Něco málo o tom, kdy a jakou naftu tankujeme
Do sítě čerpacích stanic na Slovensku se dostávají čtyři druhy nafty. Od 15. dubna do 30. září lze tankovat naftu třídy B (tzv. letní), od 1. března do 14. dubna a od 1. října do 15. listopadu naftu třídy D (tzv. přechodná) a od 16. října do konce února naftu třídy F (tzv. zimní). Pro oblasti s náročnějšími klimatickými podmínkami je k dispozici nafta arktického typu. Přechodová data stanovuje zákon, řidič tankuje tedy to, co je stanoveno automaticky.
Jednotlivé druhy nafty se od sebe odlišují tvz. teplotou filtrovatelnosti, což upravuje slovenská technická norma. Při letní naftě je to teplota 0 °C, při přechodné -10 °C, při zimní -20 °C a při arktické naftě až -32 °C. Tyto teploty jsou však dosaženy při laboratorních zkouškách, a protože realita může být o několik stupňů odlišná, zákon povoluje mírnou odchylku teplot směrem nahoru. Rozdílné teploty filtrovatelnosti výrobci dosahují přidáváním depresantů, tedy aditiv, které hraniční teploty posouvají dolů a zmenšují velikost krystalizovaných částic.
Největší problém naftových motorů v zimě
Strašákem naftových motorů jsou nepravidelné jízdy. Například koncem léta se rodinka na autě vrátí z dovolené. Před dojezdem domů dotankují plnou nádrž. Auto celou dobu nevyužívají, protože ho nepotřebují, a to stojí zaparkované. Koncem listopadu se rodinka rozhodne jet na lyžování, ale auto nenastartuje, protože je -9 °C, což není v listopadu až tak nepředstavitelný scénář. Problémem je emulgovaná voda a ztuhlá nafta v nádrži, která tam zůstala ještě z konce léta.
K emulgaci vody dochází, když malé procento vody v palivu nadměrně zvětší svůj objem. Emulgací se vytvoří samostatná složka, kterou již samotné palivo bez pomoci aditiva nedokáže absorbovat. Voda se následně kondenzací dostane do systému auta, a protože má nižší viskozitu než nafta, poskytuje tenčí mazací vrstvu mezi dvěma pohybujícími se kovovými díly. Vytváří se tzn. abrazivní efekt, který z těchto dílů odstraní ochrannou vrstvu, bez které všechny typy železných i neželezných kovů ve spojení s emulgovanou vodou automaticky korodují.
Na nízké zimní teploty negativně reagují také uhlovodíky, které tvoří základ každého paliva. Rovněž mají svůj bod tuhnutí, kdy vytvářejí hustou gelovou hmotu, tzn. parafín. Ten může ve větším množství zamezit průtok paliva přes filtr nebo snížit výbušnost nafty. Tento jev nazýváme zmrznutí nebo tuhnutí nafty, které je příčinou, že ráno v zimě nenastartujete.
Řešení a prevence – zimní aditiva
Zimní aditivum do nafty přidává množství užitečných látek, které v běžné naftě nejsou. Cílem těchto látek je snížit bod tuhnutí, zvýšit filtrovatelnost paliva při nízkých teplotách (až o -13 °C) a eliminovat vznik parafínu. Jako bonus bojují proti negativním vlivům povinných naftových biosložek.
Zároveň zimní aditiva obsahují lubrikační složku, která vytvoří ochranný film na povrchu všech komponentů v palivovém systému. Jsou tak ideálním řešením pro emulgovanou vodu. Zamezí abrazivnímu efektu a kovové části zůstanou nadále chráněny před možným vznikem koroze.
Na trhu je celá řada zimních aditiv, které zabraňují zmiňovaným negativním jevům. Z vlastní zkušenosti vám doporučujeme například Liqui Moly 5131 nebo PRO-TEC Diesel Conditioner & Antigel 1:1000 . Zmiňovaná aditiva se nám osvědčila nejvíce a dokáží udržet naftu v tekutém stavu i v pořádné zimě!
Nesmíme však zapomínat, že je důležité dodržovat správné dávkování, které naleznete na obalu. Jen správným dávkováním můžete dosáhnout požadovaného výsledku. Ideální je nadávkovat aditivum ještě před naplněním nádrže a následně stačí palivo natankovat, aby se směs dobře promíchala.
Využíváte zimní aditiva? Jaké máte s nimi zkušenosti? Řekněte nám o vašich zkušenostech na našich sociálních sítích.
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 24.11.2024
zakoupené na runder.cz 24.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024