expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Nová sezóna, nová pravidla, nová éra? Formule F1


Loňská dramatická sezóna F1 je za námi, a kdo ještě nepostřehl, jejím šampionem se stal Max Verstappen z týmu Redbull. Před námi je stále po dvou odjetých Velkých cenách (Bahrajn a Saúdská Arábie) většina sezóny 2022, která zatím vypadá slibně, kvůli tomu, že došlo k revolučním změnám ať už v technických, ale i sportovních regulích. Ty nám slibují dramatičtější závody, těsnější souboje a více předjíždění. Po dvou Velkých cenách, za nás musíme uznat, že se je na co dívat a tyto změny daly F1ke nový, atraktivnější a zajímavější nádech! Pojďme si spolu představit nové, tak opěvované změny.



Podpora lepšího závodění

Změna pravidel, která začala platit v letošní sezóně, měla přijít již v sezóně 2021. Kvůli covidové pandemii se FIA ​​rozhodla aplikovat tyto změny až nyní.

Málo předjíždění během závodu nudilo fanoušky. Co to bylo? Inženýři přišli na to, že největším problémem je ztráta přítlaku monopostu. Ten byl vytvářen tzv. „špinavým vzduchem“, který produkovalo předchozí auto. Abychom to vyjádřili číselně, tak při 10 metrech ztrácelo následující auto 46% přítlaku, při 20 metrech to bylo 35%. Nové změny snižují ztrátu v případě 10 metrů na 18% a při 20 metrech na 4%. Vytváří to podmínky pro zajímavější a atraktivnější individuální souboje, o čemž jsme se už při prvním dvou závodech přesvědčili.

„Přísavný“ efekt je zpět

„Přísavný“ efekt se v F1 využíval v 70. letech, ale v roce 1982 byl zakázán (po tragické havárii Gilla Villeneua). Monoposty tehdy byly vybaveny tvz. Venturiho tunely, které byly jinak konstruovány a měly pružné „záclony“. To způsobovalo, že se auto téměř úplně přisalo k asfaltu. Problémem byl přechod přes obrubník, kdy auto nadskočilo a úplně ztratilo přítlak, což bylo ve 200 km/h rychlosti nebezpečné.

Monoposty v letošní sezóně nemají plochou podlahu, ale byly do ní zakomponovány také Venturiho tunely. Na rozdíl od těch ze 70. let jsou pravidelné a bez „záclon“, a tedy vzduch bude jimi lépe a pravidelněji proudit. Způsobí to lepší „přísavný“ efekt a to bez ztráty přítlaku i při průchodu přes obrubník. Přítlak bude lépe odolávat aerodynamickému efektu, než přítlak generovaný předním a zadním křídlem auta.

Změny přední části

Změnou prošlo i přední křídlo, které je momentálně vyšší a jednodušší. Jedná se o důležitou část monopostů, kde se auto potýká prvotně s proudícím vzduchem. V předchozí sezóně mělo přední křídlo neutrální zónu, 250 milimetrů od nosní části. Nové křídlo přechází k nosní části souvisle, a na boční straně má hladký ohyb, který přechází do bočních lišt (v předchozí sezóně měly monoposty ostrý ohyb). Prvky předního křídla byly omezeny na čtyři. Tyto změny mají snížit citlivost křídla na „špinavý vzduch“ a zvýšit přítlak auta (vháněním vzduchu do Venturiho tunelů). Nosní část byla rozšířena a měla by tak absorbovat o 15% více energie při nárazu.

Změny zadního křídla

Zadní křídlo prošlo významnou změnou, ve smyslu podobné filozofie jako přední. Většinou mají závodní auta hranatá křídla, kvůli dobrým aerodynamickým funkcím. Způsobují však vytváření velkého množství „špinavého vzduchu“. Nová křídla v této sezóně jsou masivnější a oblá, aby následující auto mělo čistší vzduch pro následování. Jeho funkcí je také spolu s difuzorem vyhánět zbytkový „špinavý vzduch“ vysoko vzhůru. DRS systém stále zůstává zakomponován, ale tím FIA bude studovat a analyzovat zda je opravdu nutný.

Poprvé 18 palců

Kola a pneumatiky vytvářely spoustu „špinavého vzduchu“ a proto musela přijít změna. FIA se rozhodla vyměnit 13 palcová kola za 18 palcová s nízkoprofilovými pneumatikami, která by se měla méně přehřívat. Nižší profil způsobí menší deformaci bočnic, takže jezdci se mohou v zatáčkách do toho pořádně „opřít“. Nad koly přibyly menší blatníky, které mají za úkol zjemnit proudění vzduchu a pomáhají udržet přítlak.

Pohonné jednotky a udržitelnější palivo

Vývoj motorů byl zmražen do roku 2025, kdy jsou změny povoleny pouze v případě problémů se spolehlivostí. Pod kapotou mají auta i nadále 1,6l kombinovaný hybridní motor se šesti válci, který má kolem 1000 koní. Přibyly další senzory, aby FIA lépe monitorovala pohonné jednotky, a tím zajistila konkurenceschopnost týmů s nižším rozpočtem. Změnou prošlo palivo, které je ekologičtější a má podíl biosložky přesně 5,75%. Nové palivo má označení E10 a je v něm 10% etanolu, který je získáván udržitelným způsobem.

Bezpečnost a váha

Šasi nových aut jsou schopny absorbovat o 48% více energie. FIA se poučila z nehody Romaina Grojeana v roce 2020 a pohonná jednotka proto byla ukotvena tak, aby nedošlo k jejímu oddělení. Palivová nádrž by v případě nehody neměla být odkryta, což by mělo zajistit vyšší bezpečnost. Došlo také ke změně hmotnosti automobilu a to o 5% ze 752 kilogramů na 790 kilogramů.

Za nás bereme tyto změny velmi pozitivně, což se ukázalo již během prvního závodu. Na konec nám nezbývá nic jiného než držet palce naším favoritem a užít si divokou jízdu, kterou závod F1 určitě je. Ať tedy vyhraje nejlepší.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

review-person-icon
Ověřený zákazník

zakoupeno na runder.cz 12.09.2024

100%
Dobré ceny, rychlost dodání. Vše na 1*.
review-person-icon
Spokojený zákazník

zakoupeno na runder.cz 09.09.2024

100%
  • + Profesionální přístup
  • + Rychlé jednání
review-person-icon
Spokojený zákazník

zakoupeno na runder.cz 02.09.2024

90%
vše ok
Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Rychlá doprava  až do Vaší garáže
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku