Nejprve je třeba porovnat běžný automobil a elektromobil. Dnes jsou v mnoha ohledech rovnocennými alternativami, ale každá z nich má svá specifika.
Elektromobily už nejsou hitem jen ve městech, kde je nabíjecí stanice téměř na každém rohu. Jejich dojezd je už docela slušný, jsou tiché, vypadají opravdu moderně a při porovnání cen pohonných hmot je jejich provoz levnější.
Elektromobily jsou navíc mnohem méně náročné na údržbu a mají méně pohyblivých částí, takže se nemusíte obávat častých oprav. Na druhou stranu vozy se spalovacími motory mají stále své místo mezi osvědčenou klasikou. Jsou obecně spolehlivá a nemusíte se starat o tankování, čerpací stanice dnes najdete všude.
Pokud jste se již rozhodli pro nákup provozuschopného elektromobilu , největší výhodou tohoto kroku je nižší cena ve srovnání s cenou zcela nového elektromobilu. Nové elektromobily jsou obecně dražší než vozy se spalovacím motorem, takže tímto způsobem můžete poměrně dost ušetřit
Výhodou je však také menší dopad na životní prostředí, protože recyklací staršího vozu prodlužujete jeho životnost. Na druhou stranu se mnoho lidí při koupi ojetého elektromobilu obává o životnost baterie. V tomto ohledu se však není třeba ničeho vážného obávat, stačí si jen vybírat méně jezdící modely.
Už na první pohled je nabídka elektromobilů poměrně široká a ceny jsou lákavě nízké, u některých typů i třetinové. Stejně jako při nákupu každého ojetého vozu je třeba mít na paměti několik věcí, abyste se vyhnuli nepříjemnostem.
Prvním krokem je kontrola skutečného stavu baterie. Pro elektromobily baterie je srdcem vozu a její stav může mít významný vliv na výkon a dojezd. Deklarovaný dojezd na plné nabití je v praxi často menší, proto je dobré si jej vyzkoušet v praxi. Totéž platí pro kontrolu délky nabíjení na různých typech nabíječek.
Přestože elektromobily vyžadují méně údržby, je stále důležité kontrolovat stav brzdového systému, podvozku, mechanických částí a elektroniky.
Dalším faktorem je skutečná životnost vozu. Elektromobily jsou na trhu relativně nové, takže jejich dlouhodobá životnost ještě není zcela prokázána. Zjistěte si, jak dlouho vůz používali předchozí majitelé a jakou má daný model historii a pověst.
Pokud nejste zcela obeznámeni s technickými aspekty, měli byste si přizvat odborníka, aby se na ně podíval, například prostřednictvím různých specializovaných služeb. To vám pomůže objektivně posoudit technický stav vozidla a jeho dosavadní historii. Stejně jako při každé koupi vozu se vyhněte podezřele nízkým a netransparentním nabídkám.
Pokud jde o stav elektromobily v provozu , mohou některé jejich specifické vlastnosti ovlivnit i rizika budoucích problémů, poruch nebo závad.
Většina z nich se může týkat baterie elektromobilu, která má největší vliv na jeho užitnou hodnotu. Starší baterie mají často menší kapacitu, a tudíž kratší dojezd, což je důležité vzít v úvahu při plánování, jak daleko potřebujete s vozem dojet. Pokud se baterie pokazí, připravte se na to, že její výměna nebude levná, protože může stát i tisíce eur.
Pozornost je třeba věnovat také nabíjecímu systému. Pokud nabíjecí port nebo kabely nejsou v nejlepším stavu, může se stát, že auto nebude možné účinně nabíjet. V lepším případě bude nabíjení trvat déle, v horším případě se nebude nabíjet rychle.
Buďte velmi opatrní při práci s elektronikou a softwarem. Zejména u elektromobilů jsou náchylnější k chybám a problémům, jejichž oprava je nákladná, zejména pokud je třeba vyměnit důležité komponenty. Zde je velmi dobré zkontrolovat možnosti aktualizace softwaru, které nemusí nabízet každá automobilka a pro každý elektromobil.
V úvahu je třeba brát také korozi, která ohrožuje elektrické komponenty a konektory vozu. Před nákupem byste měli zkontrolovat zejména stav chladicího systému, protože hraje důležitou roli při udržování baterie a elektroniky v dobrém stavu.
Kromě toho, že ušetříte na pořizovací ceně, můžete ušetřit i na provozu elektromobilu obecně. Největším výdajem bude elektřina na nabíjení.
Cena se liší podle toho, zda auto nabíjíte doma, nebo na nabíjecích stanicích. Nejlevnější je nabíjení doma, protože můžete využít noční tarif a platit za elektřinu méně, například kolem 0,12 EUR za kWh. Pokud tedy váš elektromobil spotřebuje 15 kWh na 100 km, stojí vás to kolem 1,80 EUR na 100 km, což opravdu není mnoho.
Na veřejných dobíjecích stanicích jsou však ceny v závislosti na rychlosti dobíjení také o něco vyšší. Nejčastěji se pohybuje kolem 0,30 EUR za kWh, což znamená, že stejná 100km cesta může stát přibližně 4,50 EUR. Klíčový je tedy způsob nabíjení.
Pokud jde o servis, elektromobily vyžadují méně údržby než vozy se spalovacími motory. Není třeba pravidelně měnit olej, kontrolovat těsnost válců motoru nebo vyměňovat rozvodové řemeny, což snižuje náklady na údržbu. Běžný servis zahrnuje kontrolu brzdového systému, pneumatik, podvozku a elektroniky.
Provozní náklady však musí zahrnovat také viněta . Od ledna 2025 bude cena stejná pro elektrické i spalovací motory, a to 90 eur. Stále však platí, že obecně platí, že koupí provozního elektromobilu ušetříte na provozních nákladech.
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 03.12.2024
zakoupené na runder.cz 27.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 03.12.2024
zakoupené na runder.cz 02.12.2024