expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Nečistoty v motorovém oleji a jak se jich zbavit




Co způsobují nečistoty v motorovém oleji?

Nadměrný obsah nečistot v oleji vede ke zvýšenému opotřebení třecích povrchů, ke tvorbě usazenin a kalů hromadících se v klikové skříni a celém olejovém systému a v konečném důsledku ik ucpání olejového filtru ak poruchám dodávky oleje do systému.

Jaké nečistoty se nacházejí v motorovém oleji?

Obecně rozlišujeme dva druhy nečistot v motorovém oleji:

· Měkké nečistoty - jsou tvořeny převážně ropnými pryskyřicemi a tzn. "studenými kaly", které obsahují produkty oxidace oleje a palivo ve formě velmi jemné suspenze. Jsou rozpustné v benzenu a jsou organického původu.

· Tvrdé nečistoty – jsou tvořeny převážně kovovým otěrem z třecích ploch, prachovými částicemi a tvrdým karbonem. Nejsou rozpustné v benzenu a jsou převážně anorganického původu.

Jak se nečistoty dostanou do motorového oleje?

Nečistoty se mohou do motorového oleje dostat následovně:

·     Vodou, která se dostává do oleje netěsnostmi akondenzací,

·      Palivem, které se do oleje dostává vlivem nedokonalého spalování,

·     Vzduchem, případně jinými plyny,

·      Otěrem z třecích ploch.

Měkké nečistoty

V motorovém oleji se nejčastěji vyskytují právě měkké nečistoty. Jedná se většinou o přirozené produkty stárnutí. Hlavní příčinou znečištění motorového oleje měkkými nečistotami je nedokonalé spalování paliva . Toto nespálené palivo je tak pístními kroužky stíráno a dostává se do motorového oleje.

Za následek to má pokles viskozity a mazací schopnosti oleje. Mezi měkké nečistoty můžeme zařadit i vodu, která se do oleje dostává zejména ve formě kondenzátu při častém startování. Voda je v motorovém oleji nežádoucí, protože způsobuje zvýšené korozi u strojních součástek.

Tvrdé nečistoty

Kromě měkkých nečistot známe i tvrdé nečistoty. Množství tvrdých nečistot se obvykle vyjadřuje v hodnotě karbonizačního zbytku (MCRT - Micro Carbon Residue Test). Nový olej má množství karbonizačního zbytku do 1% hm au vyjetých motorových olejů se tato hodnota pohybuje obvykle do 3% hm. Motorový olej je ovšem v pořádku až do hodnot 4% hm.

Pokud je tato hodnota vyšší než 4% hm, tak motorový olej již není vhodný pro provoz. Problémy s vysokým karbonizačními zbytkem se objevují zejména u opakovaných výměn oleje. Tyto problémy byly spojeny s vyčerpáním detergence motorových olejů při dlouhých výměnných lhůtách a s tvorbou kalů, které při výměně motorových olejů nejsou dostatečně odstraněny a zůstávají v olejové vaně.

U naftových motorů se v motorovém oleji velmi často objevují saze . Částečky sazí jsou velmi malé, průměrně v desetinách mikrometru, ale velmi tvrdé a ve třecích uzlech pak působí jako brusný materiál. To vede ke zvýšenému oděru, což může postupně poškodit jednotlivé části motoru.

Opotřebení – otěrové kovy

Opotřebení motoru se sleduje pomocí stanovení množství otěrových kovů v oleji. Většinou se sleduje obsah železa, mědi, chromu, olova a dalších kovů , které jsou obsaženy v konstrukčních materiálech. Navíc se obsah křemíku, který se do motorového oleje dostává jako typická součást prachu z nasávaného vzduchu, který přejde přes vzduchový filtr.

Jak se zbavit nečistot v motorovém oleji?

Jednou možností je přidání aditiv do motorového oleje, které zlepšují jeho vlastnosti. Taková aditiva naleznete i na našem e-shopu www.filtreaoleje.sk

Nejlepší je však pravidelně vyměňovat motorový olej a pak se nemusíte bát, že by vám nečistoty v oleji mohly poškodit motor. Motor vyměňujte alespoň jednou ročně nebo každých 10 000 najetých kilometrů.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku