Pokud se zmíní spolehlivé a cenově dostupné auto, které si dokáže získat srdce nejvíce typického řidiče na Slovensku či v Česku, pak je Škoda Fabia mezi prvními jmény. Tento nenápadný, avšak nesmírně praktický model, má za sebou bohatou historii plnou vylepšení, nových řešení a úspěchů. Pojďte s námi objevit její příběh!
(Zdroj: depositphotos.com)
Koncem 90. let se Škoda rozhodla nahradit model Felicia a výsledkem byla Fabia, která se představila na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1999.
Vznikla na nové platformě A04, kterou sdílela s Volkswagen Polo a Seat Ibiza. Toto technické zázemí posunulo Fabii na zcela novou úroveň kvality a první generace se takto vyráběla do roku 2007. Od začátku byla dostupná jako hatchback, později přibyly kombi a sedan, přičemž design byl jednoduchý, ale hlavně funkční.
To bylo přesně to, co zákazníci očekávali. Interiér působil překvapivě kvalitně a z pohledu motorizace byla nabídka široká. Základ tvořily benzinové motory jako 1.0 MPI, 1.2 HTP tříválec či 1.4 MPI, nechyběl ani výkonný 1.4 16V s až 100 koňmi.
Naftové verze byly v základu jako 1.9 SDI nebo 1.9 TDI, které přinesly nízkou spotřebu, ale jen za cenu nižšího výkonu. Vrcholem byla Fabia RS a motor 1.9 TDI se 130 koňmi. Celkově Fabia na silnici působila vyspěle. Měla solidní jízdní vlastnosti, dobré řízení a na tu dobu i dobré odpružení. Neoslnila, ale v ničem nezklamala.
Ve srovnání s konkurencí ve své třídě však nabízela dobrý kompromis mezi pohodlím a ovladatelností. Fabia se tak stala symbolem spolehlivosti, cenové dostupnosti, jednoduché údržby a v nabídce byla i jako Laurin & Klement.
Druhá generace Fabie navázala na úspěch předchůdkyně. Byla o něco větší, nabízela více prostoru vzadu a v kufru a působila o něco moderněji. Design sice neohromil, ale vsadil na funkční jistotu a byl mnohem více zaoblenější.
V nabídce byly znovu víceré karosářské verze, tentokrát však už ne jako sedan, čili Fabii II jste si mohli koupit jako hatchback nebo jako praktické kombi.
Interiér byl slušně zpracovaný a především ve vyšších výbavách jako Elegance nebo Monte Carlo působil hodnotněji, než by zákazník čekal v malém autě. Nabídka motorů byla od základního 1.2 HTP, naftu zastupoval 1.9 TDI a úspornější 1.6 TDI a k dispozici byla i športová verze RS 1.4 TSI s dvouspojkovou převodovkou DSG.
Třetí generace dorazila v roce 2014 a přinesla svěžejší design. Byla modernější a působila dynamičtěji, znovu jako hatchback a kombi. Motory se zúžily na benzinové tříválce 1.0 MPI a 1.0 TSI, které překvapily úsporou i kultivovaností.
V nabídce chvíli figuroval i 1.4 TDI, ale později nafta ustoupila. Výbavy jako Ambition, Style a Monte Carlo nabídly mnoho doplňků, včetně moderního infotainmentu, tempomatu, parkovacích senzorů nebo LED denního svícení. Třetí generace skutečně designově, prostorově i kvalitou dospěla a byla velmi populární.
(Zdroj: depositphotos.com)
Čtvrtá generace přšla v roce 2021 a byla to nejvýraznější změna v historii modelu. Auto narostlo ve všech směrech a poprvé přesáhlo délku 4 metrů. Postavena je na platformě MQB-A0, kterou využívají i modely VW Polo či Audi A1.
Designově působí ostřeji a sportovněji. Přední světla s LED technologií, hranatější linie karoserie a širší maska jí dávají mnohem elegantnější vzhled. V interiéru je cítit i koncernový posun, nový digitální přístrojový panel, větší infotainment a kvalitnější materiály. To vše je pro Fabii IV jasným skokem vpřed po každé stránce.
Z motorizací zůstaly jen benzinové. Základ tvoří tříválec 1.0 MPI, následuje 1.0 TSI se 110 koňmi a vrcholem je čtyřválec 1.5 TSI se 150 koňmi s automatickou převodovkou DSG a výbavou Monte Carlo. Naftové motory už v nabídce nejsou.
Výbava se rozšířila a kromě známých Ambition a Style přibyla robustnější verze Active. Chybět nesmí oblíbená Monte Carlo, která dává Fabii sportovnější charakter, různé černé doplňky, sportovní sedadla, agilnější volant či snížený podvozek. Škoda však nabízí i bohaté dodatečné balíčky výbavy, takže si můžete auto přizpůsobit.
Nejnovější Fabia je plnohodnotným kompaktním hatchbackem se vším, co si žádá moderní doba. To je vidět i na její popularitě a číslech prodejů.
Škoda Fabia si za více než dvě dekády vybudovala pověst jednoho z nejspolehlivějších a nejpraktičtějších aut ve své třídě. Od skromných začátků až po čtvrtou generaci, vždy nabízela rozumný poměr ceny, zpracování, materiálů a výbavy.
Silnou stránkou Fabie byla vždy univerzálnost. Ať už jste potřebovali jednoduché auto na dojíždění do práce, rodinný kombík na výlety nebo stylový městský hatchback, Fabia nikdy nezklamala. Díky spolupráci s koncernem VW se mohla opírat o osvědčenou techniku a postupně přinášela prvky, které patřily spíše do vyšších tříd.
Některé generace však měly i své slabiny. Starší motory 1.2 HTP byly spolehlivé, ale slabé. Některé TSI jednotky v druhé generaci potrápily řidiče s výkonem, ale ačkoliv Fabia neoslnila dynamikou, což ani nebyl její cíl, vždy byla praktická.
Nejnovější Fabia už nepatří mezi ta úplně nejlevnější malá auta, zejména ve vyšších výbavách se její cena může vyšplhat vysoko. Ne každému sedne i to, že v nabídce chybí dieselové motory, což může odradit ty, kteří jezdí dlouhé trasy. Přináší však moderní design, kvalitní zpracování a výbavu, která byla kdysi výsadou vyšších tříd.
Škoda Fabia je řešením pro ty, co chtějí úsporné a spolehlivé auto. Servisní síť je široká a náhradní díly jsou na solidní úrovni. Co víc si tedy přát, že?
zakoupené na runder.cz 01.07.2025
zakoupené na runder.cz 25.06.2025
zakoupené na runder.cz 28.06.2025
zakoupené na runder.cz 07.07.2025
zakoupené na runder.cz 01.07.2025
zakoupené na runder.cz 25.06.2025