Viskozita je měření odporu maziva vůči průtoku, ale mnohem snazší je představit si ji jako tloušťku maziva. Nižší čísla označují řidší oleje, které při nízkých teplotách lépe tečou. Dnes jsou motoristé zvyklí na vícestupňové oleje, například 5W-30. Na začátku 20. století tomu bylo jinak. Motorový olej byl klasifikován specifikací SAE (SAE 10, 20, 30, 40 nebo 50) na základě jeho průtoku při 100 °C nebo normální provozní teploty.
Když se rozběhl prodej automobilů a lidé začali měnit motorový olej, bylo zřejmé, že některé monográdní oleje nenabízejí dostatečné vlastnosti pro fungování v zimním období. Mnoho motoristů si proto osvojilo zvyk přecházet z těžšího oleje – například SAE 40 – na nižší viskozitu, když se blížila zima, aby usnadnila studené starty a zajistila lepší tok za studena. Na jaře se olej vyměnil opět na SAE 40, protože nabízel lepší stabilitu při vysokých teplotách v horkých letních měsících.
Také se ukázalo, že oleje připravené z různých zdrojů ropy se v provozu chovaly odlišně. Například, když teplota klesla pod bod mrazu, olej SAE 20 rafinovaný ze surové ropy získávané z pobřeží Mexického zálivu byl mnohem silnější než olej SAE 20 rafinovaný z ropy Pennsylvania, vzdálené asi 2 500 km. I když to byly oba motorové oleje SAE 20 a jejich viskozita byla podobná, jakmile motor dosáhl provozní teploty, výkon motoru byl odlišný.
V roce 1952 se přešlo na označování zimní třídy olejů písmenem „W.“ Díky dodatku měli motoristé představu o tom, jak dobře si je olej počínal při teplotě -20°C. Krátce nato se technologie motorových olejů natolik zlepšila, že se na trh dostaly oleje vyšší třídy.
Ty dosahovaly dostatečné ochrany a zároveň dobrého výkonu při startu, při studeném motoru ai po dosažení provozní teploty. Olej 5W-30 teče rychle, když nastartujete motor, chová se jako 5W olej, přičemž zůstává stabilní při vysokých teplotách a nabízí výkon oleje SAE 30 při 100 °C.
I když vícestupňové oleje ukončily potřebu sezónních výměn oleje, mnozí motoristé se drželi svých návyků údržby a to zejména díky marketingovým tahům ropných společností. V 60. letech 20. století marketingoví pracovníci podporovali výměnu oleje alespoň 2x za rok, aby nepřišli o zisky.
Z toho, co jsme si napsali výše je zřejmé, že motorový olej ve svém autě nemusíte měnit na jaře a na podzim . To platilo v minutě, ale dnes je situace úplně jiná. Vyrábějí se oleje, které jsou kvalitní jak v letních, tak i v zimních měsících.
Dokonce se změnila i marketingová strategie ropných společností. Zatímco v minulosti doporučovaly častější výměny oleje, dnes nabízejí oleje s dlouhou životností a intervaly až 20000 kilometrů.
Avšak nenachytejte se na tato sladká slova. Olej je třeba měnit každých 10 - 12 tisíc kilometrů nebo alespoň jednou za rok . Pokud si neumíte poradit s výběrem, navštivte i náš e-shop filtreaoleje.sk, kde najdete různé oleje pro každý motor.
zakoupené na runder.cz 03.12.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 25.11.2024
zakoupené na runder.cz 26.11.2024
zakoupené na runder.cz 03.12.2024
zakoupené na runder.cz 24.11.2024