expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Rychlá doprava 

až do Vaší garáže

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Schyluje se k novému dieselovému skandálu jménem AdBlue?


Tekutý katalyzátor AdBlue se u dieselových vozů standardně využívá k potlačení emisí dusíku, a tím pádem ke splnění emisních limitů. Evropská organizace spotřebitelů (BEUC) zaevidovala množství podnětů na zvýšenou poruchovost systémů AdBlue u vozidel bývalého koncernu Group PSA, v současnosti Stellantis. Přesto výrobce neváhal účtovat řidičům tisíceurové částky za opravy, které způsobovala konstrukční chyba. Črtá se tak další skandál ve světě dieselové automobilové dopravy?



Co je AdBlue?

Většina motoristů pojem AdBlue zná. AdBlue je deionizovaný vodný roztok syntetické močoviny, který slouží k selektivní redukci výfukových plynů. Močovina je vstřikována do filtru, kde chemickou reakcí přeměňuje zdraví a životnímu prostředí škodlivé oxidy dusíku na relativně neškodné látky. Snižuje jejich koncentraci až o 80%. Pomáhá tomu, aby naftové motory splňovaly emisní limity nastavené Evropskou unií.

Dieselové motory v případě nedostatku AdBlue nedokážou pracovat. To znamená, že po vypnutí motoru řidič auto opětovně již nenastartuje a je třeba navštívit servis a kapalinu doplnit. Dostat auto do tohoto stavu je však velmi nepravděpodobné, a musí být výrazně opomíjena péče samotným majitelem. Většina vozů totiž s velkým předstihem upozorňuje na nízkou hladinu AdBlue v nádrži.

Skandál se jménem AdBlue?

Majitelé dieselových automobilů Peugeot, Citroën a Opel (Stellantis) se však s problémem s AdBlue setkávali i přes nezanedbávání péče. Častokrát si kvůli konstrukční chybě museli sáhnout hluboko do své peněženky! O co vlastně jde?

Kontrolní systém daných automobilových značek hlásil problém i po doplnění čerstvého AdBlue. Řidiči vyběhla hláška o emisní chybě, která varovala, že vozidlo přejde do nouzového režimu se sníženým výkonem, a následně nebude možné nastartovat. Majiteli v tomto případě nezbývalo nic jiného než navštívit servis. Popřípadě software hlásil, že nádrž na AdBlue je téměř prázdná a je třeba kapalinu doplnit. Vystrašení řidiči však zjistili, že nádrž je vlastně plná, ale přesto museli auto odvézt do servisu.

Za opravu emisní chyby řidičům v průměru vyúčtovali tisíc eur. U některých se tento problém po nějaké době objevil znovu. Není se čemu divit, že si po čase naštvaní majitelé aut začali stěžovat na francouzském sdružení pro ochranu spotřebitelů UFC-Que Choisir. Sdružení se podařilo nasbírat až 1 731 vážných případů. Francouzi o tom následně informovali Evropskou organizaci pro ochranu spotřebitelů (BEUC).

Problém velkých rozměrů

BEUC se v problému začala angažovat a spustila vyšetřování, při kterém oslovila i další sdružení v rámci jednotlivých států Evropské unie. Vyšetřování ukázalo, že chyba nespočívala v podávání nekvalitních AdBlue, ale byla způsobena výrobními a konstrukčními nedostatky. Podařilo se jim sesbírat až 4 000 podnětů evropských spotřebitelů z oslovených zemí Evropské unie. Do června 2023 bylo evidováno 1 731 případů ve Francii, 2 411 v Belgii a více než 700 v Itálii. Je jasné, že za tuto chybu neměli v servisech platit spotřebitelé ale výrobce.

Nekalé praktiky?

Není žádným překvapením, že spotřebitelské organizace mají podezření na porušení zákona o nekalých obchodních praktikách. Při tak velkém množství případů o tom mateřský koncern prostě vědět musel. Spotřebitelské organizace proto podaly podnět přímo evropským kontrolním orgánům. Zároveň avizují, že koncern na těchto chybách cíleně přes autorizované servisy vydělával.

Skandál vyvolal značné znepokojení spotřebitelů po celé Evropě. Ti proto žádají, aby byl proveden celoevropský průzkum postupů výrobců automobilů všude tam, kde je v procesu redukce výfukových plynů používán AdBlue. Některé zjištění totiž naznačují, že problém se netýká jen koncernu Stellantis. Zároveň žádají, aby výrobci chybu odstranili, bezplatně provedli opravu každé hlášené poruchy a odškodnili spotřebitele, kteří již museli v minulosti opravy financovat.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

review-person-icon
Ověřený zákazník

zakoupeno na runder.cz 21.08.2024

100%
Vše v pořádku, doporučuji
review-person-icon
Spokojený zákazník

zakoupeno na runder.cz 09.09.2024

100%
  • + Profesionální přístup
  • + Rychlé jednání
review-person-icon
Ověřený zákazník

zakoupeno na runder.cz 12.09.2024

100%
Za mňa som objavil úžasný obchod na moje autodiely pre moje auto. Určite budem u vás nakupovať aj znova Ak si udržíte svoju kvalitu a služby.
  • + Kontrola kompatibility s autom
Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Rychlá doprava  až do Vaší garáže
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku