Bod vzplanutí je charakteristika, která má vyšší stupeň laboratorního průmyslového využití a jejíž velká většina majitelů automobilů nevěnuje pozornost. Teplota oleje, při které se uvolňované plyny zapálí otevřeným plamenem. Měří se metodou COC (clevelandská otevřená miska) nebo metodou PMCC (otevřená miska Pensky-Martens)
Nejnižší teplota, při které je olej stále tekutý (při ochlazování). Práh dolního bodu tuhnutí se uvádí zvlášť pro každý výrobek zvlášť. Na základě teplotních parametrů se vybírají sezónní, letní a zimní oleje.
Viskozitní index je vyjádření odolnosti oleje proti změně viskozity při změnách teploty. Čím vyšší je hodnota viskozitního indexu, tím méně se mění viskozita při změnách teploty motoru a tím je olej kvalitnější. Tento údaj lze nalézt v katalozích výrobců motorových olejů. Málokdy je uveden i na samotném balení.
Kinematická viskozita charakterizuje tekutost olejů při normálních a vysokých teplotách. Metody stanovení této viskozity jsou relativně jednoduché a přesné. Standardní přístroj se v současnosti považuje za skleněný kapilární viskozimetr, který měří čas odtoku oleje při stálé teplotě. Standardní teploty jsou 40 a 100 ° C.
API klasifikace rozděluje oleje pro zážehové motory označené písmenem „S“ (Service) a vznětové motory označené písmenem „C“ (Commercial). Další písmeno vyjadřuje výkonový stupeň motoru. Čím je toto písmeno v abecedě dále, tím kvalitnější je olej.
Zkratce SAE v překladu znamená Společnost automobilových inženýrů. Jedná se o systém, který se používá k zatřiďování motorových a převodových olejů podle jejich viskozity.
zakoupené na runder.cz 24.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 24.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 03.12.2024