expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Poškrábané či prasklé čelní sklo a jak jej opravit?


Odstřelený kamínek na cestě nebo poškrábání od ledu? Čelní sklo je jedno z nejvíce rizikových míst na autě, které se může stát terčem zdánlivě zanedbatelného, ​​ale rozsahem závažného poškození. Můžete s takovým sklem jezdit? Co na to říkají zákon či vyhláška? A jak ho opravit a kdy jej vyměnit? Zde jsou odpovědi.



Co říká zákon o poškozeném čelním skle

Čelní sklo, jakož i ostatní okna a zpětná zrcátka , tvoří nedílnou součást motorového vozidla. Jeho stav nejvíce ovlivňuje bezpečnost a rozhled řidiče.

Právní předpisy ve většině zemí vyžadují a definují, co se myslí pod 100% stavem. Většina právních předpisů stanoví, že závažné poškození čelního skla, které negativně ovlivňuje řidičův výhled, vyžaduje opravu či výměnu.

Naše vyhláška to upřesňuje tak, že pokud se v zóně stírání čelního skla před řidičem nachází poškození větší než 20 mm, výhled je považován za zhoršený a vozidlo za technicky nezpůsobilé pro provoz na pozemních komunikacích. Totéž platí, pokud se ve stejné zóně, ale mimo přímý výhled řidiče, nachází více než 5 poškození.

Tato poškození však musí být ve velikosti od 20 mm do 50 mm. Výhled se považuje za zhoršený a vozidlo za nezpůsobilé i tehdy, je-li jednotlivé poškození větší než 50 mm a to i tehdy, nachází-li se mimo zorné pole výhledu řidiče.

Vyhláška tedy jasně definuje z pohledu čelního skla to, zda vozidlo splňuje bezpečnostní normy pro silniční provoz. Ignorování tohoto stavu může vést k vysoké pokutě, zakázání používání vozidla, takové vozidlo neprojde technickou kontrolou a zhoršený výhled může v nejhorším případě vést až k dopravní nehodě.

Jak opravit poškrábání nebo prasklinu čelního skla doma?

Běžné poškrábání nebo prasklina na čelním skle nejsou tedy jen estetickým problémem a proto je třeba takový stav řešit. Pokud jde o méně závažné poškození, existují metody, které vám umožní opravu takového poškození v pohodlí domova .

Při poškrábání čelního skla je důležité nejprve zhodnotit hloubku a rozsah poškození. Mírné poškrábání lze opravit rychle se speciálními pastami.

Proces této opravy spočívá v nanesení speciální pasty na poškozené místo a jeho jemné leštění pomocí měkkého hadříku. Při opravě prasklin je situace komplikovanější, ale stále zvládnutelná. Na trhu jsou k dispozici speciální sady pro opravu čelních skel, které obsahují vše pro opravu doma a to speciálním lepidlem.

Oprava větších prasklin vyžaduje vyčištění poškozeného místa, nanášení lepicí směsi přímo do praskliny a její vytvrzení pomocí UV světla. V tomto případě je nejdůležitější čistota skla, včetně jeho vysušení od jakékoli vody a vlhkosti.

Než se pustíte do čištění a lepení, pamatujte, že domácí opravy jsou vhodné pro menší poškození čelního skla. Velké praskliny nebo poškození v zóně řidičova výhledu by měly být vždy opraveny profesionály a to proto, že mohou ohrožovat integritu čelního skla a oprava musí být 100% estetická vzhledem k výhledu.

Profesionální oprava praskliny na čelním skle

Vážnější nebo více rizikové poškození vyžaduje profesionální opravu. Ta začíná diagnostikou, zda je sklo možné opravit nebo je třeba je vyměnit.

Toto rozhodnutí závisí na velikosti, hloubce a umístění praskliny. Opravitelné jsou praskliny, které nejsou příliš dlouhé či hluboké a nezasahují do okrajů skla nebo do zorného pole. Každý případ je individuální a proto se nedá obecně předem zhodnotit.

Oprava začíná vyčištěním skla a v případě, že bylo auto vystaveno vodě, dešti, sněhu nebo ledu, následuje vysušení skla nahříváním. Následně se do praskliny aplikuje speciální lepící materiál, který je strukturou a průhledností podobný sklu. Tento materiál se do praskliny vtlačuje přesně a pod vysokým tlakem.

Tak se zajistí jeho rovnoměrné rozložení a eliminují se možné vzduchové bubliny, které by mohly vzniknout při běžné aplikaci doma. Po aplikaci materiálu následuje jeho vytvrzení, které vyžaduje použití UV světla či jiného tepelného zdroje.

Díky tomu materiál ztuhne a stane se pevnou součástí skla. Na závěr se povrch skla mírně přebrousí, díky čemuž se odstraní částice, které by zůstaly nad povrchem původního skla v místě praskliny. Potom se sklo doleští a může se umýt. Profesionální oprava však není 100% jistotou, že se prasklina v budoucnosti neobnoví.

Kdy je třeba sklo vyměnit a lze výměnu pojistit?

Ne vždy lze čelní sklo opravit, existují okolnosti, při kterých je nezbytná jeho výměna. To platí zejména u rozsáhlých prasklin, například přes celé sklo.

Takové poškození může výrazně omezit řidičův výhled a ohrozit bezpečnost. Výměna může být nezbytná i v případě, že je sice poškození skla menší, ale prasklina nebo poškrábání se nacházejí přímo v zorném poli před řidičem. Totéž platí i pro situaci, kdy je poškození v místě senzoru z vnější strany zpětného zrcátka.

Vyhnout se vysokým nákladům na výměnu čelního skla můžete díky pojištění. Pojišťovny nabízejí pokrytí nákladů jak na opravu, tak na výměnu skla a to nejen čelního, ale i bočních skel, zadního skla, zpětných zrcátek či střešního okna.

Tato možnost může být standardní součástí pojistné smlouvy, což je obvykle v případě havarijního pojištění , nebo i jako doplňkové pojištění k povinnému smluvnímu pojištění. Důkladně si však přečtěte všechny podmínky pojistné smlouvy, abyste pochopili, co přesně v ní je a co není kryto, případně jaké jsou výluky a omezení.

Někdy může totiž pojišťovna pokrývat náklady na výměnu skla jen v případě, že poškození bylo způsobeno nehodou, pojištění nemusí pokrývat poškození vlastní vinou, například při mytí v zimě . Někdy bude potřebná i finanční spoluúčast.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku