Ne každý den se narodí závodník, který přepíše historii rallye. Jen několika se to podařilo a mezi tato jména, která jsou dnes již legendou, patří i Tommi Mäkkinen. Fin si s ledovým klidem vyjel respekt, obdiv a 4 světové tituly, což mluví samo za sebe. Jaká byla jeho kariéra, jak začínal, co všechno vyhrál a jaké rekordy drží?
(Zdroj: depositphotos.com)
Tommi Mäkkinen se narodil 26. června 1964 v Puuppole, klidné vesničce uprostřed finské přírody a jen kousek od města Jyväskylä. Právě toto město se později stalo symbolem finské rallye a epicentrem jeho budoucí kariéry, ačkoli tomu tak být nemuselo.
Vyrůstal totiž obklopen lesy, sněhem a prostředím, které přálo spíše farmaření. Ano, Tommi chtěl jako dítě být farmářem a pomáhat otci.
Na druhou stranu, už od malička měl blízko k motorům. Ne proto, že by někdo v rodině jezdil profesionálně, ale spíše proto, že to bylo přirozené. V zemi, kde je zima 8 měsíců a šotolinové cesty jsou standardem, bylo vše pro to přímo předurčeno.
První jezdecké zkušenosti získával na starých autech po vesnici, na polních a lesních cestách, kde začínal jezdit už od svých 15 let traktorem. Takto pomáhal otci a zároveň se dostával do terénu. Ukázalo se, že pro jízdu má talent, a to nejen pro jízdu na traktorech. Když mu bylo 21 let, koupil si své první auto, a to Ford Escort RS2000.
O rok později už absolvoval 20 závodů a začal se v jízdě na nehostinném terénu zdokonalovat. Mladý Mäkkinen zároveň vnímal další finské piloty a viděl v nich vzor. Ukázalo se, že má nejen talent, ale i přirozený cit pro rychlost.
Mäkkinen se začal na scéně objevovat koncem 80. let. V roce 1988 si připsal první úspěch a ovládl finské mistrovství v rally ve skupině N s vozidlem Lancia Delta HF 4WD. Tento titul mu otevřel cestu k závodům už i za hranicemi Finska.
Ačkoli zpočátku jezdil převážně jako soukromník, už tehdy ukázal, že na to má. Následující roky až do roku 1991 jezdil za menší týmy a vystřídal několik aut včetně Mitsubishi, Mazdy a Nissanu. V sezóně 1990 si připsal už první body ve WRC s vozidlem Mitsubishi Galant, skončil totiž 6. na Novém Zélandu a 7. v Austrálii.
Následně jezdil různé závody v šampionátu, ale až rok 1994 byl pro Tommiho přelomový. Po startu sezóny s Nissanem se Mäkkinen dostal k Fordu, a právě tam zaznamenal svůj první triumf ve WRC, a to rovnou na legendární Rally 1000 doma ve Finsku.
To nejlepší přišlo v roce 1996, kdy s Mitsubishi Lancer Evolution III získal svůj první titul a 123 bodů. Stačilo mu k tomu 5 vítězství. O rok později titul obhájil, ačkoli získal už jen 63 bodů. Spojení Mäkkinen a Mitsubishi se ukázalo jako vítězné, a to i v roce 1998. Právě v tomto období byla jeho rivalem další legenda, Colin McRae.
Poslední titul získal v ročníku 1998 s Lancer Evo VI. Konzistentními výkony vybojoval 62 bodů, a tak mu 4 vítězství stačila znovu na titul, celkově již svůj čtvrtý.
(Zdroj: depositphotos.com)
Další ročníky však už tolik štěstí nepřinesly. V sezóně 2000 zaznamenal pouze jedno vítězství a celkově 5. místo s 36 body. O rok později se mírně zlepšil, ale stačilo to pouze na bronz a 41 bodů. Byl tak nejvyšší čas něco změnit. A to se stalo.
Po letech s Mitsubishi se Mäkkinen rozhodl pro novou výzvu. V roce 2002 přestoupil do týmu Subaru, kde nahradil mistra světa Richarda Burnse. Subaru mělo silné zázemí s kvalitní technikou a Tommi dostal do rukou Imprezu WRC2001, později WRC2002. Vše tak bylo teoreticky nastaveno na úspěch, a ten přišel hned na úvod.
Na Rally Monte Carlo 2002 si připsal své 24., ale zároveň i poslední vítězství v kariéře. Paradoxně vyhrál po penalizaci Sébastiena Loeba, který sice byl nejrychlejší, ale porušil pravidla servisní zóny. Mäkkinen tak vytěžil maximum z okolností.
Celkově se mu ale už tak nedařilo, a na konci ročníku získal 22 bodů, a tak obsadil 8. místo. I on sám už jakoby cítil, že toto je na šampiona málo.
Rok 2003 tak byl jeho poslední v pozici aktivního jezdce ve WRC. Navzdory velké snaze a dobrému začátku, když byl 2. na Rally Švédska, se opět trápil s výkonností vozidla. Mäkkinen tak získal pouze 30 bodů a sezónu uzavřel znovu na 8. místě. Jeho poslední závod byl na Rally Velké Británie, kde naposledy vystoupil na pódium.
Ačkoli se jméno Mäkkinen spojuje zejména se světovým šampionátem WRC, nebylo to jediné místo, kde soutěžil. Ještě předtím, než se naplno usadil ve WRC, závodil i v národních a regionálních finských šampionátech, kde získal první zkušenosti. V roce 1988 ovládl finské mistrovství skupiny N, což byl jeho odrazový můstek do světa.
Mimo WRC se ukázal i na různých exhibičních a menších mezinárodních podnicích. V roce 2000 vyhrál prestižní Race of Champions, kde porazil jezdce z různých motoristických disciplín. Tyto závody byly ukázkou jeho talentu i mimo rally.
Když se podíváme na statistiky, ty mluví jasně. Mäkkinen startoval ve 139 závodech WRC, z toho 24 vyhrál, 45krát byl na pódiu a nasbíral celkem 544 bodů.
Je čtyřnásobným mistrem světa v rally, což ho řadí mezi TOP 3 jezdce historie podle počtu titulů spolu s Kankkunenem a hned za Ogierem a Loebem. Po ukončení kariéry založil firmu Tommi Mäkkinen Racing, která staví a připravuje rally auta. Jeho technické know-how tak využívali jezdci, kteří začínali, ale i zkušení veteráni.
V roce 2016 přišel jeho velký návrat, ale už jako šéfa týmu Toyota Gazoo Racing WRC. Pod jeho vedením Toyota získala v roce 2018 titul mezi konstruktéry, čímž se stal prvním v historii, který vyhrál titul ve WRC jako jezdec i jako týmový manažer!
zakoupené na runder.cz 11.06.2025
zakoupené na runder.cz 10.06.2025
zakoupené na runder.cz 23.06.2025
zakoupené na runder.cz 28.06.2025
zakoupené na runder.cz 14.06.2025
zakoupené na runder.cz 25.06.2025