Některá auta přijdou, chvilku jsou známá a potom se na ně zapomene. Ale potom jsou tu taková, která se drží desetiletí a ne proto, že by byla nejdražší nebo nejvýkonnější, ale proto, že si najdou místo v srdcích řidičů. Seat Ibiza je přesně ten případ a v tomto článku se podíváme na vznik modelu, jeho historii i to, co všechno nabízí dnes.
(Zdroj: depositphotos.com)
Když Seat v roce 1984 představil první Ibizu, byl to důležitý milník. Šlo o už auto s vlastní identitou a bez licence Fiatu. Design navrhlo italské studio Italdesign pod vedením Giorgetta Giugiara, motory vznikly ve spolupráci s Porsche a o interiér se postaral německý Karmann. Výsledkem bylo malé, ale ambiciózní auto.
První Ibiza stála na základech Fiatu Ritmo, ale byla prostornější a jednodušší. Pod kapotou se objevily benzinové i naftové čtyřválcové motory od 0.9 do 1.7 litru, přičemž auto se vyrábělo ve dvou provedeních a to jako 3 jako 5 dveřové.
Díky perfektní dostupnosti dílů, spolehlivosti a nenápadnému šarmu se první generace mimořádně rychle rozšířila po celé Evropě a stala se ikonou.
Druhá generace přišla v roce 1993. Postavena byla na platformě VW Polo a přinesla modernější design a lepší bezpečnost. V nabídce byly benzinové motory od 1.0 MPI až po 2.0 litru, nechyběly ani dieselové agregáty a to 1.9 SDI a TDI.
Športovní verze GTI 16 V se 150 koňmi udělala z Ibiza dokonce i auto vhodné na závody, přičemž i v tomto případě byl model k dispozici jako 3 a jako 5 dveřový. Výbava už zahrnovala ABS, airbagy, elektrická okna a klimatizaci. Tento model následně prošel až dvěma facelifty a to prvním v roce 1996 a druhým v roce 1999.
Třetí generace Ibizy dorazila v roce 2002 a znamenala výrazný skok vpřed. Postavena byla znovu na platformě Volkswagenu Polo, přinesla ostřejší design, pevnější konstrukci a širokou nabídku motorů od 1.2 MPI až po sportovní 1.8 20V turbo s výkonem 180 koní ve verzi Cupra. Znovu tedy zaujala široké publikum.
Platilo to zejména pro design, který vypadal sportovněji, byl už na pohled svižnější a modernější a šlo o velmi stylové auto do města jakož i na delší trasy. V roce 2006 přišla modernizace, designově jen mírná, ale přibyly nové stupně výbavy.
V roce 2008 dostala Ibiza pokračování a to ve čtvrté generaci, tentokrát už s designem od Luca Donckerwolkeho. Platforma PQ25, sdílená s VW Polo, nabídla lepší tuhost karoserie. Motory zahrnovaly tříválce 1.2 HTP, turbobenzíny 1.2 TSI a 1.4 TSI, ale i dieselové agregáty 1.6 a 1.9 TDI. Rozšířila se i nabídka karoserií.
Kromě 3-dveřové verze a 5-dveřového hatchbacku jste si mohli Ibizu koupit i jako combi. Vrcholem byla verze Cupra a jejích 180 koní s převodovkou DSG.
Štvrtá generace se vyráběla do roku 2017, přičemž v roce 2012 dostala facelift exteriéru. Maska byla už na první pohled sportovnější a agresivnější a posunula se i technická úroveň. Přibyla verze Connect s technologií Full Link.
(Zdroj: depositphotos.com)
Nejnovějším modelem Seat Ibiza je její 5. generace. Nový model přišel na platformě MQB A0, stejné, jakou využívají koncernové VW Polo a Škoda Fabia.
V praxi to znamenalo lepší tuhost karoserie a vyšší bezpečnost. Poprvé v historii se Ibiza nenabízela jako třídveřový model, čímž se přizpůsobila trhu a jeho aktuálním potřebám. Přesto, design zůstal sportovní a s charakteristickými liniemi, které navazovaly na větší Leon. Interiér se posunul výrazně dopředu a to i materiálem.
Vynovený kokpit, nejnovější multimédia, ve vyšších výbavách i 8" dotykový displej s Apple CarPlay a Android Auto, bezklíčové startování, parkovací senzory či adaptivní tempomat, to vše přineslo světovou úroveň jízdy i pod logem Seat.
Pod kapotou 5. generace se objevily tříválce 1.0 MPI s 55 kW, následovaly přeplňované verze 1.0 TSI s výkonem 70 a 81 kW, ale v nabídce byl i čtyřválec 1.5 TSI 110 kW se systémem vypínání válců, který se objevoval ve výbavě FR. Dieselové verze 1.6 TDI byly v nabídce jen krátce a později je úplně nahradily benzíny.
Pátou generaci si zákazníci oblíbili zejména pro to, že spojila kompaktní rozměry s výbavou, jakou předtím nabízely jen prestižnější a prémiovější značky. Delší rozvor zajistil více místa i vzadu, takže auto se stalo univerzální i mimo město.
Seat Ibiza je dnes určitě jedno z nejpopulárnějších kompaktních vozidel nejen této španělské automobilky, ale i všeobecně na trhu. Její hlavní výhodou je výborný poměr ceny a výkonu. Ibiza sice byla vždy cenově dostupná, ale až s posledními generacemi začala nabízet technologie a výbavu, které předběhly její třídu.
Velkým plusem auta je jeho design. Pokud máte rádi neokoukaný styl, líbí se vám hatchbacky a chcete něco, co nebude nikdy nudné, Ibiza je skvělá volba.
Silnou stránkou je i široká nabídka motorů, ať už jde o úsporné tříválce, v minulosti i dieselové agregáty, ale i o svižné sportovní verze. Díky spolupráci s koncernem VW má za sebou stabilní technickou základnu a výborné zpracování dílů.
Samozřejmě, ani Ibiza není bez chybiček. Některé starší modely trpí horším odhlučněním i zpracováním materiálů uvnitř. Tříválce v základní výbavě mohou působit líně, zejména při delších trasách nebo při jízdě ve stoupáních. Auto se sice chlubí zajímavým designem, ale některé detaily jsou nedotažené.
Pokud bychom to ale měli shrnout, Seat Ibiza je ve své třídě a kategorii velmi silnou konkurencí. Byla vždy tak trochu mladá, nespoutaná a nikdy nehrála na první dojem, ale každého si získala tím, co přinesla během jízdy. A to se počítá!
zakoupené na runder.cz 04.05.2025
zakoupené na runder.cz 15.04.2025
zakoupené na runder.cz 11.04.2025
zakoupené na runder.cz 30.04.2025
zakoupené na runder.cz 01.05.2025
zakoupené na runder.cz 06.05.2025