Spalovací motor na amoniak
Čínský státní koncern Guangzhou Automobile Group Co. (GAC) představil v rámci konference Tech Day 2023 spalovací motor s emisemi o 90% nižšími, než v případě klasických agregátů, které spalují fosilní paliva. GAC uvedl, že se jim podařilo vyvinout čtyřválec o objemu 2,0 litru s uváděným výkonem 120 kW. Zajímavostí je, že motor dokáže spalovat kapalný amoniak. Z jednotlivých parametrů je zřejmé, že jde o motor, který je primárně určen pro osobní automobily.
„Je těžké amoniak spalovat rychle, ale tento problém jsme vyřešili a palivo jsme začali používat v osobních automobilech,“ řekl Čchi Chung-čung z výzkumného a vývojového centra GAC.
Mimo jiné je amoniak vysoce toxickou látkou plynného skupenství, která je používána k výrobě průmyslových hnojiv či močoviny (AdBlue). Má však poměrně závažný dopad na zdraví člověka. Dokáže leptat oči, dýchací cesty a kůži. Při vyšších koncentracích může způsobit na těle rozsáhlé omrzliny a vzhledem ke své zásaditosti má schopnost měnit pH vodních ekosystémů.
Bezpečnostní riziko
GAC připouští, že vzhledem k vysoce toxické povaze amoniaku je v budoucnosti třeba řešit řadu bezpečnostních aspektů. Nevýhodou může být nedokonalé spalování paliva při starším agregátu. Došlo by tak k jeho uvolňování do prostředí, což by nebylo dobré pro člověka a ekosystémy.
Zároveň v případě nehody auta na amoniak, by mohlo dojít k závažnému ohrožení zdraví. Pokud by došlo k poškození palivové nádrže látka by unikla do prostředí a mohla by způsobit větší škody na zdraví a prostředí než samotná nehoda. Jelikož zatím jde jen o koncept, jsme zvědaví co přinese další vývoj.
GAC přiznal, že mají před sebou ještě spoustu práce. „Před námi jsou velké výzvy. Překonání technické složitosti spalování amoniaku, zajištění efektivního výkonu motoru a vytvoření spolehlivého dodavatelského řetězce jsou klíčové faktory pro rozšíření tohoto alternativního paliva. Vzhledem k toxické povaze amoniaku je třeba komplexně řešit i bezpečnostní aspekty,“ píše automobilka v tiskové zprávě.
Využití v lodní dopravě
Doposud se amoniak jako alternativní palivo zmiňoval zejména v souvislosti s nákladní a lodní dopravou. Tyto oblasti dopravy jsou lépe připraveny na manipulaci s toxickou látkou, protože existují různé bezpečnostní protokoly a systémy. Obě způsoby dopravy již s amoniakem zkušenosti mají kvůli jeho přepravě jako suroviny pro výrobu hnojiv.
Dejte nám vědět, zda vidíte v tomto konceptu budoucnost osobní dopravy.
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 08.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 13.11.2024