Motory mohou spalovat motorový olej hned z několika důvodů. Tady jsou ty nejčastější:
Většina pístů v motoru má tři kroužky, dva těsnící a jeden stírací. Horní a druhý kroužek jsou zodpovědné za pevný stlačení stěny válce a za utěsnění spalovací komory tak, že udržují spalovací plyny a olej mimo spalovací prostor.
Stírací kroužek zase seškrabuje olej ze stěny válce na konci válce a vrací jej zpět do olejové vany. Protože extrémně tenký film oleje maže rozhraní mezi kroužkem a stěnou válce, je normální, že část oleje se spálí. To, co představuje „normální“ spotřebu oleje, však závisí na motoru.
Těsnění ventilů také zabraňují vstupu motorového oleje do spalovací komory. Protože je zde přítomen olej pro mazání těsnění a pro udržení jejich pružnosti, část oleje se během spalování spálí. Přesto by novější motory neměly spalovat příliš mnoho oleje.
Ve skutečnosti byste mezi intervaly výměny nemuseli dolévat příliš mnoho oleje, pokud vůbec nějaký. Zejména v tom případě, používáte-li vysoce kvalitní plně syntetický olej. I přesto však nezapomeňte pravidelně kontrolovat hladinu oleje.
Navzdory našemu maximálnímu úsilí se všechny věci časem opotřebují, a to se týká i částí motoru. Opotřebované pístní kroužky mohou vytvořit mezeru mezi pístem a stěnou válce. Během provozu může olej sklouznout přes kroužky do spalovací komory, kde prohoří spolu s palivem. Ke spalování oleje v motoru přispívají i opotřebovaná těsnění ventilů.
Stejný scénář mohou mít na svědomí i zaseknuté kroužky. Používání nekvalitního oleje, který neodolává chemickému rozkladu, může vést k usazeninám, které způsobí zaseknutí pístních kroužků. Když se to stane, pístní kroužky již nedrží ve vložce válce a mohou vést ke zvýšené spotřebě motorového oleje.
Možná nemáte opotřebované pístní kroužky či těsnění ventilů, jen používáte nekvalitní motorový olej se slabou tepelnou odolností. Levné motorové oleje obsahují lehké, nestabilní molekuly, které se za vysokého tepla snáze odpaří, podobně jako sluneční teplo odpaří molekuly vody z louže. Výsledkem je, že hladina oleje klesá, protože se olej mění na uhlíkové usazeniny v celém motoru.
Další možností, i když méně pravděpodobnou, je, že ve svém motoru používáte olej s nízkou viskozitou. Viskozita je definována jako odpor proti tečení. Čím je viskozita nižší, tím je olej řidší. V praxi to jednoduše znamená, že řidší olej bude klouzat kolem opotřebovaných kroužků nebo těsnění ventilů mnohem snadněji než hustší olej.
Správná viskozita oleje pro váš motor je pravděpodobně vytištěna na uzávěru plnicího otvoru oleje. Pokud ne, naleznete jej v uživatelské příručce od vozidla.
Někteří výrobci doporučují rozsah viskozit v závislosti na teplotě. Použití nejvyšší doporučené viskozity může pomoci uzavřít mezeru mezi kroužky a otvorem válce, čímž se sníží spotřeba motorového oleje.
Na závěr vám jen poradíme, abyste si dali záležet na výběru motorového oleje. Kupovat levné a nekvalitní oleje se vám z dlouhodobého hlediska nevyplatí. Proto si předem zjistěte, jaký olej vaše auto potřebuje. S oleji od nás budete jezdit vždy vysmátý a zažijete výkon na plné obrátky!
S tím jaký olej potřebujete vám velmi rádi pomůžeme a můžete nás kontaktovat a vyspecifikujeme vám olej na míru.
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024