Katalyzátor je zařízení na regulaci emisí výfukových plynů, které katalyzuje redoxní reakci a redukuje toxické plyny a znečišťující látky ve výfukových plynech ze spalovacího motoru na méně toxické znečišťující látky. Katalytické konvertory se obvykle používají v automobilech se spalovacími motory na benzin nebo naftu, ale využívají je i elektrické generátory, vysokozdvižné vozíky, důlní zařízení a podobně.
Rozdělení katalyzátorů podle principu jejich fungování
Obecně rozlišujeme 3 druhy katalyzátorů podle principu jejich fungování:
· Trojcestné
· Oxidační
· Redukční
Třícestný katalyzátor
Nejčastějším typem katalyzátoru je třícestný katalyzátor. Ten pro svoji správnou činnost vyžaduje optimální složení směsi paliva a vzduchu, což se nazývá stechiometrická směs. O správné namíchání palivové směsi se stará lambda sonda, bez které by byl katalyzátor neúčinný a hrozilo by jeho úplné zničení. Tento typ katalyzátoru používají dnes téměř všechny benzinové motory, které splňují následující podmínky:
· regulují se množstvím směsi a tedy pracují se součinitelem přebytku vzduchu λ = 1
· pracují s homogenní směsí vytvořenou lehkoodpařitelným palivem a tudíž potřebný součinitel přebytku vzduchu lze dodržet i na mikroúrovni.
Oxidační katalyzátor
Oxidační katalyzátor se používá u vznětových motorů, u kterých dochází mikroskopicky ke spalování velmi bohaté směsi a to i přes vysoký přebytek vzduchu, protože kapičky paliva rozprášené do spalovacího prostoru mohou být příliš velké. Tento typ katalyzátoru redukuje škodlivé látky CH x a CO.
Když stoupne teplota katalyzátoru na určitou hodnotu, začíná docházet k dodatečnému spalování pevných částic ve výfukových plynech v přebytkovém kyslíku. Tímto dodatečným spalováním se zmenšuje velikost pevných částí, popřípadě se menší částice dokonale spálí.
Redukční katalyzátor
Jedná se o zařízení, které se montuje do výfukového traktu za účelem snížení emisí oxidů uhlíku NOx. Tyto emise jsou výrazné zejména u motorů, které spalují směs s přebytkem kyslíku. Jde zejména o vznětové motory a zážehové motory s přímým vstřikováním. Díky redukčnímu katalyzátoru jsou tyto motory schopny splnit i přísné emisní normy.
Podle materiálu, z něhož jsou katalyzátory vyrobeny, je dělíme na:
· Kovové
· Keramické
Kovové katalyzátory
Kovové katalyzátory mají vložku vyrobenou z kovu, díky čemuž nejsou náchylné k mechanickému poškození a není při nich vysoké riziko poškození vlivem nesprávného chodu motoru. Používají se jak pro benzinové, tak i dieselové motory.
Keramické katalyzátory
Keramické katalyzátory mají vložku vyrobenou z keramiky. Jsou mnohem citlivější na mechanická i chemická poškození než kovové katalyzátory. Nejčastější případy poškození vznikají při kontaktu s předmětem na vozovce nebo přebytkem paliva ve výfukovém potrubí. Jejich největší výhodou je nízká cena, díky čemuž jsou tak žádané. Nejsou však vhodné pro dieselové motory a motory s pohonem LPG/CNG.
zakoupené na runder.cz 26.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.12.2024
zakoupené na runder.cz 06.12.2024
zakoupené na runder.cz 10.12.2024
zakoupené na runder.cz 12.12.2024
zakoupené na runder.cz 12.12.2024