Co je AdBlue?
Většina motoristů pojem AdBlue zná. AdBlue je deionizovaný vodný roztok syntetické močoviny, který slouží k selektivní redukci výfukových plynů. Močovina je vstřikována do filtru, kde chemickou reakcí přeměňuje zdraví a životnímu prostředí škodlivé oxidy dusíku na relativně neškodné látky. Snižuje jejich koncentraci až o 80%. Pomáhá tomu, aby naftové motory splňovaly emisní limity nastavené Evropskou unií.
Dieselové motory v případě nedostatku AdBlue nedokážou pracovat. To znamená, že po vypnutí motoru řidič auto opětovně již nenastartuje a je třeba navštívit servis a kapalinu doplnit. Dostat auto do tohoto stavu je však velmi nepravděpodobné, a musí být výrazně opomíjena péče samotným majitelem. Většina vozů totiž s velkým předstihem upozorňuje na nízkou hladinu AdBlue v nádrži.
Skandál se jménem AdBlue?
Majitelé dieselových automobilů Peugeot, Citroën a Opel (Stellantis) se však s problémem s AdBlue setkávali i přes nezanedbávání péče. Častokrát si kvůli konstrukční chybě museli sáhnout hluboko do své peněženky! O co vlastně jde?
Kontrolní systém daných automobilových značek hlásil problém i po doplnění čerstvého AdBlue. Řidiči vyběhla hláška o emisní chybě, která varovala, že vozidlo přejde do nouzového režimu se sníženým výkonem, a následně nebude možné nastartovat. Majiteli v tomto případě nezbývalo nic jiného než navštívit servis. Popřípadě software hlásil, že nádrž na AdBlue je téměř prázdná a je třeba kapalinu doplnit. Vystrašení řidiči však zjistili, že nádrž je vlastně plná, ale přesto museli auto odvézt do servisu.
Za opravu emisní chyby řidičům v průměru vyúčtovali tisíc eur. U některých se tento problém po nějaké době objevil znovu. Není se čemu divit, že si po čase naštvaní majitelé aut začali stěžovat na francouzském sdružení pro ochranu spotřebitelů UFC-Que Choisir. Sdružení se podařilo nasbírat až 1 731 vážných případů. Francouzi o tom následně informovali Evropskou organizaci pro ochranu spotřebitelů (BEUC).
Problém velkých rozměrů
BEUC se v problému začala angažovat a spustila vyšetřování, při kterém oslovila i další sdružení v rámci jednotlivých států Evropské unie. Vyšetřování ukázalo, že chyba nespočívala v podávání nekvalitních AdBlue, ale byla způsobena výrobními a konstrukčními nedostatky. Podařilo se jim sesbírat až 4 000 podnětů evropských spotřebitelů z oslovených zemí Evropské unie. Do června 2023 bylo evidováno 1 731 případů ve Francii, 2 411 v Belgii a více než 700 v Itálii. Je jasné, že za tuto chybu neměli v servisech platit spotřebitelé ale výrobce.
Nekalé praktiky?
Není žádným překvapením, že spotřebitelské organizace mají podezření na porušení zákona o nekalých obchodních praktikách. Při tak velkém množství případů o tom mateřský koncern prostě vědět musel. Spotřebitelské organizace proto podaly podnět přímo evropským kontrolním orgánům. Zároveň avizují, že koncern na těchto chybách cíleně přes autorizované servisy vydělával.
Skandál vyvolal značné znepokojení spotřebitelů po celé Evropě. Ti proto žádají, aby byl proveden celoevropský průzkum postupů výrobců automobilů všude tam, kde je v procesu redukce výfukových plynů používán AdBlue. Některé zjištění totiž naznačují, že problém se netýká jen koncernu Stellantis. Zároveň žádají, aby výrobci chybu odstranili, bezplatně provedli opravu každé hlášené poruchy a odškodnili spotřebitele, kteří již museli v minulosti opravy financovat.
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024