Pokud milujete vůni benzínu, hluk motorů a napětí, které by se dalo krájet, jméno Sebastien Ogier vám pravděpodobně netřeba představovat. Tento francouzský jezdec patří mezi největší legendy světa rallye a nejen pro počet jeho vítězství. Jeho kariéra je plná zvratů, úspěchů i chvil, kdy se zastavil dech. Pojďte ho poznat!
(Zdroj: depositphotos.com)
Sebastien Ogier se narodil 17. prosince 1983 v městě Gap ve Francii. Malé horské městečko, obklopené Alpami, bylo ideální k tomu, aby se mladý Seb naučil vnímat cestu očima, ale i citem. Jak se ukázalo, toto jeho vnímání bylo správné.
Stejně jako mnozí jiní šampioni, i Ogier začal s motokárami. Závodění v klasickém smyslu přišlo až později, když se rozhodl zkusit štěstí v národním výběrovém programu pro mladé talenty s názvem Rallye Jeunes. Tato soutěž byla ve Francii známá jako odrazový můstek pro budoucí talenty, avšak konkurence byla obrovská.
Přesto se Ogierovi v roce 2005 podařilo zvítězit, výhrou získal místo v seriálu Peugeot 206 Cup, kde si změřil síly s profesionálními jezdci.
První sezóny byly hlavně o učení, ale Ogier rostl rychle. Spolu se spolujezdcem Julienem Ingrassiom se stále častěji objevovali na předních místech. V roce 2007 už vyhrál celý Peugeot Cup a začal se o něj zajímat širší svět rally.
I když na královský šampionát v rally ještě neměl, bylo jasné, že to není další jezdec do počtu. Vše nasvědčovalo tomu, že má talent a to se ukázalo už v roce 2008. V této sezóně se totiž zúčastnil kompletního programu juniorských mistrovství světa v rally a po náročné sezóně plné vítězství i pádů nakonec získal titul.
V roce 2008 se Sebastien Ogier poprvé postavil na start světového šampionátu a to na Rally Mexiko. Ačkoli byl tehdy ještě jen jezdcem v juniorské kategorii, ukázal, že se s ním musí počítat. Vyhrál svou třídu a zároveň získal už i první body.
Tohoto jeho výkonu si všiml Citroën a dal mu šanci v plnohodnotné WRC verzi vozu Citroën C4. Ačkoli havaroval, ukázal cit pro rychlost a přehled.
Následující sezóny v Citroënu přinesly jeho první velká pódia a vítězství. Sebastien se stal stálicí v TOP 5 a začal se stále častěji porovnávat s týmovým kolegou, legendárním Sébastienem Loebem. Rivalita v týmu rostla, zejména když Ogier začal Loebovi pravidelně konkurovat a to i body, zejména třetím místem v roce 2011.
V týmu ale bylo místo jen pro jednoho lídra a tak se Ogier rozhodl pro rok 2012 přijmout nabídku za tým Volkswagen. Zatímco ještě v roce 2012 jezdil za Škoda Fabia, od sezóny 2013 dostal Polo R pro WRC a tituly šampiona se začaly sypat.
V sezónách 2013 až 2016 totiž s tímto vozem dokázal vybojovat čtyři tituly mistra světa v rally. Nejvíce se mu dařilo hned v úvodní sezóně, kdy nasbíral 290 bodů a dominoval. Množství vítězství a pódiových umístění získal i v dalších ročnících a to s 267, 263 a 268 body. Po roce 2016 se však z týmu Volkswagen poroučel.
(Zdroj: depositphotos.com)
Po 4 titulech s Polem se pro sezónu 2017 rozhodl Ogier pro změnu a přestoupil do týmu M-Sport a vozu Ford Fiesta. Hned v první sezóně vyhrál Rally Monte Carlo i Rally Portugalsko a s dalšími pódiovými umístěními získal svůj 5. titul mistra světa. V 2018 přidal 4 vítězství a opět vyhrál šampionát, ačkoli už jen velmi těsně.
V roce 2019 se Ogier vrátil do Citroënu, kde začínal. Jeho výsledky už ale byly nevyrovnané. Vyhrál sice Monte Carlo, Mexiko a Turecko, ale technické problémy ho stály titul. Sezónu ukončil na 3. místě, poté co Ott Tänak získal titul šampiona.
V sezóne 2020 přešel Ogier k Toyotě. Ve zkrácené sezóně, kterou ovlivnila pandemie, zvítězil v Monze, což mu spolu s dalšími silnými výkony, 2. místem v Monte Carlu a 3. v Estonsku, zajistilo sedmý titul. Ten obhájil i v roce 2021, kdy přidal 5 vítězství a získal 8. titul mistra, čímž se přiblížil k rekordu Sébastiena Loeba.
Od 2022 jezdí Ogier už jen vybrané podniky. V roce 2022 například vyhrál Katalánsko, v 2023 přidal triumfy v Monte Carlu, Mexiku a Keni. V roce 2024 vyhrál Portugalsko, Itálii a Řecko. I těchto pár účastí mu stačí na seriózní výsledky.
Sebastien Ogier tak i nadále dokazuje, že je stále silný. Jedinou otázkou zůstává, zda bude historicky nejlepší, například lepší než Colin McRae.
Ogier během své kariéry nejezdil pouze klasickou WRC rally. Vyzkoušel i Porsche Supercup, ADAC GT Masters a v roce 2017 testoval monopost F1 od Red Bullu.
V roce 2022 se poprvé zúčastnil 24 hodin Le Mans ve třídě LMP2, i když nešlo o vítězství, ukázal, že umí jezdit rychle i mimo klasické rallye trati. Zúčastnil se také několika exhibic a prestižních eventů. V roce 2011 ovládl Race of Champions, v následujících letech si víckrát zajezdil i na sněhu nebo asfaltu.
Ať už řídil cokoli, jeho přirozená rychlost a přehled byly vždy viditelné. Zajímavostí je, že Ogier vyhrál titul WRC s Volkswagenem, Fordem i Toyotou a má nejvíce vítězství na Rally Monte Carlo, konkrétně 10.
V sezóne 2013 získal dosavadní maximum a to 290 bodů, přičemž během kariéry nasbíral více než 3 000 bodů, což je historické maximum. Co se týče soukromého života, ten má Ogier uspořádaný. Od roku 2014 ženatý s Andreou Kaiser, německou televizní moderátorkou. Mají syna Tima. Je známý tím, že si střeží své soukromí.
Ogier se však angažuje i mimo závodní svět. Podporuje Make-A-Wish France a v roce 2021 věnoval část výhry ze Safari Rally na pomoc dětem. I to je důvod, proč jeho kariéra a život poutají pozornost nejen jako závodníka, ale i osobnosti.
zakoupené na runder.cz 17.06.2025
zakoupené na runder.cz 11.06.2025
zakoupené na runder.cz 22.06.2025
zakoupené na runder.cz 19.06.2025
zakoupené na runder.cz 22.06.2025
zakoupené na runder.cz 11.06.2025