expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Proč se zvykne motorový olej měnit na jaře a na podzim?


Pro mnohé řidiče jsou rašící stromy na jaře a barvící se listí na podzim signálem času pro výměnu oleje. Zeptáte-li se jich proč, pravděpodobně jen myknou rameny a řeknou, že vždy to tak dělali. Má to však své důvody, ale k jejich pochopení musíme zajít trochu do historie. Pojďme se na to společně podívat v následujícím článku.



Vliv viskozity na výměnu oleje před a po zimě

Viskozita je měření odporu maziva vůči průtoku, ale mnohem snazší je představit si ji jako tloušťku maziva. Nižší čísla označují řidší oleje, které při nízkých teplotách lépe tečou. Dnes jsou motoristé zvyklí na vícestupňové oleje, například 5W-30. Na začátku 20. století tomu bylo jinak. Motorový olej byl klasifikován specifikací SAE (SAE 10, 20, 30, 40 nebo 50) na základě jeho průtoku při 100 °C nebo normální provozní teploty.

Když se rozběhl prodej automobilů a lidé začali měnit motorový olej, bylo zřejmé, že některé monográdní oleje nenabízejí dostatečné vlastnosti pro fungování v zimním období. Mnoho motoristů si proto osvojilo zvyk přecházet z těžšího oleje – například SAE 40 – na nižší viskozitu, když se blížila zima, aby usnadnila studené starty a zajistila lepší tok za studena. Na jaře se olej vyměnil opět na SAE 40, protože nabízel lepší stabilitu při vysokých teplotách v horkých letních měsících.

Jiný zdroj – jiné vlastnosti

Také se ukázalo, že oleje připravené z různých zdrojů ropy se v provozu chovaly odlišně. Například, když teplota klesla pod bod mrazu, olej SAE 20 rafinovaný ze surové ropy získávané z pobřeží Mexického zálivu byl mnohem silnější než olej SAE 20 rafinovaný z ropy Pennsylvania, vzdálené asi 2 500 km. I když to byly oba motorové oleje SAE 20 a jejich viskozita byla podobná, jakmile motor dosáhl provozní teploty, výkon motoru byl odlišný.

Zrod zimních olejů

V roce 1952 se přešlo na označování zimní třídy olejů písmenem „W.“ Díky dodatku měli motoristé představu o tom, jak dobře si je olej počínal při teplotě -20°C. Krátce nato se technologie motorových olejů natolik zlepšila, že se na trh dostaly oleje vyšší třídy.

Ty dosahovaly dostatečné ochrany a zároveň dobrého výkonu při startu, při studeném motoru ai po dosažení provozní teploty. Olej 5W-30 teče rychle, když nastartujete motor, chová se jako 5W olej, přičemž zůstává stabilní při vysokých teplotách a nabízí výkon oleje SAE 30 při 100 °C.

Zvyk je železná košile

I když vícestupňové oleje ukončily potřebu sezónních výměn oleje, mnozí motoristé se drželi svých návyků údržby a to zejména díky marketingovým tahům ropných společností. V 60. letech 20. století marketingoví pracovníci podporovali výměnu oleje alespoň 2x za rok, aby nepřišli o zisky.

Je tedy třeba měnit olej vždy na jaře a na podzim?

Z toho, co jsme si napsali výše je zřejmé, že motorový olej ve svém autě nemusíte měnit na jaře a na podzim . To platilo v minutě, ale dnes je situace úplně jiná. Vyrábějí se oleje, které jsou kvalitní jak v letních, tak i v zimních měsících.

Dokonce se změnila i marketingová strategie ropných společností. Zatímco v minulosti doporučovaly častější výměny oleje, dnes nabízejí oleje s dlouhou životností a intervaly až 20000 kilometrů.

Avšak nenachytejte se na tato sladká slova. Olej je třeba měnit každých 10 - 12 tisíc kilometrů nebo alespoň jednou za rok . Pokud si neumíte poradit s výběrem, navštivte i náš e-shop filtreaoleje.sk, kde najdete různé oleje pro každý motor.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku