expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Podle čeho vybrat olej do manuální a automatické převodovky?


23.02.2024

To, že motorový olej je třeba měnit pravidelně po určitém časovém úseku nebo ujetí kilometrů, ví zřejmě každý motorista. Co však dělat s převodovkou? Věděli jste o tom, že i ona obsahuje olej, dokonce nejen automatická, ale také ta manuální? Jak a podle čeho měnit olej v nich, jak často je to třeba a jak vybrat? Tady se dozvíte.



Proč potřebuje převodovka olej a jak často se mění

Mezi technické kapaliny, které mají v autě nenahraditelný význam, patří také olej do převodovky . Oproti tomu motorovému ho však většina běžných motoristů příliš nezná a neřeší a to i proto, že výrobce na něj příliš často neupozorňuje.

Olej v převodovce však plní několik klíčových funkcí, které jsou nezbytné pro správné fungování převodovky a to jak manuální, tak automatické.

V první řadě jde, jak už to u olejů bývá, o mazání. Převodovka je mechanicky velmi složitá komponenta a olej je nezbytný pro mazání jejích součástek, zejména jako jsou převodové zuby, ložiska a gufera. Toto mazání minimalizuje tření a opotřebování, což podporuje funkci převodovky a v neposlední řadě prodlouží její životnost.

Olej pomáhá is chlazením převodovky a odvádí teplo vzniklé třením a provozem. To je důležité, aby se zabránilo přehřátí převodovky. Stejně tak chrání kovové součástky převodovky před korozí a vytváří film odolný vůči vlhkosti.

V neposlední řadě je olej důležitý i pro převod a přenášení točivého momentu. Umožňuje tak plynulý a efektivní přenos točivého momentu od motoru k pohonné soustavě a celkově podporuje fungování převodového systému. Všechny tyto funkce platí bez ohledu na to, zda máte v autě manuální nebo automatickou převodovku.

Jak a podle čeho olej vybrat? I podle viskozity

Při výběru oleje do převodovky je důležité zvážit několik klíčových vlastností a parametrů. Spolehnout se můžete na doporučení od výrobce vozidla, která naleznete v příruční knížce, ale důležité je vzít v úvahu i jiná kritéria a technické parametry.

Tím nejdůležitějším je viskozita oleje. Jde o vyjádření míry, jak rychle se olej roztéká. V převodovce je třeba vybrat olej se správnou viskozitou pro dané převodové systémy a podmínky provozu vozidla, přičemž na rozdíl od motorového oleje má ten převodový více tříd. Některé typy olejů jsou pak určeny speciálně pro zimu.

Druhým kritériem je typ oleje podle složení. Zde je situace podobná jako u motorových olejů, na výběr je minerální, synteticky a polosyntetický olej.

Mezi další kritéria patří odolnost vůči tepelnému rozkladu, což je obzvláště důležité pro převodovky s vyšší zátěží, dostatečná ochrana proti korozi a tvorby usazenin v převodovce a kompatibilita s těsněními a jinými materiály. Většina kvalitnějších olejů do převodovky, včetně těch do té manuální , toto splňuje.

Při výběru oleje je vždy nejlepší pořídit takový typ, který je vhodný pro konkrétní značku nebo konkrétní model. Některé značky, jako například BMW či Volkswagen, mají vlastní produktovou linii, jiné spoléhají přímo na výrobce olejů.

Manuální, automatické a DSG převodovky

Olej v manuální převodovce má podobný význam jako v automatické převodovce, i když některé funkce mohou být mírně odlišné. V první řadě je určen k promazání pohyblivých částí a minimalizaci jejich tření a opotřebení.

Čím více převodů a složitější mechanismus manuální převodovka má, tím kvalitnější olej bude potřebovat. Obecně však platí, že se doporučuje měnit olej v manuální převodovce po ujetí 100.000 km. Pro letní oleje vybírejte viskozity tříd 90, 140 a 250, pro zimní 75W, 80W nebo 85 W. Některé oleje jsou určeny i pro těžší podmínky.

Pokud jde o automatické převodovky, zde by měla být frekvence výměny o něco častější, obvykle každých 40.000 až 60.000 km nebo každé 3 roky.

V automatické převodovce má olej ještě důležitější funkce a to zejména pro mazání všech částí, snížení opotřebení těch pohyblivých a dostatečné ochlazení převodovky. Právě ta automatická totiž vytváří v důsledku tření velké množství tepla a olej umí toto teplo absorbovat. V neposlední řadě má také protikorozní funkce.

U automatické převodovky se řiďte výlučně doporučeními výrobce ohledně typu, viskozity i dalších parametrů. Obzvlášť pozor je třeba dát na DSG převodovky, které mají elektronický i hydraulickou jednotku a jsou velmi citlivé na typ oleje.

Olej potřebují také diferenciál a Haldex

Kromě standardní převodovky si údržbu v podobě pravidelné výměny oleje vyžadují i ​​Haldex spojka a diferenciál využívaný pro pohon vozidla 4 x 4.

Haldex je hydraulická spojka využívaná v pohonu všech kol, jejímž úkolem je správné zpřevodování točivého momentu motoru do výkonu všech kol. Výměna oleje v ní je důležitá pro správné mazání, ochranu před přehřátím a pro plynulý a efektivní přenos točivého momentu mezi předními a zadními koly vozidla.

Frekvence výměny oleje v Haldex spojce se může lišit v závislosti na několika faktorech, jako jsou typ vozidla, jízdní podmínky a doporučení výrobce. Obecně se doporučuje měnit olej přibližně 50.000 až 100.000 kilometrů nebo každých 5 let.

Pokud máte auto s pohonem všech čtyř kol, péče a výměnu oleje bude vyžadovat i diferenciál. Ten, podobně jako motor, potřebuje olej pro mazání a správnou funkci rozložení výkonu na všechna kola. Olej nejen, že minimalizuje tření a zabraňuje přehřátí, ale také chrání součásti diferenciálu před korozí a opotřebením.

Pravidelná výměna tohoto oleje by měla být každých 30.000 až 50.000 kilometrů nebo každé 2 až 3. Nedodržení této údržby může vést ke zvýšenému opotřebení součástí a snížení efektivity jízdy a při jednorázovém zatížení až k fatálním důsledkům.

;
Expedujeme do 24 hodin 90% zboží
Rychlá doprava až do Vaší garáže
Pečlivě balíme aby balík došel v pořádku