Nejdůležitější součástí údržby auta je mytí karoserie, která tvoří většinu viditelné plochy auta. Karoserie aut je vyrobena z kombinace moderních materiálů, včetně oceli, hliníku a kompozitních uhlíkových laminátů či sklolaminátů.
Péče o karoserii proto musí být komplexní a zároveň s tím poskytuje i komplexní ochranu. Nejdůležitější je proto její mytí, které odstranit z povrchu karoserie nečistoty, vodní kámen po dešti, prach a částice soli. Všechny tyto faktory mohou poškodit karoserii, poškrábat ji, způsobit rýhy a zcela znehodnotit vzhled.
Druhým důvodem, proč auto mýt a aplikovat na něj i autokosmetiku v podobě syntetických prostředků , je ochrana před korozí, včetně podvozku.
Součástí saponátů je i ochrana před UV zářením, neboť sluneční záření může poškodit lakovaný povrch. Neméně důležitý význam má mytí i pro zachování lesku, k čemuž se využívají tekuté a tuhé vosky určené speciálně pro karoserii.
Během zimního období je zase údržba auta a jeho čištění důležité pro odstranění ledu, námrazy a sněhu. Mělo by to však být bez použití hrubých nástrojů, které by mohly poškrábat povrch karoserie nebo skla, k čemuž lze využít právě vysokotlaké čištění vodou. V tomto případě je ideální čištění při teplotě nad 0 °C.
Prvním specifikem pro mytí auta v zimě je nízká teplota. Chcete-li zabránit zamrznutí vody a problémům spojeným s nízkými teplotami, včetně možného poškození laku, musí být teplota nad bodem mrazu, ideální, bude-li alespoň 4 °C.
Druhým specifikem je nutnost odstranit z auta kusy sněhu a ledu dříve, než se bude mýt. Pokud byste tak neučinili, hrozí poškození laku, těsnění i skla.
Ideální je, pokud byste auto myli buď ohřívanou nebo vlažnou vodou, případně na místě, kde je prostor vyhřátý, ideálně tedy v interiérech. Pokud to nelze, snažte se auto umýt za co nejkratší dobu, samozřejmě s ohledem na důkladné umytí a vyčištění celé jeho plochy a částí. Po umytí je pak důležité auto úplně vysušit.
Pokud jde o to, co v zimě nedělat, tak určitě nevynechejte předmytí. Díky tomu rychle a jednoduše odstraníte sůl a hrubou špínu, které by mohly způsobit poškrábání povrchu. Vyhněte se také mytí při nízké teplotě a v mrazu.
Speciálně v zimě nezapomeňte na spodní část, kde se hromadí sůl a špina, což je rizikem pro vznik koroze. Na zamrzlý povrch však nepoužívejte horkou vodu, může způsobit trhliny. Totéž platí pro hrubé kartáče, které by mohly v zimě nejvíce poškodit lak, plastové a chromové části. Na těsnění nepoužívejte přípravky s alkoholem.
Když jsme si už řekli, co dělat a co nedělat, uveďme si ve stručnosti ideální postup umytí auta v zimě a několik tipů pro co nejefektivnější výsledek.
Prvním tipem je využívat samoobslužné myčky aut, které mají obvykle ohřívanou vodu a speciální program pro rychlejší schnutí. Na úvod mytí nezapomeňte na předmytí vozidla shora dolů, abyste odstranili nánosy prachu, špíny a solí.
Potom začněte mytí vysokým tlakem vody, postupujte od střechy přes okna až po spodek karoserie a kola, přičemž auto budete permanentně objíždět po jeho obvodu. Následně aplikujte zmíněné přípravky na disky a přepněte program na tekutý šampon bez kartáče. Ten aplikujte na karoserii shora dolů, včetně všech kol.
Během toho, jak bude šampon působit, můžete umýt vysokým tlakem vody podvozek a po jeho vyčištění pokračujte karoserií shora dolů, dokud nesmyjete šampon. Potom přepněte na program s tekutým voskem a auto důsledně opláchněte.
Na závěr zvolte koncový oplach osmotickou vodou, která nezanechává žádné fleky vodního kamene. Speciálně v zimě se snažte o co nejrychlejší umytí, včetně následného vysušení, ideální programem se stlačeným vzduchem. Po takovémto umytí můžete na auto dodatečně aplikovat keramickou ochranu pro zvýšení odolnosti laku v zimě.
Péče o auto v zimě i během roku musí kromě karoserie zahrnovat i čištění a mytí jiných částí, včetně pneumatik, oken, disků a chromových částí.
Pokud jde o disky, během předmytí karoserie je nejlepší je opláchnout a následně na ně aplikovat sprej na disky pro rozpuštění mastnot , olejových skvrn a usadenin. Potom je stačí už jen opláchnout a vysušit hadříkem s jemným vláknem. Pneumatiky je nejlepší ošetřit po umytí speciálním prostředkem k zachování jejich textury.
Okna kromě standardního mytí je dobré na závěr opláchnout osmotickou vodou, někdy nazývanou také demineralizovaná voda. Ta nezanechává fleky od vodního kamene na karoserii, chromu, plastech ani oknech a tak zde nezůstanou žádné „kapky“.
Co se týče čištění a údržby vozidla v zimě, kromě mytí v automyvárce je dobré věnovat mu pozornost i doma. K tomu jsou ideální speciální čisticí prostředky na okna se zimním složením nebo rozmrazovací spreje na skla auta . Totéž platí i pro chromové nebo plastové části, které můžete ošetřit u sebe doma v garáži.
Po zimě, kdy je lak nejvíce poškozen nejen od solí, ale také od kamínků, které se někde používají namísto silniční soli, je dobré ošetřit drobné oděrky i tyčinkami na opravu laku. Podle značky a VIN čísla umíte najít i přesný odstín laku.
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024