Renault Scénic je na trhu už opravdu dlouho a za svou historii si tento nenápadný Francouz prošel několika výraznými změnami. Dnes se jako MPV stal zástupcem segmentu, který už téměř zanikl, ale stále má co nabídnout. Pokud vás zajímá, jak se tento model vyvíjel, které verze stojí za pozornost a co všechno přináší, čtěte dále.
(Zdroj: depositphotos.com)
Renault Scénic se na trhu objevil v roce 1996 a okamžitě zaujal, jelikož se jednalo o vůbec prvni kompaktní van na trhu, který zároveň přinesl nový pohled na rodinné auto. Postavený na platformě Renaultu Mégane, zejména pokud žlo o motor a podvozek.
Navzdory délce jen něco málo přes 4 metry nabídl prostorný interiér, vyšší světlou výšku a praktické uspořádání sedadel, což bylo pro tuto třídu jako stvořené.
V nabídce byly benzinové motory s objemy a výkonem 1.4 70 kW, 1.6 do 79 kW a 2.0 s 84 kW, stejně jako oblíbený diesel 1.9 dTi se 72 kW. Všechny tyto verze byly spojeny s 5stupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Technika byla jednoduchá, spolehlivá a zaměřená na praktičnost a nízké náklady na údržbu i provoz.
Jednou z nejväčších inovácií byla vnitřní variabilita. Zadní sedadla se dala nezávisle posouvat, skládat i vyjmout, čímž se zavazadlový prostor dal zväčšit až na 1.800 litrů. Interiér také nabízel množství šikovných odkládacích prostor.
Renault Scénic tak okamžitě sklidil úspěch. Už první rok zaznamenal vysoké prodeje a v roce 1997 získal titul Evropské auto roku. Renault tak položil základy celého segmentu kompaktních MPV, který v následujících letech rychle rostl.
Druhá generace populárního rodinného MPV přišla v roce 2003 a hned byl vidět výrazný posun. Vůz byl modernější, dynamičtější a prostornější.
Novinkou byl i model Renault Grand Scénic, což byla prodloužená verze se sedmi místy k sezení, čímž tato značka ještě více rozšířila cílovou skupinu zákazníků. Ovládací prvky v kabině se posunuly do digitálnější éry, přibyl elektronický přístrojový panel uprostřed palubní desky a množství praktických odkládacích prostor.
Tato generace nabízela benzinové verze 1.4 16V se 72 kW, 1.6 16V s 82 kW a 2.0 se 100 kW. Naftové motory zastupovaly 1.5 dCi a 1.9 dCi s 96 kW. Objevila se už i automatická převodovka, tempomat, klimatizace či parkovací senzory.
III. generace Scénicu poté přišla na trh v roce 2009 a vůz posunula směrem k elegantnějšímu, komfortnějšímu a modernějšímu ježdění. Design byl hladší, méně krabicovitý a více trendy, ale stále velmi praktický. V nabídce byl opět i Grand Scénic jako 7místná verze, ale s ještě väčším důrazem na pohodlí pro cestující vzadu.
Motory byly výkonnější, tišší a úspornější, včetně verzí 1.5 dCi s DPF filtrem. Ve vyšších výbavách se objevila už i panoramatická střecha, navigace či stabilizační systém ESP a Scénic tak nabyl charakteru plnohodnotného rodinného vozu.
(Zdroj: depositphotos.com)
Čtvrtá a zatím poslední generace byla představena v roce 2016 a přinesla zcela nový přístup k designu. Z klasického MPV se stal téměř crossoverový model.
Interiér už působil elegantněji a technologičtěji, než u předchůdců. Stejně jako i v ostatních Renaultech té doby, palubní desce dominoval velký vertikální dotykový displej, digitální přístrojový panel a volitelné ambientní osvětlení.
Celkově už interiér působil prémiověji a ve výbavě byl i systém R-Link, který se snažil o prémiový vzhled a maximální funkčnost. Pokud žlo o motory, nabídka zahrnovala benzinové jednotky TCe 1.2 a později 1.3, ale i úsporné dieselové verze 1.5 dCi a 1.6 dCi. Později přibyly i mild-hybrid možnosti, které spojovaly výkon a dobrou spotřebu.
Samozřejmostí ve výbavě už byla automatická převodovka EDC. Plusem čtvrté generace byl i vyšší komfort jízdy, lepší odhlučnění kabiny, bohatší výbava a mnoho praktických řešení pro rodinu, zejména dostatek prostoru na zadních sedačkách.
Na druhé straně, vyšší výška karoserie a velké disky sice vypadaly dobře, ale ubíraly vozu na praktičnosti při nakládání zavazadel. Některým řidičům chyběla původní maximální variabilita uspořádání sedadel, která byla typická pro předešlé generace. Na druhou stranu, nejnovější Scénic vypadal a vlastně až dodnes vypadá opravdu k světu.
Renault Scénic se během své historie vyprofiloval jako jedno z nejpraktičtějších rodinných vozů ve své třídě a už od svého vzniku přinášel vždy něco nového.
Mezi jeho přednosti patří výjimečná vnitřní variabilita, velký prostor pro pasažéry i zavazadla a promyšlená úložná řešení. Stejně důležité je i pohodlí na delších cestách, jednoduché ovládání a široký výběr motorů. Od čtvrté generace se navíc výrazně zlepšila kvalita zpracování interiéru a přibyly i nové technologie.
Samozřejmě, ani tento model není zcela bez chyb. Starší dieselové motory byly citlivější na kratší jízdy a některé starší generace trpěly problémy s elektronikou či méně kvalitními plasty. Novější generace zas snížily míru praktičnosti.
Ano, právě nejnovější Scénic je důkazem, že design šel na úkor několika řešení uvnitř kabiny, která předtím řidiči oceňovali. Faktem však zůstává, že právě díky poslední generaci je Scénic vozem, který přinesl revoluci do světa MPV. Model má vyvážený poměr mezi cenou, výbavou a tím, čo v životě rodina potřebuje.
Je ideální pro ty, kteří chtějí spolehlivý a zároveň komfortní vůz s rozumnými provozními náklady. Právě díky tomuto spojení si drží své místo na trhu i navzdory měnícím se trendům. Pokud chcete jistotu, Scénic vám ji určitě dá!
zakoupené na runder.cz 04.07.2025
zakoupené na runder.cz 06.07.2025
zakoupené na runder.cz 05.07.2025
zakoupené na runder.cz 25.06.2025
zakoupené na runder.cz 02.07.2025
zakoupené na runder.cz 01.07.2025