expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Oprava defektu na autě: jak na to a jak vyměnit kolo


Dostat defekt na kole na autě může dostat každý. Stát se vám to může ve městě, na okresní silnici i na dálnici. Pokud ještě nemáte zkušenosti s tím, jak defekt na autě opravit, případně jste zvědaví na některé praktické tipy a rady, v následujících řádcích si o tom povíme něco víc. Dozvíte se i to, jak lze snížit riziko jeho vzniku.



Defekt se může stát každému, co na to ovlivňuje?

To, zda dostanete defekt, se zdá být věcí náhody, ale tak tomu ne. Existují totiž faktory, které jeho pravděpodobnost zvyšují i ​​takové, které snižují.

Prvním je nesprávný tlak v pneumatikách. Platí přitom, že problémem není jen vysoký, ale i nízký tlak, obojí může vést k nerovnoměrnému opotřebení, což zvyšuje riziko defektu. Nízký tlak zvyšuje tření a teplotu, vysoký zase tvrdost pneumatiky.

Druhý a neméně významný faktor je opotřebení nebo předchozí poškození pneumatiky, i když by bylo méně závažné. V obou případech je pneumatika náchylnější k prasknutí. Právě proto je dobré pravidelně kontrolovat její dezén a povrch. Významný vliv má i věk, starší pneumatiky jsou křehčí a více náchylnější na defekt.

Problémem mohou být i nesprávné vyvážení nebo zarovnání disků s pneumatikami. I v tomto případě zvyšuje riziko vzniku defektu nerovnoměrné opotřebení pláště. Ve spojení s vyšším víkem pneumatiky je pravděpodobnost ještě vyšší!

Posledními dvěma faktory jsou vysoké teploty okolí v létě nebo příliš nízké teploty v zimě a samozřejmě poškození pneumatiky přímo na silnici. Může jít o důsledek nějakých jam, výtluků, hrbů nebo typického „najetí“ na obrubník. Právě příliš agresivní jízda, nepozornost ve městě i průjezd zatáčkami jsou nejvíce rizikové.

Nejjednodušší je oprava přes sadu na defekt

Menší defekt způsobený nějakým ostrým předmětem nebo vznikem drobné trhliny lze opravit bez větších problémů na místě přes speciální sadu .

V tomto místě máte na výběr dva druhy sad s různým mechanismem opravy. První je klasický opravný sprej na defekty, který funguje jako speciální pumpa a utěsňuje pneumatiku po celém jejím vnitřním povrchu. Sprej se aplikuje přes ventil určený k dotlakování vzduchu a utěsní otvor po defektu zevnitř speciální latexovou texturou.

Plusem tohoto řešení je, že nepotřebujete mít s sebou žádné nářadí, nemusíte kolo vyměňovat za rezervní, nepotřebujete kolo nově vyvažovat a nemusíte ani nijak manipulovat s autem. Nemanipulujete ani se samotným kolem.

Nevýhodou řešení je, že u některých velikostí pneumatik již není běžný sprej použitelný a musíte koupit speciální přípravek. Druhým druhem je příruční sada pro opravu defektu s mechanickým nářadím . V tomto případě musíte najít místo defektu, následně ho provrtáním zvětšit, vyplnit speciální tyčinkou a zalepit.

V jednom i druhém případě byste po takové opravě na místě měli navštívit profesionální pneuservis. Díky ní to bude možné bez odtahu. Tam vám defekt řádně opraví a to bez ohledu na to, jaký byl způsob opravy nebo jaký byl rozsah poškození.

Pokud nelze defekt opravit, je třeba kolo vyměnit

Zatímco v předchozím případě budete muset opravené kolo dofoukat, takže byste s sebou měli mít i příruční kompresor , druhou možností je jeho výměna.

Tu budete muset realizovat v případě, je-li defekt neopravitelný sprejem nebo došlo-li k proražení pneumatiky či poškození disku. K výměně potřebujete mít nejen rezervní kolo, ale také hever, čili zvedák na auto, a klíč na šrouby.

Při výměně je třeba v první řadě dbát na bezpečnost a proto zaparkujte na pevném a rovném povrchu daleko od provozu. Zapněte výstražná světla, použijte ruční brzdu a máte-li manuální převodovku, zařaďte první rychlost, pokud automatickou, nastavte parkovací pozici. Potom si připravte rezervní kolo a výše zmíněné nářadí.

Než zvednete auto, uvolněte šrouby kola použitím klíče. Neodšroubujte je však celé. Následně umístěte hever pod vozidlo v blízkosti kola s defektem a to na místo k tomu určené. Pomalu zvedejte auto a dbejte přitom na jeho stabilitu.

Následně úplně odstraňte šrouby a odmontujte celé kolo. Odložte jej stranou a namontujte na osu kola rezervu, kterou ručně upevníte šrouby tak, jak se bude dát. Spusťte vozidlo a šrouby na kole dotáhněte pomocí klíče, ideálně momentového. Sbalte do auta poškozené kolo, hever, klíč a odstraňte výstražný trojúhelník.

Lepší než defekt řešit je mu předcházet

To, že se i vám může stát na autě defekt, je něco, na co je třeba myslet předem. Po ruce je dobré mít zmíněné nástroje a nářadí, rezervované kolo v autě natlakované na správné hodnoty a celou povinnou výbavu , včetně reflexní vesty a trojúhelníku.

Můžete však udělat i několik preventivních opatření, díky nimž minimalizujete to, že defekt vůbec dostanete. Tím nejjednodušším je pravidelná kontrola tlaku vzduchu ve všech pneumatikách a to alespoň jednou měsíčně nebo před delší cestou. Řiďte se vždy tím, co je uvedeno v manuálu od auta a podle doporučení výrobce.

Důležitá je i vizuální kontrola pneumatik. Detailně si prohlédněte jejich vnější plášť, všímejte si přítomnosti prasklin, prohlubní, výstupků a jiných poškození.

Stejně tak sledujte dezén, ať už jeho opotřebení nebo přítomnost nějakých předmětů, zejména kamínků. Nevyhovující nebo málo hluboký dezén nejenže zvyšuje riziko defektu, ale také snižuje přilnavost pneumatiky a prodlužuje brzdnou dráhu.

Nezapomínejte také na výměnu pneumatik a to nejen, jsou-li nějak poškozeny. Zpravidla byste tak měli činit každých 5 let kvůli stárnutí materiálu. Pravidelně kontrolujte i jejich vyvážení a snažte se dodržovat i jejich maximální hmotnostní zatížení. Pochopitelně, nejlepší prevencí jsou technicky opatrná jízda a předvídání.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku