Nico Rosberg má za sebou jednu z nejzajímavějších cest ve světě F1. Kariéra, která byla plná vzestupů i napjatých momentů, skončila tak netradičně, že to čekal málokdo. Na druhou stranu, pokud byste hledali ztělesnění přísloví, že v tom nejlepším je třeba přestat, vlastně to bylo naprosto logické. Jaká byla jeho kariéra a čeho všeho dosáhl?
(Zdroj: depositphotos.com)
Nico Rosberg se narodil 27. června 1985 v německém Wiesbadenu. I když je rodák z Německa, vyrůstal v dětství v Monaku, které se stalo jeho domovem.
Jeho otec, Keke Rosberg, byl přitom mistr světa F1 z roku 1982, takže základ a závodění v rodině měl, nicméně cestu si k tomu hľadal i sám. S německým a finským občanstvím měl na výběr, koho bude reprezentovat. Ve výsledku tak v juniorských letech jezdil za Finsko, nicméně v momentě, kdy se dostal do Formule 1, byl už Němec.
Tak, jako mnoho jiných mladých talentů, i Nico začínal na motokárách. Závodit začal už jako jedenáctiletý a rychle se ukázalo, že má talent, ale zejména vytrvalost. Jeho výkony na trati tak nebyly jen výsledkem jména, ale jeho vlastní práce a soustředěnosti.
V roce 2002 získal titul v německém šampionátu Formule BMW, což byl jeho první velký výsledek, kterým zaujal. Po úspěchu se přesunul do F3, kde jezdil v týmu vedeném vlastním otcem a zde závodil mezi lety 2003 až 2004.
V tomto období dokázal, že patří mezi nejrychlejší jezdce v Evropě, přičemž v roce 2004 skončil celkově na 4. místě a pravidelně se umisťoval na pódiu. V sezóně 2005 se připojil k týmu ART Grand Prix v GP2, kde narazil na konkurenci. Přesto dokázal hned v první sezóně vyhrát titul a upoutal pozornost Formule 1.
Do F1 vstoupil Nico v roce 2006, kdy podepsal kontrakt s týmem Williams. Hned v prvním závodě v Bahrajnu překvapil 7. místem a nejrychlejším kolem.
Debutová sezóna však nebyla jednoduchá. Williams měl technické problémy a Rosberg odstoupil až z 9 závodů. Přesto ale ve své první sezóně nasbíral 4 body a celkově ročník zakončil na 17. místě. Ne oslnivé, ale určitě slibné.
O rok později už příšlo zlepšení, zejména nový motor Toyota, nový týmový kolega Alexander Wurz a větší stabilita. Rosberg pravidelně bodoval, nejlépe v Brazílii, kde skončil 4. Kromě toho bodoval v dalších 6 závodech a sezónu zakončil s 20 body, což mu vyneslo celkové 9. místo v šampionátu. To už byl krok vpřed.
V 2008 příšlo první pódium v kariéře a to hned v Austrálii, kde skončil na 3. místě. V dalších závodech však už bodoval jen sporadicky, přičemž 2. místo v Singapuru bylo výjimkou a jeho nejlepší výsledek sezóny. Celkově získal jen 17 bodů.
Rok 2009 byl jeho poslední a současně nejvíce vyrovnanou sezónou s Williamsem. Bodoval v 11 ze 17 Velkých cen a jeho nejlepší výsledky byly dvě čtvrtá místa v Německu a Maďarsku. Sezónu zakončil s 34,5 body, což ho v celkovém pořadí katapultovalo na 7. místo. V rámci týmu zastínil i kolegu, Kazukiho Nakadžimu.
(Zdroj: depositphotos.com)
Koncem roku 2009 Rosberg přestoupil z Williamsu do Mercedesu. V týmu se setkal s navrátilcem a žijící legendou, Michaelem Schumacherem.
Hned v sezóně 2010 bodoval ve většině závodů a 3krát byl na pódiu. Získal 142 bodů a skončil sedmý, před Schumacherem. Další 2 ročníky ale byly rozpačité, nicméně v sezóně 2012 získal své první vítězství v Číně a to rovnou z pole position.
Rok 2013 začal Rosberg s novým týmovým kolegou, Lewisem Hamiltonem. S novým monopostem Rosberg vyhrál 2 závody a se 171 body skončil šestý. V 2014 už Mercedes ovládl sezónu a boj o titul se zúžil jen na tuto dvojici. Rosberg vyhrál 5 Velkých cen a získal 317 bodů, nicméně skončil druhý a technické problémy ho připravily o titul.
Sezóna 2015 se nesla v podobném duchu. Rosberg vyhrál 6 závodů, ale vícero chyb ho opět odsunulo na 2. místo. Body však už sbíral stabilně a sezónu zakončil s 322 body. Navíc, poslední tři závody vyhrál, což mu dodalo sebevědomí.
A přesně to se v roce 2016 vyplatilo a vše do sebe zapadlo. Nico vyhrál 4 úvodní Velké ceny a vybudoval si dostatečný náskok. Potom ještě přidal dalších 5 vítězství a i když Hamilton v závěru ročníka útočil, Rosberg si druhými a třetími místy bez problémů udržel vedení. S 385 body se tak konečně stal mistrem světa.
Jen pět dní poté, co v Abú Zabí získal titul mistra světa, příšel velký zvrat. Nico Rosberg oznámil, že ve Formuli 1 končí a to hned a definitivně.
Rozhodnutí překvapilo nejen jeho fanoušky, ale i fanoušky Mercedesu. Nico však jasně řekl, že dosáhl, co chtěl, čímž připomněl například Jamese Hunta. Do sezóny 2016 dal vše, získal titul a už si nepotřeboval nic dokázat.
Po kariéře se rychle adaptoval na úplně jiný svět. Dnes se věnuje podnikání, zejména projektům zaměřeným na udržitelnost, zelené technologie a elektromobilitu. Založil iniciativu Rosberg GreenTech, investuje do startupů, přednáší a vystupuje jako ambasador nových řešení v oblasti dopravy a energetiky. Ze závodníka se stal podnikatel.
Stále však je blízko motorsportu. S vlastním týmem Rosberg X Racing se zapojil do série Extreme E a objevuje se i jako expert během víkendů F1, zejména na německých a britských stanicích. Na trať se sice už nevrátil, ale svět závodů neopustil.
Za 10 sezón ve Formuli 1 stihl 206 Velkých cen. Vyhrál 23 závodů, 57krát se postavil na pódium a získal téměř 1600 bodů. Má také 30 pole position, 20krát zajel nejrychlejší kolo závodu a své statistiky korunoval v roce 2016, kdy získal mistrovský titul. Není to sice nejdelší kariéra v historii F1, ale Rosberg se do ní zapsal.
zakoupené na runder.cz 22.07.2025
zakoupené na runder.cz 20.07.2025
zakoupené na runder.cz 22.07.2025
zakoupené na runder.cz 25.07.2025
zakoupené na runder.cz 21.07.2025
zakoupené na runder.cz 13.07.2025