náledí vzniká, když se dešťové kapky nebo roztátý sníh rychle přemění na tenkou a kluzkou vrstvu ledu při poklesu teplot pod bod mrazu. Její přítomnost často prozradí lesklý povrch vozovky, který se zrádně třpytí ve světlech aut nebo pouličních lamp.
S tímto rizikem se dá počítat podle jeho viditelnosti, ale o to nebezpečnější je černý led.
Jízda po ledě bez ohledu na jeho viditelnost je specifická. V první řadě jezděte pomalu, plynule a vyhýbejte se prudkým pohybům a změnám rychlosti.
Pokud už víte, že je cesta zledovatělá, udržujte si dostatečný odstup od vozidel před vámi, protože brzdná dráha se na ledě několikanásobně prodlužuje. Používejte nižší převodové stupně a pokud je to možné, brzděte jemně a zejména postupně.
Speciální pozornost věnujte místům, kde led nejčastěji vzniká, tedy na mostech, v zatáčkách, při vodních tocích a v místech, kde více fouká vítr. Sledujte teplotu vzduchu na palubní desce a pokud teploměr ukazuje kolem nuly nebo mírně pod ní, je velmi pravděpodobné, že se někde na silnici ukrývá námraza a led.
Sníh na cestách dokáže nadělat pořádný chaos a to nejen v horských oblastech. Přestože si ho mnozí spojují právě s vyššími nadmořskými výškami, sněžení dokáže překvapit iv nížinách a městech, kde na něj řidiči často nejsou plně připraveni.
Riziko sněžení je nejvyšší při prudkém ochlazení, kdy se vlhkost ve vzduchu rychle mění na sněhové vločky. Nevyzpytatelné jsou zejména ranní a večerní hodiny, kdy se může situace na cestách dramaticky změnit během několika minut. Když už sníh napadne, prvním krokem je důkladně očistit auto před samotnou jízdou.
Zasněžená střecha či kapota mohou ohrozit vás i ostatní řidiče. Proto mějte vždy po ruce smetáček, škrabku na led a malou lopatku pro případ, že zapadnete.
Jízda po zasněžené silnici vyžaduje trpělivost a plynulost. Prudké brzdění a náhlé zatáčení vedou ke smyku. Při menší vrstvě sněhu snižte rychlost a jezděte s rozvahou. Pokud je sněhu hodně, použijte nižší převodové stupně a dodržujte odstup.
Samozřejmostí jsou zimní pneumatiky , bez nich se na cestu ani nevydejte. V horských oblastech je dobré mít v kufru i sněhové řetězy, které mohou být dokonce povinné na některých úsecích a dokáží vám zachránit nejen čas, ale i nervy. Zde si pamatujte, že nasadit je třeba předem, protože když už zapadnete, jsou na nic.
Mlha je na cestách jednou z nejzrádnějších překážek a to nejen v zimě. Nejčastěji vzniká při rychlém ochlazení vzduchu, kdy se vlhkost mění na drobné vodní kapky visící ve vzduchu. Vyskytuje se v údolích, u řek a na otevřených polích.
Nejkritičtější jsou časné ranní a večerní hodiny, kdy může viditelnost klesnout během pár minut. Největším nebezpečím během mlhy je velmi omezená viditelnost, která může klesnout na pár desítek metrů nebo dokonce i méně. Problém je také zkreslené vnímání vzdálenosti a rychlosti ostatních vozidel na silnicích.
Častým rizikem je takzvaná mlha v zatáčkách. Tehdy se běžně stává, že se řidiči náhle ocitnou v husté stěně bez varování a nemají dostatek času k reakci.
Při jízdě v mlze je klíčové zpomalit a udržovat si dostatečný odstup od vozů před vámi. Sledujte nejen světla vozidel, ale také okraje silnice a vodící pruhy. Vždy mějte zapnutá potkávací světla, naopak, dálková světla jsou v mlze nevhodná. Důvod? Světlo se odráží od kapek a vytváří před autem přímo bílou zeď.
Přední mlhová světla používejte pouze při skutečně snížené viditelnosti, když vám pomohou osvětlit vozovku. Zadní mlhová světla zapínejte, když je viditelnost menší než 50 metrů. Pokud se viditelnost zlepší, vypněte je, jinak vám hrozí pokuta.
Poslední zimní výzvou je námraza . Ta vzniká v momentě, kdy teploty klesnou pod bod mrazu a vlhkost ve vzduchu se usadí na površích auta, kde zamrzne.
Námraza se nejčastěji objevuje na čelním skle, bočních oknech, zpětných zrcátkách a na zámcích dveří. Stačí jedna chladná a jasná noc a ráno vás může čekat nepříjemné překvapení, když na parkovišti najdete naprosto zamrzlé auto.
Zde je třeba si dát pozor na nejčastější chybu: při námraze na autě nepoužívejte horkou vodu na skla ani karoserii. Teplotní rozdíl totiž může způsobit okamžité prasknutí skla, na laku se zase mohou objevit mikrotrhliny. Místo toho sáhněte po kvalitní škrabce na led nebo rozmrazovačích v podobě sprejů na okna nebo zámky.
Při odstraňování námrazy postupujte trpělivě. Nejprve zapněte motor a vyhřejte auto, aby se námraza začala uvolňovat zevnitř. Potom škrabkou jemně odstraňte led z oken a zrcadel. Večer zase můžete preventivně použít na čelní sklo speciální fólii.
Nejlepším a nejpohodlnějším řešením je prevence. Je-li to možné, parkujte auto v garáži nebo alespoň na místě chráněném před větrem a otevřeným prostorem. Pravidelně také kontrolujte stav těsnění na dveřích a oknech. vám nemusí způsobit žádný problém!
zakoupené na runder.cz 09.01.2025
zakoupené na runder.cz 14.01.2025
zakoupené na runder.cz 13.01.2025
zakoupené na runder.cz 14.01.2025
zakoupené na runder.cz 15.01.2025
zakoupené na runder.cz 07.01.2025