Když se řekne Opel Corsa, mnohým se vybaví malé městské auto, které známe už celá desetiletí. No jak vlastně vznikla tato legenda? Jak se z jednoduchého hatchbacku stal jeden z nejoblíbenějších modelů v Evropě? V tomto článku se podíváme na to, jak Corsa vznikla, jaká je její historie a co všechno za ty roky přinesla.
(Zdroj: depositphotos.com)
První Opel Corsa vznikla v roce 1982 a šlo o malý hranatý třídveřák s jednoduchými motory, například jako 1.0 OHV se 45 koňmi. Když přišla na trh, jejím cílem bylo město, kde měla zaujmout rozměry, kompaktností a nízkou hmotností.
Kromě zmíněného motoru byl v nabídce i silnější 1.3 OHC s výkonem 70 koní, přičemž auto bylo extrémně lehké s hmotností do 750 kilogramů.
U nás se stala známější druhá generace Corsa s označením B, kterou uvedl Opel na trh v roce 1993. Corsa B měla přední pohon, jednoduchý podvozek a nabídku motorů od 1.0, se 45 koňmi, po 1.6 16V GSi s až 106 koňmi. Naftové verze 1.5 D a 1.7 D byly o něco slabší. K dispozici byla automatická i manuální převodovka.
Zatímco manuál měl už 5 stupňů, automat byl v nabídce stále jen jako 4 stupňová verze. V každém případě, z hlediska rozměrů byla Corsa B výrazně větší a dospělejší, než model A. Délka narostla na 3,7 metru a šířka dokonce na 1,6 metru.
Zlepšila se i bezpečnost, standardem se staly posilovač řízení, airbag řidiče a ABS. Podvozek byl jednoduchý, čili vpředu McPherson a vzadu torzní příčka, ale přesto nabízel stabilitu a pohodlí. Obě tyto generace byly na svou dobu velmi populární, Corsa A vydržela až do poloviny 90. let Corsa B až do roku 2000.
V roce 2000 se objevila Corsa C, která přinesla výrazně uhlazenější vzhled a pevnější konstrukci. Oproti předchozí verzi nabídla více prostoru a lepší bezpečnostní výbavu, standardem už byly dva airbagy, posilovač řízení a ABS.
Pod kapotou byly nejčastěji benzinové motory s objemem 1.0, 1.2 a 1.4 litru a s výkonem od 58 do 90 koní. Naftové verze zahrnovaly jednotky 1.7 DTI a CDTI, které nabízely slušnou dynamiku, ale i nízkou spotřebu. Později přibyl 1.3 CDTI, ale vrcholem byla sportovnější verze s motorem 1.8, která z ní udělala svižnější auto i na okresky.
Výbava Corsy C byla na svou dobu bohatá. K dispozici byla klimatizace, centrální zamykání, elektrické ovládání oken i palubní počítač. Auto bylo spolehlivé, velmi ekonomické a ideální do města, ale i pro delší dojíždění.
V roce 2006 potom Opel představil Corsu D, která se ještě více přiblížila k své kompaktní třídě. Narostla až na délku čtyři metry a působila mnohem dospěleji a moderněji. Nejen vizuálně, ale i jízdními vlastnostmi. Zlepšilo se odhlučnění, komfort jízdy a celková tuhost karoserie, což přispělo k lepšímu chování auta na silnici.
V nabídce byly benzinové motory 1.0 až 1.6, včetně turbomotoru v sportovní verzi OPC s výkonem 192 koní. Ověřené byly i diesely 1.3 a 1.7 CDTI.
(Zdroj: depositphotos.com)
Generace E se dostala na trh v roce 2014. Přestože na první pohled vypadala jako modernizovaný typ D, šlo v skutečnosti o přepracovaný model s novým podvozkem a lepší technikou. Design zůstal kompaktní a zaoblený, ale interiér prošel modernizací.
Získal lepší materiály, větší dotykový displej a přehlednější ovládání. Objevily se benzinové motory 1.2 a 1.4 i nový 3válcový 1.0 Turbo s výkonem 115 koní, ale nechyběl ani úsporný 1.3 CDTI diesel. Převodovka mohla být manuální i automatická a ve výbavě se objevily vyhřívaný volant, couvací kamera či asistenční systémy.
Model Corsa E si však zachoval kompaktní rozměry, ale zlepšily se jeho jízdní vlastnosti. Jistěji působil v zatáčkách a tlumení nerovností bylo kultivovanější.
Výhodou byla ale stále velmi příznivá cena a nízké provozní náklady. Auto bylo oblíbené mezi mladými řidiči i jako druhé auto do rodiny. To se změnilo v roce 2019 se zcela novým modelem a to Corsa F postavené na platformě PSA.
Zatím poslední generace přinesla výraznější design, ostřejší linie a modernější interiér s digitálním kokpitem. Auto je lépe odhlučněné a vybavené pokročilými asistenty. V nabídce motorů jsou benzinové 1.2 s výkonem od 75 do 130 koní, dieselový 1.5 CDTI a elektrický s výkonem 136 koní a dojezdem nejvíce 330 km.
Opel Corsa prošla za více než čtyři desetiletí dlouhou historii. Od jednoduchého auta po moderní hatchback s technologiemi, které zaujmou i mladší řidiče.
Každá generace Corsy však vždy reagovala na dobu, ve které vznikla. Společným jmenovatelem zůstala mimořádná praktičnost, dostupnost a poměr ceny a výkonu, který z Opel Corsy udělal jedno z nejprodávanějších aut v celé Evropě.
Vedle běžných verzí nezapomněl Opel ani na sportovní fanoušky. Už od generace B nabízel ostřejší modely GSi, později přibyla verze OPC s výkonem až 192 koní a tvrdším podvozkem. Opel Corsa se dokonce objevila i v rallye v různých úpravách pro šampionáty nižších tříd. V poslední generaci dokonce příšla revoluce.
Opel uvedl Corsu-e, první plně elektrickou variantu. S výkonem 136 koní a baterií 50 kWh nabízí dojezd 330 km. Dynamika je více než slušná a díky rychlonabíjení je auto připravené i na kratší výlety mimo města, například na dovolenou.
Corsa si za roky existence vybudovala silnou pozici jako spolehlivé, úsporné a nenáročné auto. V každé generaci si našla své fanoušky a byla důkazem, že malé auto nemusí být jen kompromisní, ale i rozumnou volbou. Dostupnost náhradních dílů, široká servisní síť a dostupná cena jsou její nejsilnější zbraně i dnes.
zakoupené na runder.cz 23.06.2025
zakoupené na runder.cz 12.06.2025
zakoupené na runder.cz 10.06.2025
zakoupené na runder.cz 15.06.2025
zakoupené na runder.cz 28.06.2025
zakoupené na runder.cz 17.06.2025