Subaru Impreza je auto, které si vysloužilo status legendy. Pro někoho symbol spolehlivosti, pro jiné synonymum závodění a syrové jízdní dynamiky. Od běžných cest až po nejnáročnější rally tratě si Impreza vždy šla vlastní cestou. Jak tento model vznikl, jaká je jeho historie, co vše přinesl a co nabízí? Podívejte se!
Na začátku 90. let Subaru hledalo náhradu za model Leone a rozhodlo se vstoupit do kategorie kompaktních sedanů i kombi vozidel současně.
Výsledkem byla Impreza , která debutovala v roce 1992 a hned od začátku se odlišovala od konkurence. Nabízela symetrický pohon všech kol AWD a motor typu boxer, což jí zabezpečilo výborné jízdní vlastnosti. Díky tomu se stala ideálním autem na každodenní použití, ale i na dynamickou jízdu v různých podmínkách.
Základní verze měly atmosférické motory o objemu 1.6, 1.8 a 2.0 litru s výkonem od 90 do 135 koní. Pro řidiče, kteří by chtěli ještě více, přineslo Subaru Impreza WRX 2.0 litrový přeplňovaný motor, který měl výkon 211 koní.
Vrcholným modelem se stala verze WRX STI, která v japonské specifikaci nabízela až 280 koní. Spolu s 5-stupňovou manuální převodovkou, sportovním podvozkem a výkonnými brzdami patřila mezi nejrychlejší kompaktní sportovní auta své doby. Impreza se tak už během své první generace vyvíjela na něco víc, než byla na úvod.
Vrcholným modelem se stal limitovaný 22B, představený v roce 1998 jako odpověď na úspěchy v rallye soutěžích. S rozšířenou karoserií, 2.2-litrovým turbomotorom a agresivním vzhledem patří dodnes mezi nejžádanější verze.
Druhá generace Imprezy (GD/GG) dorazila v roce 2000 s pevnější karoserií a lepší bezpečností. Sedan i kombi nabízely atmosférické motory 1.6, 2.0 a 2.5 s výkonem do 165 koní. Skutečný výkon přinesla WRX s 2.0-litrovým turbem a výkonem 218 koní, později zvýšeným na 225 koní. Vrcholná verze WRX STI měla až 280 koní.
Facelift v roce 2005 přinesl agresivnější design s světly inspirovanými stíhačkami, lepší diferenciál DCCD, větší brzdy Brembo a motor WRX 2.5 Turbo.
Třetí generace (GE/GH/GR) debutovala v roce 2007 a přinesla překvapivou změnu. WRX i STI byly totiž zpočátku nabízeny výhradně jako pětidveřový hatchback. To sice zlepšilo praktičnost auta, ale fanoušci sedanu nebyli vůbec nadšeni.
Standardní verze dostaly atmosférické motory 1.5, 2.0 a 2.5 litru s výkonem do 170 koní. WRX 2.5 Turbo začala na 230 koních a v roce 2009 byla posílena na 265 koní. WRX STI třetí generace měla 2,5l turbomotor s výkonem 300 koní. Subaru tak změkčilo její charakter, čímž si získalo více fanoušků, ale ztratilo část své závodní povahy.
Zatímco druhá generace upevnila legendární status Imprezy, třetí se zaměřila na komfort a širší klientelu. Navzdory změnám zůstaly WRX a STI ikonickými sportovními modely, které měly skvělé jízdní vlastnosti a zároveň závodní charakter.
Čtvrtá generace Subaru Impreza Subaru Impreza (GT/GK), představená v roce 2016, přinesla zcela novou globální platformu SGP. Ta zlepšila tuhost karoserie, bezpečnost a jízdní vlastnosti. Impreza se stala komfortnější a lépe vybavenou, přičemž si zachovala tradiční hodnoty typu symetrický pohon všech kol či motor typu boxer.
Nová Impreza přišla jako hatchback i sedan a pod kapotou se objevily atmosférické motory, 1.6 l a 114 koní, případně 2.0 l a 156 koní. Obě verze byly spřaženy s bezstupňovou převodovkou CVT Lineartronic, která výrazně zlepšila jejich spotřebu.
Přesto si Subaru Impreza zachovala stabilitu a skvělé jízdní vlastnosti, které z ní udělaly jedno z nejlepších aut s pohonem 4 x 4 v celé své třídě.
Interiér nejnovější generace prošel výrazným vylepšením. Přibyly kvalitnější materiály, nový infotainment Subaru Starlink a výrazně lepší byla i bezpečnostní výbava. Největší novinkou byl systém EyeSight s adaptivním tempomatem, automatickým nouzovým brzděním a dalšími pokročilými asistenčními technologiemi.
I když se ostré modely WRX a STI osamostatnily, Impreza si zachovala svou identitu. Dodnes nabízí spolehlivost, vynikající trakci v jakýchkoli podmínkách a nejlepší zážitek z jízdy ve třídě kompaktních hatchbacků.
Subaru Impreza se do světa motorsportu zapsala velkými písmeny. Už od první generace byla základem pro soutěžní speciály, které dominovaly světovým rally tratím. Subaru World Rally Team vstoupil do WRC v roce 1993 a od té doby se jméno Impreza stalo synonymem pro rychlost, odolnost a jízdní schopnosti na různých površích.
V 90. letech sbírala vítězství díky legendárním jezdcům jako Colin McRae, Richard Burns a Petter Solberg, kteří získali množství titulů mistra světa v rallye. Subaru si připsalo i tři tituly mezi konstruktéry, což je unikátní úspěch.
Soutěžní úspěchy vedly k vývoji sportovních silničních modelů WRX a WRX STI, které přinesly závodní technologii do světa běžných řidičů na silnicích.
První WRX byla uvedena na trh v roce 1992 a později přinesla ostřejší verzi STI s výkonnějším turbomotorem, tužším podvozkem a lepšími brzdami. Výkony se pohybovaly mezi 280 až 310 koňmi, což spolu s pohonem všech kol zajistilo skvělou trakci a výjimečné jízdní vlastnosti. Díky tomu se WRX STI zařadilo mezi nejlepší sportovní sedany.
Po odchodu z WRC v roce 2008 WRX STI pokračoval v závodních úspěších a lámaní rekordů na Nürburgringu nebo Pikes Peak. I když Subaru již nesoutěží na nejvyšší úrovni, duch rally zůstává stále součástí jeho sportovních modelů!
zakoupené na runder.cz 31.01.2025
zakoupené na runder.cz 22.01.2025
zakoupené na runder.cz 31.01.2025
zakoupené na runder.cz 10.02.2025
zakoupené na runder.cz 20.01.2025
zakoupené na runder.cz 08.02.2025