Na úvod je třeba si říci, co říká na používání pneumatik na našem území zákon o silničním provozu. Ten určuje povinnost používat pneumatiky se specifickým označením pro zimní podmínky a to v době od 15. listopadu do 15. března.
V praxi se jedná o zkratky „M+S“, „M.S.“ nebo „M&S”, přičemž použití pneumatik s tímto označením je v případě aut povinné alespoň na jedné z hnacích náprav. Povinnost jejich použití se vztahuje na situace, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu nebo ledu , případně námraza. Jedná se tedy o ty nejvíce náročné podmínky pro trakci.
Obecně se pak z odborného hlediska doporučuje používat zimní pneumatiky vždy tehdy, pokud venkovní teploty dlouhodobě během dne klesnou pod hodnotu 7 °C.
Zimní pneumatiky jsou součástí zimního programu pro auto a jsou navrženy pro nízké teploty a pro cestu, na které se může nacházet sníh nebo náledí. Mají hlubší dezén, záběrové hrany a měkkou směs, která je pružná a k cestě nejvíce přilnavá.
Naopak, celoroční pneumatiky kombinují tyto vlastnosti tak, aby představovaly vyvážené parametry mezi zimními a letními modely. Chcete-li je používat v našich podmínkách, musí mít shodné označení, jako zimní, ale kromě písmen „M“ a „S“ musí obsahovat i symbol vločky a sluníčka. Alternativou je označení „All season“.
Celoroční mají dezén tvořený několika bloky pod určitým úhlem, přičemž hloubka dezénu je v tomto případě kompromisem mezi zimním a letním typem.
Směs je tvrdší, ale ne až tak, jako u letních typů. Méně hran a větší bloky dávají pneumatikám lepší trakci na ledě a v hlubším sněhu, ale daní za to je horší ovladatelnost při zatáčení do stran a obyčejně i delší brzdná dráha a to v zimě i v letu.
Při výběru celoročních pneumatik je třeba se řídit v první řadě rozměry, které potřebujete pro vaše auto. Z tohoto pohledu je třeba dívat na určení, čili zda se jedná o pneumatiky pro osobní, SUV, off-road nebo dodávkové vozidlo. Potom sledujte šířku, výšku a průměr pneumatiky tak, aby seděly s diskem a byly schváleny v technickém průkazu.
V druhé řadě je důležité sledovat technické parametry, které jsou dnes povinnou součástí informačního štítku ke každé pneumatice. Z těchto vlastností je nejdůležitější přilnavost na mokrém povrchu, která souvisí s bezpečností průjezdu zatáčkami a brzdnou dráhou. Právě mokré podmínky jsou největší výzvou pro celoroční pneumatiky.
Ve třetí řadě je třeba sledovat nejen teoretické charakteristiky a čísla, ale i zkušeností z praxe. V tomto ohledu poslouží profesionální testy celoročních pneumatik, které každoročně provádějí motoristické magazíny i testovací instituce.
Levné pneumatiky, ať jde o letní, zimní nebo celoroční, jsou sice finančně atraktivní, ale jak to bývá v téměř každém případě, výhodná cena se projeví v užitné hodnotě. Ta je v případě celoročních pneumatik zosobněna jejich vlastnostmi.
Ty nejlevnější modely celoročních gum jsou obvykle velmi nehospodárné z pohledu spotřeby paliva, což v praxi znamená jejich zařazení do kategorií D nebo E.
Vyšší je obvykle i hladina hluku, která souvisí s použitím směsi, kde má každý výrobce mírně odlišnou recepturu jejího složení. Ty nejlevnější modely jsou obvykle i nejhlučnější a bez problémů se dostane hladina jejich hluku i nad 72 dB. Naopak kvalitnější pneumatiky se vám odvděčí nižším hlukem hluboko pod 70 dB.
Příliš nízká cena je také odrazem bezpečnosti a to právě v oblasti přilnavosti pneumatiky na vlhkém povrchu. Ty nejlevnější modely jsou zařazeny do kategorie C nebo D, která může být v případě náročnějších podmínek v létě i zimě nedostatečná.
Pokud jde o značku, orientovat se podle všeobecných znalostí nemusí být v případě celoročních gum nejlepší kritérium. Prémioví výrobci, kteří excelují v zimních nebo naopak v letních směsích pneumatik, nejsou automaticky zárukou kvality iu celoročních. I v tomto případě nejvíce pomohou profesionální testy.
Kromě vhodného obutí byste měli v rámci příprav na zimu a její motoristické zvládnutí dívat i na ostatní části zimní výbavy. Pokud se také rozhodnete pro zimní pneumatiky, stále se může stát, že nemusí zvládnout všechny podmínky na vozovce.
V horských a výše položených oblastech se vám k pneumatikám budou hodit i sněhové řetězy . Ty zajistí lepší trakci na sněhu i ledu a to zejména v případech, pokud se budete muset rozjíždět, stoupat i klesat v kopcovitém terénu. Pokud chcete mít jistotu, že vám auto neuvízne, sáhněte po kovových zimních řetězech.
Další součástí zimní výbavy by měla být i škrabka na led a metlička na očištění auta od sněhu. Doplnit je může i menší lopatka na odhrabání sněhu.
Abyste měli jistotu, že se vůbec do auta dostanete a budete s ním moci odjet, nezapomeňte si přibalit rozmrazovače oken a zámků. Samozřejmostí musí být zimní směs do ostřikovače v nádrži, na to pamatujte již s předstihem na podzim.
Součástí výbavy by měly být i startovací kabely, ale pokud chcete mít 100% garanci, lepší volbou budou autonabíječky na baterie a to i se startovací funkcí. Díky tomu nebudete závislí na pomoci ostatních a budete umět nastartovat vždy . Během celého zimního období nezapomínejte ani na zimní aditiva do olejů a zejména paliva.
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024