expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Rozdělení a funkce katalyzátorů




Co je katalyzátor a jaká je jeho funkce?

Katalyzátor je zařízení na regulaci emisí výfukových plynů, které katalyzuje redoxní reakci a redukuje toxické plyny a znečišťující látky ve výfukových plynech ze spalovacího motoru na méně toxické znečišťující látky. Katalytické konvertory se obvykle používají v automobilech se spalovacími motory na benzin nebo naftu, ale využívají je i elektrické generátory, vysokozdvižné vozíky, důlní zařízení a podobně.

Rozdělení katalyzátorů podle principu jejich fungování

Obecně rozlišujeme 3 druhy katalyzátorů podle principu jejich fungování:

·      Trojcestné

·      Oxidační

·     Redukční

Třícestný katalyzátor

Nejčastějším typem katalyzátoru je třícestný katalyzátor. Ten pro svoji správnou činnost vyžaduje optimální složení směsi paliva a vzduchu, což se nazývá stechiometrická směs. O správné namíchání palivové směsi se stará lambda sonda, bez které by byl katalyzátor neúčinný a hrozilo by jeho úplné zničení. Tento typ katalyzátoru používají dnes téměř všechny benzinové motory, které splňují následující podmínky:

·       regulují se množstvím směsi a tedy pracují se součinitelem přebytku vzduchu λ = 1

·       pracují s homogenní směsí vytvořenou lehkoodpařitelným palivem a tudíž potřebný součinitel přebytku vzduchu lze dodržet i na mikroúrovni.

Oxidační katalyzátor

Oxidační katalyzátor se používá u vznětových motorů, u kterých dochází mikroskopicky ke spalování velmi bohaté směsi a to i přes vysoký přebytek vzduchu, protože kapičky paliva rozprášené do spalovacího prostoru mohou být příliš velké. Tento typ katalyzátoru redukuje škodlivé látky CH x a CO.

Když stoupne teplota katalyzátoru na určitou hodnotu, začíná docházet k dodatečnému spalování pevných částic ve výfukových plynech v přebytkovém kyslíku. Tímto dodatečným spalováním se zmenšuje velikost pevných částí, popřípadě se menší částice dokonale spálí.

Redukční katalyzátor

Jedná se o zařízení, které se montuje do výfukového traktu za účelem snížení emisí oxidů uhlíku NOx. Tyto emise jsou výrazné zejména u motorů, které spalují směs s přebytkem kyslíku. Jde zejména o vznětové motory a zážehové motory s přímým vstřikováním. Díky redukčnímu katalyzátoru jsou tyto motory schopny splnit i přísné emisní normy.

Rozdělení katalyzátorů podle materiálu

Podle materiálu, z něhož jsou katalyzátory vyrobeny, je dělíme na:

·      Kovové

·      Keramické

Kovové katalyzátory

Kovové katalyzátory mají vložku vyrobenou z kovu, díky čemuž nejsou náchylné k mechanickému poškození a není při nich vysoké riziko poškození vlivem nesprávného chodu motoru. Používají se jak pro benzinové, tak i dieselové motory.

Keramické katalyzátory

Keramické katalyzátory mají vložku vyrobenou z keramiky. Jsou mnohem citlivější na mechanická i chemická poškození než kovové katalyzátory. Nejčastější případy poškození vznikají při kontaktu s předmětem na vozovce nebo přebytkem paliva ve výfukovém potrubí. Jejich největší výhodou je nízká cena, díky čemuž jsou tak žádané. Nejsou však vhodné pro dieselové motory a motory s pohonem LPG/CNG.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku