expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Tommi Mäkkinen: kariéra, životopis, tituly a rekordy


28.06.2025
 | 
6 min. čtení.

Ne každý den se narodí závodník, který přepíše historii rallye. Jen několika se to podařilo a mezi tato jména, která jsou dnes již legendou, patří i Tommi Mäkkinen. Fin si s ledovým klidem vyjel respekt, obdiv a 4 světové tituly, což mluví samo za sebe. Jaká byla jeho kariéra, jak začínal, co všechno vyhrál a jaké rekordy drží?

(Zdroj: depositphotos.com)

Narození, dětství a začátky ještě před vstupem do WRC

Tommi Mäkkinen se narodil 26. června 1964 v Puuppole, klidné vesničce uprostřed finské přírody a jen kousek od města Jyväskylä. Právě toto město se později stalo symbolem finské rallye a epicentrem jeho budoucí kariéry, ačkoli tomu tak být nemuselo.

Vyrůstal totiž obklopen lesy, sněhem a prostředím, které přálo spíše farmaření. Ano, Tommi chtěl jako dítě být farmářem a pomáhat otci.

Na druhou stranu, už od malička měl blízko k motorům. Ne proto, že by někdo v rodině jezdil profesionálně, ale spíše proto, že to bylo přirozené. V zemi, kde je zima 8 měsíců a šotolinové cesty jsou standardem, bylo vše pro to přímo předurčeno.

První jezdecké zkušenosti získával na starých autech po vesnici, na polních a lesních cestách, kde začínal jezdit už od svých 15 let traktorem. Takto pomáhal otci a zároveň se dostával do terénu. Ukázalo se, že pro jízdu má talent, a to nejen pro jízdu na traktorech. Když mu bylo 21 let, koupil si své první auto, a to Ford Escort RS2000.

O rok později už absolvoval 20 závodů a začal se v jízdě na nehostinném terénu zdokonalovat. Mladý Mäkkinen zároveň vnímal další finské piloty a viděl v nich vzor. Ukázalo se, že má nejen talent, ale i přirozený cit pro rychlost.

Vstup do Mistrovství světa v rally a působení v Mitsubishi

Mäkkinen se začal na scéně objevovat koncem 80. let. V roce 1988 si připsal první úspěch a ovládl finské mistrovství v rally ve skupině N s vozidlem Lancia Delta HF 4WD. Tento titul mu otevřel cestu k závodům už i za hranicemi Finska.

Ačkoli zpočátku jezdil převážně jako soukromník, už tehdy ukázal, že na to má. Následující roky až do roku 1991 jezdil za menší týmy a vystřídal několik aut včetně Mitsubishi, Mazdy a Nissanu. V sezóně 1990 si připsal už první body ve WRC s vozidlem Mitsubishi Galant, skončil totiž 6. na Novém Zélandu a 7. v Austrálii.

Následně jezdil různé závody v šampionátu, ale až rok 1994 byl pro Tommiho přelomový. Po startu sezóny s Nissanem se Mäkkinen dostal k Fordu, a právě tam zaznamenal svůj první triumf ve WRC, a to rovnou na legendární Rally 1000 doma ve Finsku.

To nejlepší přišlo v roce 1996, kdy s Mitsubishi Lancer Evolution III získal svůj první titul a 123 bodů. Stačilo mu k tomu 5 vítězství. O rok později titul obhájil, ačkoli získal už jen 63 bodů. Spojení Mäkkinen a Mitsubishi se ukázalo jako vítězné, a to i v roce 1998. Právě v tomto období byla jeho rivalem další legenda, Colin McRae.

Poslední titul získal v ročníku 1998 s Lancer Evo VI. Konzistentními výkony vybojoval 62 bodů, a tak mu 4 vítězství stačila znovu na titul, celkově již svůj čtvrtý.

(Zdroj: depositphotos.com)

Přestup do Subaru, závěr kariéry a poslední závody

Další ročníky však už tolik štěstí nepřinesly. V sezóně 2000 zaznamenal pouze jedno vítězství a celkově 5. místo s 36 body. O rok později se mírně zlepšil, ale stačilo to pouze na bronz a 41 bodů. Byl tak nejvyšší čas něco změnit. A to se stalo.

Po letech s Mitsubishi se Mäkkinen rozhodl pro novou výzvu. V roce 2002 přestoupil do týmu Subaru, kde nahradil mistra světa Richarda Burnse. Subaru mělo silné zázemí s kvalitní technikou a Tommi dostal do rukou Imprezu WRC2001, později WRC2002. Vše tak bylo teoreticky nastaveno na úspěch, a ten přišel hned na úvod.

Na Rally Monte Carlo 2002 si připsal své 24., ale zároveň i poslední vítězství v kariéře. Paradoxně vyhrál po penalizaci Sébastiena Loeba, který sice byl nejrychlejší, ale porušil pravidla servisní zóny. Mäkkinen tak vytěžil maximum z okolností.

Celkově se mu ale už tak nedařilo, a na konci ročníku získal 22 bodů, a tak obsadil 8. místo. I on sám už jakoby cítil, že toto je na šampiona málo.

Rok 2003 tak byl jeho poslední v pozici aktivního jezdce ve WRC. Navzdory velké snaze a dobrému začátku, když byl 2. na Rally Švédska, se opět trápil s výkonností vozidla. Mäkkinen tak získal pouze 30 bodů a sezónu uzavřel znovu na 8. místě. Jeho poslední závod byl na Rally Velké Británie, kde naposledy vystoupil na pódium.

Kde ještě závodil kromě WRC, statistiky a co dělá dnes

Ačkoli se jméno Mäkkinen spojuje zejména se světovým šampionátem WRC, nebylo to jediné místo, kde soutěžil. Ještě předtím, než se naplno usadil ve WRC, závodil i v národních a regionálních finských šampionátech, kde získal první zkušenosti. V roce 1988 ovládl finské mistrovství skupiny N, což byl jeho odrazový můstek do světa.

Mimo WRC se ukázal i na různých exhibičních a menších mezinárodních podnicích. V roce 2000 vyhrál prestižní Race of Champions, kde porazil jezdce z různých motoristických disciplín. Tyto závody byly ukázkou jeho talentu i mimo rally.

Když se podíváme na statistiky, ty mluví jasně. Mäkkinen startoval ve 139 závodech WRC, z toho 24 vyhrál, 45krát byl na pódiu a nasbíral celkem 544 bodů.

Je čtyřnásobným mistrem světa v rally, což ho řadí mezi TOP 3 jezdce historie podle počtu titulů spolu s Kankkunenem a hned za OgieremLoebem. Po ukončení kariéry založil firmu Tommi Mäkkinen Racing, která staví a připravuje rally auta. Jeho technické know-how tak využívali jezdci, kteří začínali, ale i zkušení veteráni.

V roce 2016 přišel jeho velký návrat, ale už jako šéfa týmu Toyota Gazoo Racing WRC. Pod jeho vedením Toyota získala v roce 2018 titul mezi konstruktéry, čímž se stal prvním v historii, který vyhrál titul ve WRC jako jezdec i jako týmový manažer!

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku