expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Proč existují různé barvy chladicí kapaliny a jaký je mezi nimi rozdíl?


Zamysleli jste se někdy nad tím, v čem se liší růžové, oranžové, modré a zelené chladicí kapaliny motoru? Možná jste si koupili auto, poprvé jste zkontrolovali nádržku na chladící kapalinu a všimli jste si, že její barva se liší od té, kterou jste měli v předchozím autě. Jakou barvu chladicí směsi tedy zvolit, když ji potřebujete doplnit?



Barva chladicí kapaliny motoru neslouží k tomu, aby plnila estetickou funkci a vypadala dobře. Existuje několik důvodů, proč známe různé barvy chladicí kapaliny, ale větší význam to mělo zejména v minutě. Něco si však o tom povíme v následujícím článku.

Proč jsou chladicí kapaliny různé barvy?

V minutě byla barva chladicí kapaliny určována typem chemikálií používaných k prevenci koroze - to znamená, že o druhu chladicí kapaliny použité v této barvě jste se mohli hodně dozvědět.

Technologie výroby chladicí kapaliny

Díky použitým antikorozním (a jiným) přísadám se kapaliny chladiče dělí na:

·       IAT (technologie anorganických přísad)

·       OAT (technologie organických kyselin)

·      HOAT (technologie hybridních organických kyselin)

IAT – technologie anorganických přísad

Starší chladiva, která používala technologii anorganických aditiv (IAT), byla obvykle modré nebo zelené barvy. Jedná se o kapaliny obsahující anorganické soli (křemičitany, fosforečnany, boritany), které však vytvářejí na kovových prvcích silnou vrstvu tvrdého sedimentu. S těmito typy chladicích kapalin byste je běžně museli měnit každé dva roky nebo každých 60 000 kilometrů.

OAT – technologie organických kyselin

Následně přišla chladiva Organic Acid Technology (OAT), jejichž chemický doplněk nabídl lepší ochranu chladicích systémů a prodloužil životnost chladicí kapaliny. Kapaliny OAT obsahují organické kyseliny (například deriváty kyseliny benzoové).

Vyznačují se zvýšenou trvanlivostí a nepoškozují hliníkové chladiče. Nedoporučuje se je však používat ve starších vozidlech, protože mohou reagovat s olověnými pájkami. Tato chladiva s prodlouženou životností jsou obvykle oranžové barvy a nabízí pětiletý nebo 120 000 kilometrový interval výměny.

HOAT – technologie hybridních organických kyselin

Posledním typem chladicí kapaliny je ta, která se vyrábí z technologie HOAT. Jedná se o hybridní technologii organických kyselin, která je kombinací technologie anorganických kyselin i technologie organických kyselin. Vyznačuje se zejména červenou barvou a používá se ve většině nových vozidel. Nabízí totiž až 10letý interval výměny.

Jakou chladící kapalinu tedy zvolit do svého auta?

Při výběru chladicí kapaliny byste se rozhodně neměli řídit barvou a ani cenou. Důležité je to, aby to byla chladicí kapalina, kterou doporučuje samotný výrobce automobilu. Proto byste si měli podrobně prostudovat pokyny výrobce vozidla a podle nich se řídit.

Při použití nesprávné chladicí kapaliny riskujete poškození chladicího systému a jeho částí. Následná oprava chladiče či časovacího systému s čerpadlem kapaliny by vás mohla vyjít na pořádný balík.

Různé chladící kapaliny naleznete i na našem e-shopu www.filtreaoleje.sk , kde si můžete vybrat z široké nabídky podle toho, jaký typ vozidla máte.

Shrnutí

V dnešní době nemá barva chladicí kapaliny žádný vliv na její kvalitu či obsah. Neexistuje tak žádný rozumný důvod k tomu, aby výrobce chladicích kapalin používal výhradně jednu barvu. To znamená, že z barvy kapaliny se nedozvíte, jaké chemikálie se v ní nacházejí.

To však není žádný problém, neboť si to umíte zjistit jednoduše z obalu chladicí kapaliny nebo přímo u výrobce.

Katalog produktů
;
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Rychlá doprava  až do Vaší garáže
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku