Motorový olej se může znehodnotit tím, že se znečistí, časem se vyčerpají aditiva nebo nastanou oba případy. Motorové oleje mohou být minerální nebo syntetické a jejich zodpovědností je mazání komponentů, které snižuje tření a chrání před opotřebováním.
V průběhu času však zvyknou tyto oleje ztratit svoji účinnost v důsledku několika různých faktorů. Pojďme se na ně podívat!
Interakce mezi molekulami kyslíku a molekulami motorového oleje přirozeně vede k chemickému rozpadu. Stejně jako kyslík způsobuje, že rozřezané jablko zhnědne nebo odkrytý kov rezaví, rovněž poškozuje motorové oleje a snižuje jejich účinnost. Oxidace může vést ke zvýšení viskozity oleje , což negativně ovlivňuje energetickou účinnost. Způsobuje také tvorbu škodlivých usazenin a kalů.
Dnešní motory běží rychleji než kdykoli předtím, s teplotami až 110 °C. Rychlost oxidace oleje se zdvojnásobuje při každém zvýšení teploty o 7 °C.
Vaše vozidlo je také vystaveno teplotním výkyvům, a to i tehdy, když je zaparkované v garáži. Tyto teplotní výkyvy způsobují, že se ve vašem motoru tvoří kondenzace, což vede ke kontaminaci vody. Necháte-li vozidlo zaparkované na delší dobu nebo jedete na kratší výlety, které nedovolí, aby se motor zcela zahřál, voda, která zůstane v oleji se nestihne vypařit a může dopomoci k tvorbě kalu.
Viskozita motorového oleje je jeho nejdůležitější vlastností. Viskozita má přímý vliv na ochranu proti opotřebení a váš motor je navržen tak, aby nejlépe fungoval s použitím motorového oleje se specifickou viskozitou (např. 5W-30).
Intenzivní tlak, který olej vyvíjí, když je stlačen mezi pohyblivými částmi, jako například rozhraní stěny pístního kroužku/válce, se může roztrhnout nebo stříhat jeho molekulární strukturu, což vede ke ztrátě viskozity. Najednou je motorový olej 5W-30, na který byl váš motor navržen, nyní v podstatě olejem 5W-20 a ochrana proti opotřebení může být ohrožena.
Palivo se může dostat do oleje kolem pístních kroužků a znečistit motorový olej, čímž ztratí viskozitu. Časté krátké jízdy, které nedovolí oleji dosáhnout normální provozní teploty, mohou být obzvláště problematické, protože palivo se nestihne odpařovat a nebude unikat tak, jak má. Nadměrný únik paliva do motorového oleje vede k tvorbě kalů , což vyžaduje častější výměnu oleje.
Aditiva jsou navržena tak, aby se vyčerpala
Do motorových olejů se přidávají aditiva, aby se snížily destruktivní procesy a zlepšily prospěšné vlastnosti. Například antioxidační přísady pomáhají zpomalit rychlost oxidace . Čistící přísady pomáhají předcházet tvorbě usazenin a kalů při čištění již existujících usazenin. Do některých maziv se přidávají i přísady proti opotřebení, aby vytvořily bariéru na kovových komponentech a předcházely opotřebení. Vyčerpání aditiv je jedním z hlavních důvodů, proč motorový olej ztrácí svoji účinnost a musí být vyměněn.
I když se všechny motorové oleje časem znehodnotí, obecně platí, že syntetické oleje vydrží déle než minerální oleje a poskytují zlepšenou ochranu před opotřebováním a usazeninami.
Ten správný motorový olej naleznete na našem e-shopu www.filtreaoleje.sk za skvělé ceny a pokud si nebudete umět vybrat, rádi Vám poradíme.
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 15.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 14.11.2024